دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

شبیه‌سازی برخورد سیارک‌ها با زمین با قطرات باران+تصاویر



اخبار,اخبار علمی,چگونگی برخورد قطرات باران با زمین

اخبار علمی - شبیه‌سازی برخورد سیارک‌ها با زمین با قطرات باران+تصاویر

دانشمندان دانشگاه مینه‌سوتا تصاویری دقیق از چگونگی برخورد قطرات باران با سطح زمین ارائه داده‌اند و مدعی‌ شده‌اند با استفاده از این تصاویر می‌توان چگونگی برخورد سیارک‌ها با سطح زمین را بررسی کرد.

در نگاه اول، تصاویر ارائه‌شده مانند برخورد سیارک به سطح زمین به نظر می‌رسند و نوعی دهانه برخورد را نشان می‌دهند؛ با این حال، این تصاویر چگونگی برخورد قطرات باران بر زمین را به نمایش می‌گذارند. دانشمندان بر این باورند شباهت‌ بین برخورد قطرات باران با زمین و برخورد سیارک‌ها با کره خاکی می‌تواند به درک آن‌ها از برخوردهای سیارکی کمک کند. در حال حاضر، بررسی چگونگی برخورد یک سیارک واقعی با زمین غیرممکن است، بنابراین محققان به دنبال یافتن شیوه‌ای برای بازسازی اثر این برخورد در مقیاسی کوچک‌تر بودند.


با ترکیب‌کردن تصویربرداری پرسرعت با پروفیلومتری لیزری با دقت بالا، دانشمندان چگونگی برخورد این قطرات مایع با سطح زمین را مطالعه کرده و بر ریخت‌شناسی دهانه‌های برخورد حاصل از برخورد آن‌ها نظارت کردند.
تیم علمی شیوه‌ای منحصر‌به‌فرد برای مدلبندی چنین رخدادی را از طریق ثبت برخورد قطرات باران بر سطوح شنی ارائه داد. نتایج حاصل با دهانه‌های برخورد سیارکی بسیار شباهت داشت؛ همچنین، دهانه‌های برخورد ایجادشده توسط قطرات باران، همان ریخت‌شناسی دهانه‌های برخورد سیارکی را بازتولید کردند.
جزئیات این یافته‌ها در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم آمریکا منتشر شده است.

 

اخبار,اخبار علمی,چگونگی برخورد قطرات باران با زمین

 چگونگی برخورد قطرات باران بر سطح زمین

اخبار,اخبار علمی,چگونگی برخورد قطرات باران با زمین

چگونگی برخورد قطرات باران بر سطح زمین

 اخبار,اخبار علمی,چگونگی برخورد قطرات باران با زمین

 چگونگی برخورد قطرات باران بر سطح زمین

اخبار,اخبار علمی,چگونگی برخورد قطرات باران با زمین

چگونگی برخورد قطرات باران بر سطح زمین

 

اخبار علمی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
شبیه سازی برخورد یک سیارک با زمین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

برخورد سیارک با زمین چه خواهد کرد +تصاویر



اخبار,اخبار علمی,سیارک

اخبار علمی - برخورد سیارک با زمین چه خواهد کرد +تصاویر

نقشه تعاملی دانشمندان دانشگاه پوردوی لندن میزان خسارات احتمالی وارده به زمین در صورت برخورد سیارک‌ها یا دنباله‌دارها را به آن نشان می‌دهد.

این نقشه در قالب پروژه‌ای موسوم به «سیارک‌های کشنده» (Killer Asteroids) برای بررسی میزان آسیب وارده به زمین در صورت برخورد سیارک‌هایی از این دست به کره خاکی خلق شده است.با استفاده از افزایه (plugin) گوگل‌ارث، این ماشین‌حساب تعاملی به کاربران امکان انتخاب‌کردن نوع جسم برخوردکننده به زمین (دنباله‌دار یا سیارک) و اندازه آن را می‌دهد.


در این نقشه، سیارک کوچک به اندازه اتوبوس مدرسه و حدود 2.4 متر عرض تعریف شده و از آهن ساخته شده است. سیارک متوسط، سیارکی سنگی است که اندازه آن سه برابر زمین فوتبال و به عرض 329 متر تعریف شده است. در حالی که سیارک بزرگ 1931 متر عرض دارد و با سرعت تقریبا 20 کیلومتر در ثانیه حرکت می‌کند.


دنباله‌دار یخی مینیاتوری قابل‌مشاهده در این شبیه‌سازی 109 متر عرض دارد و با سرعت 50 کیلومتر در ثانیه حرکت می‌کند. دنباله‌دار متوسط نیز از یخ ساخته شده، با سرعت 50 کیلومتر در ثانیه حرکت می‌کند و عرض آن 965 متر است. بزرگ‌ترین دنباله دار یخی در این پروژه 9656 متر عرض دارد.کاربران می‌توانند هر یک از این اجرام کیهانی را پیش از انتخاب یکی از 15 مکانی که به زمین برخورد می‌کند، انتخاب کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند مکانی را به صورت تصادفی انتخاب کنند.


پس از فشاردادن دگمه "برو"، انیمیشن شبیه‌سازی‌شده مکان انتخاب‌شده و هشداری درباره آنچه رخ خواهد داد، را نمایش می‌دهد. به طور مثال، یک دنباله‌دار بزرگ که به آتلانتا در جورجیا برخورد کند، پسماندهای کافی برای تاریک‌کردن آسمان را به هوا پرتاب می‌کند. این نقشه نشان می‌دهد این نوع جسم پرتابی می‌تواند موجب بروز انقراض شود اما خوشبختانه این نوع برخوردها هر یک میلیارد سال رخ می‌دهند.

 

همچنین سیارکی کوچک که به لندن برخورد کند، می‌تواند دهانه‌ای در «ورزشگاه سنت‌جیمز پارک» در غرب و «تاور بریج» در شرق این شهر ایجاد کند و ساختمان‌های جنوب لندن نیز نابود می‌شوند. همچنین سیارک متوسطی که به همان نقطه برخورد کند، شکاف وسیع‌تری ایجاد می‌کند و مردم شهرهای «ساوتند-آن-سی» در اسکس، «ریدینگ» در برکشایر، «برایتون» و کمبریج سوختگی‌های درجه یک را متحمل می‌شوند.


ساکنان شهر «اسلاو»، «دارتفورد» و «لدرهد» لباس‌هایشان آتش می‌گیرد و ساختمان‌های فولادی تا قسمت غربی نابود می‌شوند. دهانه ایجادشده تلفات جانی زیادی را در تمامی مرکز لندن موجب می‌شود. افزون بر این، دنباله‌دار بزرگی که به نیویورک برخورد کند، تمامی ساحل شرقی آمریکا را نابود خواهد کرد و مردم ایلینویز آمریکا و اوتاوای کانادا سوختگی‌های درجه یک را متحمل می‌شوند.


تمامی این تخمین‌ها بر اساس محاسبات طراحی‌شده توسط پروفسور روبرت مارکوس و تیم علمی‌اش در دانشگاه پوردوی لندن انجام شده‌اند. نقشه تعاملی آنلاین آن‌ها به کاربران امکان تغییردادن اندازه و سرعت اجرام کیهانی را می‌دهد.بر اساس این نقشه و با استفاده از اندازه سیارک 2014 RC و تخمین‌هایی درباره سرعت، تراکم و زاویه آن، چنانچه این صخره به زمین برخورد می‌کرد، در ارتفاع 63 هزار و 100 متر تجزیه می‌شد. این سیارک در شکل ابری از پاره‌ها و در ارتفاع 23 هزار و 100 متر منفجر می‌شد. این انفجار حدود 1.17 دقیقه پس از برخورد به زمین می‌رسید و شدت صوت نیز 51 دسیبل بود.


سیارک 2014 RC روز یکشنبه (16 شهریور) از روی نیوزیلند عبور کرد و به زمین برخورد نکرد اما مدارش می‌تواند آن را در آینده به مجاورت کره خاکی بازگرداند. حرکت آتی این سیارک به دقت تحت نظارت است و بنا بر اعلام ناسا، هیچ تهدیدی از جانب آن زمین را تهدید نمی‌کند.

 

اخبار,اخبار علمی,سیارک

نقشه‌ای از میزان خسارت‌ها در صورت برخورد اجرام کیهانی به لندن

 

اخبار,اخبار علمی,سیارک

نقشه‌ای از میزان خسارات وارده در صورت برخورد سیارک‌ها به نیویورک

 

اخبار علمی - ایسنا