دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

شرایط نگهداری از گیاه پاندانوس



گیاه پاندانوس, شرایط نگهداری از گیاه پاندانوس, میزان آب مورد نیاز گیاه پاندانوس

گیاه پاندانوس به نور متوسط، حرارت زیاد و آبیاری فراوان نیاز دارد

 

شرایط نگهداری از گیاه پاندانوس

مشخصات: اسم علمی این گیاه Pandanus veitchii

 

نیاز های گیاه پاندانوس
گیاه پاندانوس به نور متوسط، حرارت زیاد، آبیاری فراوان، رطوبت ۵۰ تا ۷۰ درصد و خاک قلیایی احتیاج دارد.

 

- کود مورد نیاز گیاه پاندانوس:

کود مورد نیاز این گیاه را می توان به میزان ۳ گرم در لیتر هر دو هفته یکبار، از فروردین تا آبان ماه ، مصرف نمود.

 

- خاک مورد نیاز گیاه پاندانوس:

خاک برگ، مخصوصا خاک برگ حاصله از چمن برای رشد و نمو پاندانوس مطلوب است.

 

گیاه پاندانوس, میزان آب مورد نیاز گیاه پاندانوس,شرایط نگهداری از گیاه پاندانوس

برگهای پاندانوس در اثر نور کم حالت ابلق خود را از دست می دهد و سبز یک دست میشود

 

نحوه ازدیاد گیاه پاندانوس

گیاه پاندانوس، آنچنان که به نظر می آید به آسانی تکثیر نمی شود و تنها با توجه و دقت زیاد میتوان به نتیجه مطلوب رسید. در پای گیاه پاجوشهایی به وجود می آیند که باید با استفاده از یک چاقوی تیز آن را از پایه مادری جدا کنید. سپس انتهای این قلمه را در پودر هورمون ریشه زایی فروبرده و در گلدانی با قطر دهانه ۹ سانتیمتر، حاوی کمپوست بدر و قلمه بکارید. گیاه جوان را با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشاید و در دمای ۲۰ تا ۲۱ درجه سانتیگراد و نور کافی نگاهدارید. در این مرحله بسیار دقت کنید که محیط پاندانوس مرطوب باشد. برای این منظور مرتب مه پاشی کنید. بهتر است تکثیر گیاه پاندانوس را در اواسط بهار شروع کنید تا گیاه رشد کرده و بتوانید آن را در اوایل تابستان در گلدان بزرگتر بکارید.

 

نکاتی در ارتباط با نگهداری کیاه پاندانوس

برگهای چروکیده و قهوه ای گیاه پاندانوس بیانگر هوای گرم و گیاه تشنه است. گلدان را به محل خنک و مرطوب منتقل کنید. برگها در اثر غبار سمپاشی می پوسند. باید مواظب باشید هنگام آبیاری نیز برگها خیس نشوند. هوای خشک می تواند لکه های قهوه ای در حاشیه برگها ایجاد کند. اگر از زیر گلدان سنگریزه دار محتوی آب استفاده کنید این معضل بر طرف می شود.

 

در صورتی که هوای محیط سرد باشد و پاندانوس دچار یخ زدگی شود، برگهای گیاه قهوه ای کم رنگ، نرم و آبکی می گردد. در صورتی که برگهای جدید ریز و کم رشد شوند، گلدان کوچک و حجم ریشه ها زیاد است و یا کمبود مواد غذایی وجود دارد. برگهای پاندانوس در اثر نور کم حالت ابلق خود را از دست می دهد و سبز یک دست میشود در مقابل نور زیاد برگها را رنگ پریده و چروکدار میکند.

منبع : nargil.ir


ویدیو مرتبط :
آشنایی و راهنمای نگهداری از گیاه دیفن باخیا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شرایط نامناسب نگهداری تابوت كودك اشكانی



 

 

 

سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان گفت: شواهد و قرائن به دست آمده حاكی است تابوت تازه كشف شده كودك اشكانی در استان خوزستان، هم‌اكنون در وضعیت نامناسبی نگهداری می‌شود.



مجتبی گهستونی در گفتگو با مهر افزود: علی رغم این‌كه عملیات اضطراری نجات بخشی روی این تابوت انجام شده، اما به خاطر رطوبت زیاد نیازمند نمك‌زدایی و قارچ‌كشی است كه اگر این اقدام هرچه سریع‌تر صورت نگیرد، تابوت از بین می‌رود.



وی یادآور شد: تابوت این كودك اشكانی از نوع سفال نیمه‌پخته است كه طول آن ۷۰ و عرض آن ۲۰ سانتی متر است. با توجه به این‌كه بخش عمده‌ای از این تابوت سالم مانده، جزو نمونه‌های بی نظیر محسوب می‌شود و به همین دلیل باید در حفظ و نگهداری آن نهایت دقت را لحاظ كرد.



این فعال عرصه میراث فرهنگی خوزستان تاكید كرد: سازمان میراث فرهنگی باید هر چه سریع‌تر شرایط را برای بهبود وضعیت نگهداری این اثر تاریخی و گرانبها و انجام كارهای كارشناسی روی آن فراهم كند.



تپه محل كشف این اثر باستانی پیش از این توسط آزاده تراكمی به عنوان مسوول تیم بررسی شناسایی محوطه‌های تاریخی چهار شهرستان شرقی استان خوزستان و مجید سروش كه هر دو از باستان‌شناسان بومی منطقه هستند، بررسی شده بود.



عملیات تعیین حریم این تپه در دستور كار پژوهشكده باستان‌شناسی قرار گرفت كه این عملیات به سرپرستی محسن حسینی، معاون پژوهشی سازمان میراث فرهنگی خوزستان صورت گرفت.



دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستانبا تاكید بر لزوم افزایش تدابیر حفاظتی برای محوطه باستانی محل كشف این تابوت اشكانی گفت: در سال‌های گذشته این تپه باستانی بارها مورد تعرض حفاران غیرمجاز قرار گرفت و در این زمینه چندین حفار غیر مجاز نیز بازداشت شدند.

 


● كشف مجموعه تاریخی دوره اشكانی



همچنین یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از كشف یك مجموعه تاریخی مربوط به دوران اشكانی در كهگیلویه و بویر احمد خبر داد.



به گزارش اداره كل روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری جانشین یگان حفاظت این سازمان با اعلام این خبر گفت: این آثار در گودالی كشف شده كه احتمالا متعلق به یك گور دسته‌جمعی است.

 

 

سرهنگ ساكی افزود: اشیای تاریخی داخل این گودال چند قطعه ظروف سفالی، چند تكه از یك قبضه شمشیر و چند قطعه ظروف مفرغی است.