دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

شناسایی سرطان دهان با نانوزیست تراشه



 

 

 

سرطان دهان

 

 

مطابق گزارش دانشگاه رایس، پس از این با یك برس كشیدن ساده روی زبان یا دیواره ی درونی دهان می توان سرطان دهان را براحتی شناسایی كرد.

احتمال شناسایی بیماری در این روش بسیار بیشتر از روش های مخرب پیشین مانند نمونه برداری است.

نتایج تست های انجام شده محققان دانشگاه رایس روی نانوزیست تراشه، نشان می دهد كه این تراشه مشكل بیماران دارای سلول های سرطانی یا مستعد سرطانی شدن را با حساسیت ۹۷ درصد و دقت ۹۳ درصد بیشتر از روش های قدیمی شناسایی می كند.

نتایج تحقیقات جان مك دویت كه در Cancer Prevention Research به چاپ رسیده، نشان می دهد كه تراشه آنها نسبت به روش های رایج، سریع تر و دقیق تر سرطان های دهان را شناسایی می كند.

سالانه بیش از ۳۰۰ هزار نفر در جهان و ۳۵ هزار نفر در آمریكا از سرطان دهان رنج می برند.

شانس ۵ سال زنده ماندن برای آنها تنها ۶۰ درصد است؛ اما اگر این بیماری زود تشخیص داده شود این شانس تا ۹۰ درصد افزایش می یابد.

یكی از كلید های اصلی پروژه این است كه روش غیرمخربی ارائه شده است كه می تواند نتایج كاملا مشابه با روش های پاتولوژی داشته باشد.

این تراشه می تواند سلول های مستعد سرطانی شدن را از میان ۹۵ درصد سلول ها كه سرطانی نخواهند شد تشخیص دهد. علاوه بر این، فرآیند تشخیص از چند روز به ۱۵ دقیقه كاهش می یابد.

برخلاف مشكلات موجود در روش هایی نظیر نمونه برداری كه بسیار دردناك است، در این روش تنها كشیدن چیزی شبیه یك مسواك روی زبان یا دیواره دهان لازم است تا فرآیند شناسایی انجام گردد.

مك دویت معتقد است به دلیل نبود ابزار مناسب، هم اكنون جامعه پزشكی و علمی با چالشی بزرگ در برابر این بیماری روبه روست.

بیشتر موارد شناسایی این بیماری بر عهده دندانپزشكان است كه نهایت منجر به نمونه برداری كه فرآیندی دردناك است، می شود. این پروژه به دنبال مسیر آسان و كم دردتر برای شناسایی این بیماری است.

نانوزیست تراشه، ادوات نیمه هادی ای هستند كه قادرند عوامل بیماری زا را به دام انداخته، شناسایی و آنالیز كنند.

دانشمندان امیدوارند كه توسعه این نانوزیست تراشه به جایی برسد كه بتوان تراشه های ارزان تر را به تولید رساند و آنها را به بازار عرضه كرد.

این تراشه باید قادر باشد پزشكان را زمانی كه یك سلول غیرنرمال به سوی سرطانی شدن می رود، آگاه كند.

در این صورت شناسایی در مرحله اول انجام می شود؛ در حالی كه هم اكنون شناسایی در مرحله سوم انجام می شود كه شانس زنده ماندن در این مرحله بسیار اندك است..../تحلیل:جام جم


ویدیو مرتبط :
شناسایی اجسام با اپل واچ و یک تراشه ۱۰ دلاری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شناسایی بموقع كشنده‌ترین نوع سرطان پوست، بدون نیاز به بافت‌برداری



 

 

شناسایی بموقع كشنده‌ترین نوع سرطان پوست، بدون نیاز به بافت‌برداری

 

محققان آمریكایی موفق به ساخت دستگاهی شده‌اند که بدون نیاز به بافت‌برداری، قادر به تشخیصتومور سیاه رنگ قشر عمیق پوست است.

 

به گزارش سرویس فناوری ایسنا - منطقه خوزستان - پزشكان تا کنون مجبور بودند زخم‌های پوست را که سرطانی به نظر می‌رسند، بافت‌برداری کنند تا دریابند که آیا زخم‌ها بدخیم هستند یا خوش‌خیم؛ اما ساخت دستگاه جدید پزشكی، از این پس به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به هر گونه جراحی و بافت‌برداری، وجود تومور در قشر عمیق پوست را تشخیص دهند.

 

این دستگاه که «توموریاب» نام گرفته، زخم‌ها را برای تشخیص وجود تومور بررسی می‌كند و پزشکان در صورتی دست به عمل جراحی می‌زنند که این دستگاه وجود علایم سرطانی را تایید کند.

 

تومور سیاه رنگ قشر عمیق پوست، کشنده‌ترین نوع سرطان پوست است و تشخیص دیر هنگام، بر وخامت آن می‌افزاید.

 

به گفته مدیر تیم تحقیقاتی سازنده دستگاه توموریاب، اگر بیماری سرطان پوست بموقع و در مراحل اولیه بروز، شناسایی شود، قابل درمان است.