دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

شیر فله‌ای نخورید



 

 

شیر فله‌ای نخورید

 

 

فرض كنیم یكی از روزهای بهار شما تصمیم گرفته‌اید مثل مهمان‌های سرزده داستان كوكب خانم در كتاب فارسی قدیم دوم دبستان، گردشگر روستایی شوید و از طبیعت اطراف روستا لذت ببرید، اما پس از چند روز یا چند هفته شما دچار عرق‌ریزی شدید، درد در ستون فقرات، بیخوابی، بی‌اشتهایی، قرمزی و تحریك شدن گلو شده‌اید، در این مواقع نخستین حدستان چیست؟ ما می‌گوییم شاید تب مالت گرفته‌اید و در این صورت باید به سرعت به پزشك مراجعه كنید.


برای این كه حدس‌مان را به یقین نزدیك‌تر كنیم به این فكر كنید كه آیا اخیرا محصولات لبنی یا گوشت قرمز نامطمئن خورده‌اید؟ آیا در تماس محافظت نشده با حیواناتی مانند گاو، بز یا گوسفند بوده‌اید؟ اگر جواب‌تان مثبت است احتمال این كه به تب مالت مبتلا شده باشید خیلی بیشتر می‌شود. چون براساس تعریف پایگاه اطلاع‌رسانی پزشكان تب مالت نوعی‌ عفونت‌ باكتریایی‌ است كه‌ از راه مصرف شیر، دیگر محصولات لبنی آلوده یا گوشت دام آلوده به انسان منتقل می‌شود.

 


شیر فله‌ای و غیركارخانه‌ای نخرید


اما مصرف شیر آلوده در همه این راه‌ها، مهم‌ترین و شایع‌ترین راه انتقال این بیماری محسوب می‌شود. به طوری كه دكتر ثریا نواب‌پور كارشناس صنعت شیر در این زمینه به مهر می‌گوید: مصرف شیر خام و فرآورده‌های لبنی سنتی مهم‌ترین علت ابتلا به تب مالت است.


مساله مهم این است كه این روزها برای تب مالت گرفتن حتما نیازی نیست به روستا بروید چون شماری از دامداران محصولات لبنی دام‌های خود را كه منطبق با استاندارد‌های كارخانه‌ها نیستند و برگشت می‌خورند به صورت فله‌ای و آزاد می‌فروشند!


دكتر نواب‌پور با تاكید بر آلوده بودن شیر خام و هشدار نسبت به پیامدهای مصرف این فرآورده دامی كه مهم‌ترین آن ابتلا به تب مالت است، از مسوولان وزارت بهداشت می‌خواهد با هدف كمك به سلامت جامعه، عرضه شیر خام در كشور را كه به صورت فله‌ای به فروش می‌رسد، ممنوع كنند تا متقاضیان فقط از محصولات صنعتی دارای استانداردهای بهداشتی استفاده كنند.


وی می‌افزاید: هرچند استاندارد شیر خام در كشور اجباری است، اما هم‌اكنون كارخانه‌هایی كه شیر خام را دریافت می‌كنند، برای خود ضوابطی دارند كه خارج از آن ضوابط شیر خام را از دامدار نمی‌پذیرند و این شیر به شكل فله‌ای فروخته می‌شود.


نواب‌پور اظهار می‌كند: خریداران شیر خام را می‌جوشانند ولی شیر خام ممكن است دارای مواد افزودنی غیرقابل تشخیص برای مصرف‌كننده باشد. از طرف دیگر برخی محصولات مانند خامه‌های سنتی، كشك، ماست و سایر فرآورده‌های لبنی فله‌ای به دلیل پاستوریزه نبودن و امكان آلودگی‌های میكروبی، سبب انتقال میكروب به مصرف‌كننده و باعث بیماری وی می‌شود.


این كارشناس صنعت شیر كشور، مصرف شیر فله‌ای از سوی مردم را ناشی از نگاه غلط به خواص شیر خام دانست و گفت: متاسفانه مردم با این تصور كه تقلب در كارخانه‌ها صورت می‌گیرد، اعتماد بیشتری به محصولات فله‌ای داشته و فرآورده‌های لبنی را كه عمل پاستوریزاسیون در آنها انجام نشده است، به عنوان محصولات سنتی با اعتماد بیشتری مصرف می‌كنند.


براساس پژوهشی كه در پایگاه اطلاع‌رسانی پزشكان منتشر شده است دوره نهفتگی بیماری تب مالت (از زمانی كه باكتری وارد بدن می‌شود تا زمانی كه علائم بالینی ظاهر می‌شوند) ممكن است از ۵ تا ۶۰ روز طول بكشد. این بیماری دو نوع حاد و مزمن دارد كه در نوع حاد، بیمار دچار تب و لرز و عرق‌ریزی شدید، خستگی، ورم غدد لنفاوی و درد بدن می‌شود، اما در نوع مزمن احتمال دارد، علائمی چون سردرد، یبوست، كمر درد، كاهش وزن و ناتوانی جنسی نیز به مرور زمان ظاهر شوند.

 


تب مالت گرفته اید؟!


اگر حالا مطمئن شده‌اید به بیماری تب مالت دچارید فقط پزشك را ملاقات كنید و بعد دستورات دارویی او را كامل اجرا كنید تا بیماری در عرض ۳ تا ۴ هفته ناپدید شود. فقط استراحت كنید و اگر وزن‌تان كم شده كالری غذای‌تان را افزایش دهید. در ضمن نگران انتقال بیماری به دیگران نباشید چون تب مالت از انسان به انسان منتقل نمی‌شود.... /  گزارش : جام‌جم آنلاین

 



ویدیو مرتبط :
فروش شیر فله ای در بازار لبنیات

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شیر و لبنیات فله ای نخورید


مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی کشور توصیه کرد: با توجه به گرم شدن هوا و احتمال بروز بیماریهایی همچون تب مالت و تب کیو مردم از استفاده از شیر و لبنیات سنتی به شکل فله ای خودداری کنند.

ایرنا: مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی کشور توصیه کرد: با توجه به گرم شدن هوا و احتمال بروز بیماریهایی همچون تب مالت و تب کیو مردم از استفاده از شیر و لبنیات سنتی به شکل فله ای خودداری کنند.

داریوش جهان پیما درباره افزایش تعدد مغازه های عرضه کننده لبنیات سنتی و فله ای طی یکی دو سال اخیر، افزود: سازمان دامپزشکی کشور با عرضه هرگونه شیرخام و محصولات لبنی سنتی (فله ای و غیرپاستوریزه) مخالف است.

وی اظهار داشت: علیرغم اینکه مسئولیت نظارت بر فرآورده های خام دامی برعهده سازمان دامپزشکی کشور است اما مراکز عرضه محصولات لبنی فله ای تحت نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار دارد و توسط این وزارتخانه مجوز فعالیت دریافت می کنند.

وی تصریح کرد: سازمان دامپزشکی کشور تاکنون مجوزی برای فعالیت مغازه ها و مراکز عرضه شیر و محصولات لبنی سنتی صادر نکرده است.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی، گفت: هم اکنون با فرارسیدن فصل تابستان و افزایش حجم مسافرت ها مردم تمایل بیشتری به استفاده از محصولات لبنی محلی دارند که این امر احتمال بروز مخاطرات ابتلا به بیماری های تب مالت (بروسلوز) و تب کیو در جامعه انسانی را افزایش می دهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر تبلیغات گسترده ای بابت استفاده از شیر و لبنیات محلی (غیرپاستوریزه؛ فله ای و سنتی)تحت عنوان اینکه این محصولات به شکل طبیعی و ارگانیک تولید می شود و از کیفیت بالاتری برخوردار است، صورت می گیرد.

وی تاکید کرد: سازمان دامپزشکی کشور توصیه می کند مردم از شیر و محصولات لبنی سنتی که به شکل فله ای و غیر پاستوریزه عرضه می شوند، استفاده نکنند زیرا مخاطرات جدی برای سلامت جامعه انسانی به شمار می رود.

وی اضافه کرد: نخستین برنامه برای کشورهایی که کنترل بیماری تب مالت و سل را در دستور کار دارند، پاستورازیسیون شیرخام است بنابراین بکارگیری از شیر و محصولات لبنی فله ای اثر منفی در اجرای مقابله با این بیماری ها خواهد داشت.

وی گفت: بنابراین مردم باید خودشان در مصرف محصولات لبنی دقت کنند و از محصولات پاستوریزه که نظارت بر آن حاکم است، استفاده کنند.

جهان پیما گفت: احتمال اینکه شیرهای فله ای عرضه شده در مراکز لبنیات سنتی، از محل مرجوعی شیر کاخانجات به علت بالا بودن بار میکروبی، نداشتن استاندارد های لازم همچون بروز بیماری در واحدهای دامی و یا آلودگی شیر به باقیمانده دارویی در اثر درمان باشد.

وی افزود: بنابراین شیرهای مرجوعی کارخانجات به دور از چشم سیستم های نظارتی دراختیار مغازه های عرضه محصولات سنتی قرار می گیرد.

جهان پیما براین باور است؛ هیچ سازمانی نمی تواند عرضه شیر و محصولات لبنی فله ای که نظارتی برآنان نیست، را تضمین کند پس صدور مجوز این مغازه ها و مراکز باید توسط دستگاه مطبوع ابطال شود.