دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

طراحی گوش بیونیکی با طیف شنوایی فراتر از انسان



چاپگر سه بعدی , اخبار علمی و آموزشی

دانشمندان دانشگاه پرینستون در دستاوردی جالب توانسته‌اند یک گوش بیونیکی طراحی کنند که فرکانسهای رادیویی ورای طیف شنوایی انسان را می‌شنود.

این محققان از یک شیوه چاپگر سه بعدی بنیادی برای ساخت این گوش با ابزار الکترونیکی یک سمعک در درون آن استفاده کردند.

به گفته محققان، این یک گام بزرگ رو به جلو برای ساخت مردان سایبری مانند شخصیتهای تخیلی فیلم های ترمیناتور خواهد بود که ترکیبی از سلولهای زنده و مدارهای الکترونیکی بودند.

در کل چالشهای مکانیکی و حرارتی زیادی در ارتباط دادن مواد الکترونیکی با مواد زیستی وجود دارد. پیش از این محققان راهکارهایی را برای مناسب‌سازی ابزارهای الکترونیکی پیشنهاد کرده‌ بودند تا این ادغام شکل مناسبتری داشته باشد. برای مثال در تلاشهای قبلی از یک ورق الکترونیک دو بعدی و یک بافت سطحی استفاده شده بود. اما کار این دانشمندان نشانگر یک رویکرد جدید برای هم افزایی زیست‌شناسی با الکترونیک در قالب درهم‌تنیده سه بعدی بوده است.

اگرچه کار و آزمایشات بیشتری لازم است تا بتوان از این دستاورد در بیماران استفاده کرد اما به گفته محققان، این گوش در اصل می‌تواند برای بازیابی یا ارتقای شنوایی انسان مورد استفاده قرار بگیرد.

به گفته آنها، علائم الکتریکی تولید شده توسط گوش می‌توان مشابه یک سمعک به پایانه‌های عصبی بیمار مرتبط شود.

سیستم کنونی قادر به دریافت امواج رادیویی است اما این دانشمندان قصد دارند مواد دیگر مانند حسگرهای الکترونیکی حساس به فشار را در این گوش وارد کنند تا بتواند صداهای آکوستیک را نیز شناسایی کند.

این پژوهش در مجله Nano Letters منتشر شده است.
منبع:isna.ir


ویدیو مرتبط :
آزمون شنوایی - گوش های شما چند ساله اند؟ - دوبله فارسی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شبیه‌سازی سیستم شنوایی انسان با گوش سیلیکونی



اخبار علمی,خبر های علمی,گوش سیلیکونی

، محققان دانشگاه زوریخ با شبیه‌سازی سیستم شنوایی انسان و استفاده از لاله‌گوش سیلیکونی توانستند صداهای محیط را مانند انسان و با حداقل مصرف انرژی تشخیص دهند.

به گزارش ایسنا، فناوری یا مهندسی نورومورفیک اولین‌ بار در سال 1980توسط پروفسور خاویر اندروس، دانشمند و محقق آمریکایی معرفی شد.

در مهندسی نورومورفیک تمام تلاش محققان بر روی ترکیب یا ادغام اطلاعات آنالوگ اندام‌های حسی به اطلاعات دیجیتال متمرکز شده است.

سیستم شنوایی بر اساس مهندسی نورومورفیک از دو لاله گوش تشکیل شده که هر کدام به صورت کاملا مستقل عمل می‌کنند.

در واقع با تفاوت زمان رسیدن صدا به هر یک از گوش‌ها می‌توان محل تقریبی تولید صدا را مانند سیستم شنوایی انسان تشخیص داد.

دکتر شی‌چی لیو، متخصص مهندسی نورومورفیک از دانشگاه زوریخ عنوان کرد: هر یک از گوش‌های مصنوعی مجهز به 64 گیرنده مختلف امواج صوتی هستند که از نظر عملکرد، دقیقا مشابه سیستم شنوایی انسان است.

وی در ادامه افزود: برای ارزیابی عملکرد گوش‌های سیلیکونی به کمک رایانه، فرکانس‌های مختلف صدا مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت مشخص شد سیستم گوش مصنوعی از نظر تشخیص صداهای محیط و قدرت تفکیک امواج در محیط‌های پر ازدحام عملکردی مشابه سیستم شنوایی طبیعی انسان دارد.

تیم تحقیقاتی دکتر لیو پس از موفقیت در ساخت گوش سیلیکونی، اکنون فعالیت خود را برای ساخت شبکیه چشم انسان گسترش داده است. به‌طوری‌که هدف نهایی آنها ساخت ربات انسان‌نما با حداقل مصرف انرژی و افزایش دقت در تشخیص اطلاعات ورودی از محیط است.

اخبار علمی - ایسنا