دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

شکار سیاهچاله‌ای با جرم 21 میلیارد برابر خورشید



اخبار علمی,خبر های علمی,کهکشان

کهکشان دوردست NGC 4889 از سیاهچاله‌ای با جرمی 21 میلیارد برابر خورشید برخوردار است که در نوع خود رکوردشکن محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا، NGC 4889 از ظاهر بیرونی آرامی برخوردار است اما تلسکوپ فضایی هابل توانسته منظره‌ای بی‌سابقه را در این کهکشان بیضوی دور در فاصله 300 میلیون سال نوری در خوشه کما ثبت کند.

این سیاهچاله دارای یک افق رویداد با قطر حدود 130 میلیارد کیلومتر است که هیچ نوری نمی‌تواند از آن بگریزد. چنین قطری نزدیک به 15 برابر قطر مدار سیاره نپتون به دور خورشید است.

در مقابل، سیاهچاله کهکشان راه شیری از جرمی در حدود چهار میلیون برابر خورشید و افق رویدادی به اندازه یک پنجم مدار سیاره عطارد برخوردار است.

کارشناسان بر این باورند که سیاهچاله این کهکشان عظیم در حال حاضر مرحله بلعیدن ستاره و خوردن ماده را گذرانده است. در واقع، کهکشان میزبان آن از چنان آرامشی برخوردار است که ستارگان در آن مجددا شروع به شکل‌گیری کرده و به آرامی در محیط اطراف گردش می‌کنند.

ستاره‌شناسان اما این کهکشان را احتمالا به عنوان یک کوازار (اختروش) دسته‌بندی کرده‌اند که دینامی قوی با درخشش بسیار زیاد است و کهکشان‌های باستانی درونش را تحت‌الشعاع قرار داده است.

این سیاهچاله عظیم اکنون در حالت خواب قرار دارد اما به دانشمندان اجازه داده که محل و زمان شکل‌گیری منابع رادیویی شبه‌ستارگان یا اختروش‌ها را در روزهای اولیه جهان بررسی کنند.

ستاره‌شناسان از ابزارهای روی رصدخانه کک II و همچنین تلسکوپ شمال جمینی برای مشاهده غیرمستقیم جرم سیاهچاله استفاده کردند. آن‌ها سرعت حرکت ستارگان را در اطراف مرکز کهکشان اندازه‌گیری کردند که جرم بسیار بزرگ سیاهچاله را آشکار می‌سازد.

از سوی دیگر، یک پروژه بین‌المللی در حال بررسی کیهان است. رصدخانه پرتو ایکس Astro-H که برنامه‌ای مشارکتی میان سازمان‌های فضایی از جمله سازمان فضایی اروپا و کانادا و ژاپن و ناسا است، به دنبال داده‌های جدید در مورد فرآیندهای پرانرژی در جهان مانند سیاهچاله‌ها، ابرنواخترها در کهکشان‌ها می‌گردد.

پروژه Astro-H که رصدخانه پرتوی ایکس بزرگ بعدی نام گرفته، ماهواره‌ها را به تلسکوپ‌ها و آشکارسازهای بسیار خاص مجهز خواهد کرد تا وضوح بالایی از فضا را نسبت به تلسکوپ‌های کنونی ارائه کنند.

اخبار علمی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
جرم یک سیاهچاله چقدر است؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

21 سال حبس، جرم کشتار 77 نفر



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

حکم دادگاه قاتل نروژی اعلام شد/ فعلا 21 سال حبس به جرم کشتار 77 نفر

خبرگزاری فارس: دادگاه رسیدگی‌کننده به پرونده «آندرس برویک» قاتل نروژی، امروز با اعلام سلامت عقلی وی، او را به تحمل حداقل 21 سال حبس محکوم کرد.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، دادگاهی در نروژ، «آندرس برویک» را به جرم کشتار 77 نفر در حادثه بمبگذاری و تیراندازی سال گذشته، گناهکار شناخته و رای به سلامت عقلی وی داد. این دادگاه با رد درخواست وکلای برویک که خواستار تبرئه وی به دلیل مشکلات ذهنی شده بودند، او را به تحمل حداقل 21 سال حبس محکوم کرده است.

برویک بمبگذاری در برابر یکی از ساختمان‌های دولت و همچنین تیراندازی در کمپ جوانان حزب حاکم این کشور را که منجر به کشته شدن 77 نفر شد، پذیرفته است. در صورتی که ثابت شود حضور وی در جامعه مضر است، این احتمال وجود دارد که طول مدت محکومیت وی به صورت نامحدود افزایش یابد.

بسیاری از کسانی که از این حادثه جان به در برده بودند، و همچنین خانواده‌های قربانیان، با حضور در دادگاه خواستار آن شده بودند که دادگاه رای به سلامت عقلی برویک دهد، چراکه در غیر اینصورت وی می‌تواند از خود نسبت به این کشتار سلب مسئولیت کند.

برویک اعلام کرده است که این حمله را به آن جهت انجام داده که حزب حاکم از جامعه مسلمانان نروژ حمایت کرده است. وی همچنین جوانان کشته شده در این حادثه را کسانی خوانده که شستشوی مغزی شده و با مطرح کردن موضوع جامعه چندفرهنگی، تهدیدی برای خون اصیل نروژی به شمار می‌آمده‌اند.

این قاتل نروژی خود از این حکم استقبال کرده و آن را یک بیانیه سیاسی نامیده است. وی پیش از این گفته بود که یک «انقلاب مسلحانه» تنها راه برای جلوگیری از اسلامی شدن جامعه نروژ بوده است.

حکم حبس 21 ساله، شدیدترین حکمی است که دادگاه‌های نروژ می‌توانند برای یک نفر صادر کنند، که همین امر هم اعتراض خانواده‌های قربانیان را برانگیخته است/فارس