طراحی گوش بیونیکی با طیف شنوایی فراتر از انسان

چاپگر سه بعدی , اخبار علمی و آموزشی

دانشمندان دانشگاه پرینستون در دستاوردی جالب توانسته‌اند یک گوش بیونیکی طراحی کنند که فرکانسهای رادیویی ورای طیف شنوایی انسان را می‌شنود.

این محققان از یک شیوه چاپگر سه بعدی بنیادی برای ساخت این گوش با ابزار الکترونیکی یک سمعک در درون آن استفاده کردند.

به گفته محققان، این یک گام بزرگ رو به جلو برای ساخت مردان سایبری مانند شخصیتهای تخیلی فیلم های ترمیناتور خواهد بود که ترکیبی از سلولهای زنده و مدارهای الکترونیکی بودند.

در کل چالشهای مکانیکی و حرارتی زیادی در ارتباط دادن مواد الکترونیکی با مواد زیستی وجود دارد. پیش از این محققان راهکارهایی را برای مناسب‌سازی ابزارهای الکترونیکی پیشنهاد کرده‌ بودند تا این ادغام شکل مناسبتری داشته باشد. برای مثال در تلاشهای قبلی از یک ورق الکترونیک دو بعدی و یک بافت سطحی استفاده شده بود. اما کار این دانشمندان نشانگر یک رویکرد جدید برای هم افزایی زیست‌شناسی با الکترونیک در قالب درهم‌تنیده سه بعدی بوده است.

اگرچه کار و آزمایشات بیشتری لازم است تا بتوان از این دستاورد در بیماران استفاده کرد اما به گفته محققان، این گوش در اصل می‌تواند برای بازیابی یا ارتقای شنوایی انسان مورد استفاده قرار بگیرد.

به گفته آنها، علائم الکتریکی تولید شده توسط گوش می‌توان مشابه یک سمعک به پایانه‌های عصبی بیمار مرتبط شود.

سیستم کنونی قادر به دریافت امواج رادیویی است اما این دانشمندان قصد دارند مواد دیگر مانند حسگرهای الکترونیکی حساس به فشار را در این گوش وارد کنند تا بتواند صداهای آکوستیک را نیز شناسایی کند.

این پژوهش در مجله Nano Letters منتشر شده است.
منبع:isna.ir

آزمون شنوایی - گوش های شما چند ساله اند؟ - دوبله فارسی

نقشه جامع بدن انسان طراحی شد + تصاویر

شرکت گوگل در یکی از جدید‌ترین پروژه‌های خود به نام Google maps of the body نقشه جامع بدن انسان را تهیه می‌کند.

شرکت گوگل اخیرا در یک کار ابتکاری با استفاده از الگوریتم نقشه شهر که پایه کاری نقشه گوگل (Google map) را تشکیل می‌دهد، امکان مشاهده نقشه بدن انسان را فراهم کرده است.

اخبار,اخبار علمی,نقشه جامع بدن انسان طراحی شد

به گفته طراحان این پروژه، نقشه از نمایش کلی اعضای بدن شروع می‌شود و می‌تواند با کوچک نمایی بیشتر، سلول‌های بدن را نیز مشاهده کرد.

اخبار,اخبار علمی,نقشه جامع بدن انسان طراحی شد

سیستم تصویری گوگل کاربردهای زیادی در پزشکی دارد؛ بیشترین استفاده آن کاهش زمان مورد نیاز برای آنالیز و تحلیل اطلاعات مربوط به بدن است.

اخبار,اخبار علمی,نقشه جامع بدن انسان طراحی شد

گفته می‌شود برای راه‌اندازی این شبکه تصویری بدن انسان، متخصصان زیادی از دانشگاه‌های مختلف از جمله استنفورد و سوث ولز و همچنین رشته‌های مختلف پزشکی همکاری داشته‌اند.

یکی از اساتید این طرح می‌گوید: «این سیستم می‌تواند دری به روی راه‌های درمانی جدید و راه‌های پیشگیری ناشناخته باز کند».

اخبار علمی - باشگاه خبرنگاران