شبیه‌سازی شکل‌گیری جهان در دقیق‌ترین مدل رایانه‌یی کیهان با همکاری محقق ایرانی

اخبار,اخبار علمی,کهکشا‌ن‌

تیمی بین‌المللی از منجمان با همکاری یک محقق ایرانی، شبیه‌سازی‌ای از جهان خلق کرده‌اند که از لحاظ اندازه‌ و سن به جهان مملو از کهکشا‌ن‌های واقعی‌ شباهت دارد.

این موضوع امکان انجام تحقیقات بیشتر درباره چگونگی تکامل‌یافتن جهان به شکل کنونی‌اش طی 14 میلیارد سال را فراهم می‌کند.
این محققان، به رهبری پروفسور «جوب شایه» از دانشگاه لایدن هلند و با همکاری علیرضا رحمتی، محقق ایرانی و دانش‌آموخته دانشگاه‌های شریف، امیرکبیر و لایدن، از ابررایانه‌های دانشگاه دورهام و نیز ابررایانه‌های موجود در پاریس برای خلق شبیه‌سازی موسوم به «تکامل و مونتاژ کهکشان‌ها و محیط‌ها» (EAGLE) استفاده کردند.

تیم علمی توانست انعکاسی دقیق از کهکشان‌های واقعی را با واردکردن بادهای قوی کهکشانی در این شبیه‌سازی وارد کند. این بادها از ستارگان، انفجارات ابرنواختری و سیاهچاله‌های فوق عظیم ناشی می‌شوند و منبع گازی لازم برای شکل‌گیری ستاره‌ها و کهکشان‌هایی سبک‌تر و جوان‌تر را ارائه می‌دهند.
در شبیه‌سازی‌های پیشین، بادهای کهکشانی ضعیف‌تر بودند و منجر به شکل‌گیری زودهنگام کهکشان‌ها در این مدل، در مقایسه با جهان مشاهده‌شده دقیق می‌شد.به گفته «ریچارد باور» از دانشگاه دورهام، جهان خلق‌شده با استفاده از رایانه در این تحقیق درست مانند جهان واقعی است.

اخبار,اخبار علمی,کهکشا‌ن‌

خلق جهانی مملو از کهکشان‌ها که از نمونه واقعی مو نمی‌زند!

در مدل‌ شبیه‌سازی‌شده، کهکشان‌ها با تمامی شکل‌ها، اندازه‌ها و رنگ‌ همه جا هستند و این درست مانند آن چیزی است که دانشمندان با استفاده از تلسکوپ‌های عظیم مشاهده کرده‌اند. در این جا، حتی می‌توان با فشاردادن دگمه‌ای، زمان را به عقب بازگرداند.
با داشتن مدلی که کهکشان‌ها را درست مانند جهان واقعی تولید می‌کند، محققان امیدوارند بتوانند از آن به عنوان ابزاری برای کنکاش چگونگی به وجودآمدن جهان پس از انفجار بیگ‌بنگ استفاده کرد.
جزئیات این تحقیقات در نشریه Monthly Notices from the Royal Astronomical Society قابل‌ مشاهده است.

دقیق ترین شبیه سازی از تاریخچه کیهان

شبیه سازی تمام رنگین کمانهای جهان توسط مهندس ایرانی گوگل

مهندس ایرانی شرکت گوگل در تز دکترای خود در دانشگاه سن دیه گو موفق به شبیه سازی تمامی انواع رنگین کمانهای موجود در جهان شده است تا به این شکل پاسخ سئوالاتی که درباره فیزیک رنگین کمانها وجود دارند را بیابد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محقق ایرانی دانشگاه سن دیه گو در تحقیق تز دکترای خود به همراه گروهی دیگر از محققان به واسطه بهبود شیوه های شبیه سازی تعاملات نور با قطرات آب در اشکال و ابعاد مختلف انواع مختلفی از رنگین کمانها از قبیل رنگین کمانهای اولیه، رنگین کمانهای ثانویه، سرخ کمانها و ابرکمانها را شبیه سازی کردند.

ایمان صادقی و همکارانش با هدف درک بهتر تعامل قطرات کروی شکل آب با نور که پس از متوقف شدن بارش باران منجر به ایجاد طاقی های درخشان و رنگارنگی در آسمان می شوند این شبیه سازی ها را انجام داده اند. صادقی امیدوار بود بتواند با استفاده از تکنیکهای به کار گرفته شده در فیلمهای انیمیشن و بازیهای رایانه ای تکنیک شبیه سازی رنگین کمانها را بهبود ببخشند.

صادقی که اکنون در یکی از شعبه های گرافیکی شرکت گوگل در بخش مهندسی مشغول به کار است، می گوید معمولا برای ارائه تز دکترا برای کسی فرصت مطالعه بر روی چنین پدیده زیبایی به وجود نمی آید. رنگین کمانها بسیار فراتر از آن چیزی هستند که به چشم انسان می آیند.

با آغاز شبیه سازی های متعدد، محققان دریافتند تعاملات میان نور و قطرات کروی شکل قادر به توضیح بعضی از انواع رنگین کمانها از قبیل رنگین کمانهای دوقلو نیستند. محققان در شبیه سازی ها نشان دادند با چکیدن یک قطره آب، فشار هوا انتهای آن را مسطح کرده و آن را به شکل یک سطح ضخیم در می آورد.

شبیه سازی ها بر اساس این شکل جدید از قطرات آب به محققان امکان داد که تعداد گسترده ای از انواع رنگین کمانها را شبیه سازی کنند. به گفته صادقی وی به همراه تیمش اولین گروهی هستند که شبیه سازی بسیار دقیقی از رنگین کمانهای دوقلو ارائه کرده اند.

مکانیزم دقیق تشکیل رنگین کمانها صدها سال است که کشف شده است: پرتوی از نور در درون قطرات آب بازتابیده و شکسته شده و در نزدیکی زاویه رنگین کمان در درون قطره به شدت متمرکز می شود. زاویه رنگین کمان متناسب با رنگ نور تغییر می کند در نتیجه نور خورشید به ترکیبات طیفی تجزیه می شوند و رنگهای رنگین کمان را به وجود می آورند. به گفته صادقی تنوع در ظاهر رنگین کمانها وابستگی نزدیکی با ابعاد و شکل قطرات آب دارد.

بر اساس گزارش ساینس دیلی، تا به امروز در تمامی شبیه سازی هایی که از رنگین کمانها صورت گرفته بود، قطرات آب به شکل کروی در نظر گرفته شده بودند که این کروی بودن در مورد قطرات درشت باران صادق نیست. صادقی در این پروژه رویکردی کاملا متفاوت را ارائه کرده و مدلهای واقع گرایانه تری را در شبیه سازی رنگین کمانها به کار گرفته است..... /  خبرگزارى مهر