شبیه‌سازی موش از یک قطره خون!

شبیه سازی حیوانات,شبیه سازی انسانها,شبیه‌سازی موش,شبیه‌سازی موش از یک قطره خون

شبیه‌سازی موش از یک قطره خون!

دانشمندان مرکز منبع زیستی رایکن ژاپن موفق به همتاسازی یک موش با استفاده از یک قطره خون شده‌اند.

به گزارش ایسنا، سلولهای خون از دم یک موش اهداکننده جمع‌آوری شده و برای ساخت یک موش همتاسازی شده مونث مورد استفاده قرار گرفت که قادر به تولیدمثل بوده و از طول عمر معمولی برخوردار است.

دانشمندان ژاپنی پیش از این با استفاده از سلولهایی از منابع مختلف مانند سلولهای سفید خون درون کبد و غدد لنفاوی توانسته بودند موشها را شبیه‌سازی کنند.

تفاوت این کار با آن نمونه‌ها در این است که سلولهای خون در گردش از دم یک موش دیگر گرفته شده‌اند.

محققان ژاپنی می‌خواستند یک منبع مستقیم سلول اهدایی را برای همتاسازی موشها در آزمایشگاه پیدا کنند. آنها پس از استخراج خون و جداسازی سلولهای سفید خونی از هسته آنها برای همتاسازی استفاده کردند. این فرآیند در تولید گوسفند دالی نیز مورد استفاده قرار گرفته بود.

این روش موسوم به انتقال هسته سلول جسمی شامل انتقال هسته‌های سلولهای اهدایی به یک سلول تخمک بوده که دی‌ان‌ای هسته‌ای آن حذف شده است.

این تخمک به یک جنین مرحله ابتدایی تبدیل شده که همتای اهداکننده با همان ژنها است.

سلولهای بنیادی بدست آمده از جنین حالت شبه جنینی داشته و قابلیت بلوغ به شکل هر نوع بافت در بدن از مغز گرفته تا استخوان را دارند.

نتایج این پژوهش که در مجله Biology of Reproduction منتشر شده، نشان‌دهنده همتاسازی یک موش از هسته سلولهای خون پیرامونی برای اولین بار توسط این دانشمندان است.

علاوه بر آن، از این سلولها می‌توان برای همتاسازی فوری پس از جمع‌آوری آنها استفاده کرد و نیازی به از بین بردن حیوان اهداکننده نیست./ایسنا

قطره قطره خون، لحظه لحظه زندگی

شبیه سازی موش با یک قطره خون

عصر ایران: پژوهشگران ژاپنی توانسته‌اند با استفاده از تنها یک قطره خون، یک موش را شبیه‌سازی کنند.

به گزارش بی بی سی، براساس گزارشی که در نشریه علمی "زیست‌شناسی تولیدمثل" منتشر شده است، برای این شبیه‌سازی از سلول‌هایی استفاده شده است که در سیستم گردش خون یک موش بودند.

پژوهشگران گفته‌اند که موش شبیه‌سازی شده، ماده بوده و طول عمری معادل یک موش معمولی داشته است. او قابلیت تولید مثل نیز داشت.

این پژوهش در مرکز رایکن بایوریسورس انجام شده و گزارش شده است که پژوهشگران در یک موسسه مرتبط دیگر اخیرا نزدیک به ۶۰۰ نمونه ژنتیکی مشابه از یک موش را شبیه‌سازی کرده‌اند.

سلول‌هایی که تاکنون برای شبیه‌سازی موش به کار رفته‌اند، از چندین بخش مختلف از جمله گلبول‌های سفید خون در غدد لنفاوی، مغز استخوان و کبد برداشته شده‌اند.

اما در مطالعه‌ای که نتیجه‌اش اخیرا منتشر شد، گروه پژوهشگران ژاپنی بررسی کرده‌اند که آیا سلول‌های سیستم گردش خون هم برای شبیه‌سازی قابل استفاده هستند یا نه. این سلول‌ها در مقایسه با دیگر سلول‌های مورد استفاده در شبیه‌سازی، برای پژوهشگران در دسترس‌تر هستند.

هدایت گروه پژوهشگران ژاپنی به عهده آتسو اوگورا در مرکز رایکن بایوریسورس بود. آنها نمونه خونی را که برای شبیه‌سازی استفاده کرده‌اند، از دم یک موش برداشتند، گلبول‌های سفید آن را جدا کردند و هسته یاخته را برای شبیه‌سازی به کار بردند.

پژوهشگران ژاپنی در گزارش خود نوشته‌اند که مطالعه‌شان "برای اولین‌بار نشان داد که با استفاده از هسته یاخته سلول‌های خونی می‌توان موش شبیه‌سازی کرد."

پژوهشگران در ژاپن برای سال‌ها در زمینه شبیه‌سازی موش فعالیت کرده‌اند.