دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

شادترین استانهای ایران كدامند؟



شادترین استانهای ایران كدامند؟

شادكامی بخش مهمی از كیفیت زندگی و بالاتر از هر ثروتی به‌شمار می‌رود و با بسیاری از مؤلفه‌های سلامت رابطه نزدیكی دارد.

در ادبیات، افلاطون شادكامی را حالت تعادل و هماهنگی میان سه عنصر استدلال، هیجان، و امیال و ارسطو آن را زندگی معنوی می‌داند.

به گزارش ایسنا، پژوهشگرانی كه در این باره دست به تحقیق زده‌اند، از شخصیت، عزت نفس، اعتقادات مذهبی، سرمایه اجتماعی – فعالیت‌های اوقات فراغت، ورزش هفتگی، نداشتن سابقه بیماری عصبی، خوش‌بینی به زندگی و بسیاری از موارد دیگر، به عنوان عوامل مؤثر در پدیده شادكامی افراد یاد كرده‌اند.

نتایج یك پژوهش بر روی 27 هزار و 883 ایرانی 18 تا 65 سال در كشور نشان داده است كه بیشتر مردم كشور (39.3 درصد) از شادكامی سطح متوسطی برخوردارند. 35.4 درصد نیز شادكامی خود را كم توصیف كرده‌ و در این میان، تنها 3 درصد خود را در سطح «بسیار زیاد» شادكام می‌دانند.

در این پژوهش كه از هر استان كشور دست كم 800 نفر بررسی شده‌اند، سطح شادكامی با پرسش: «آیا فردی با نشاط و شاداب هستید؟» در پنج سطح «بسیار زیاد»،‌ «زیاد»، «نه زیاد، نه كم»،‌ «كم» و «بسیار كم» مورد سنجش قرار گرفت.

شادترین استانهای ایران

یافته‌های پژوهش « شادكامی مردم ایران و عوامل موثر بر آن» از میان 30 استان مورد بررسی، استان زنجان را با 3/69 میانگین امتیاز شادكامی، شادترین استان كشور معرفی كرده است و از یزد با 3/12 میانگین امتیاز شادكامی، به عنوان پایین‌ترین سطح شادكامی نام برده است.

همچنین استانهای گلستان، بوشهر، هرمزگان و كردستان از میزان شادكامی بالاتری از خط میانگین برخوردار بوده‌اند.

كاهش شادكامی با هر سال افزایش سن

از دیگر نتایج قابل توجه این پژوهش، كاسته شدن یك درصد از شادكامی افراد به‌ازای افزایش هر یك سال به سن آنهاست.

مجردها، شادتر از متاهل‌ها

یافته‌های به دست آمده از این تحقیق نشان داده است كه افراد مطلقه/بیوه و متاهل از سطح شادكامی كمتری نسبت به افراد مجرد برخوردارند؛ به‌گونه‌ای كه افراد مطلقه / بیوه 1.70 و افراد متاهل 1.11 برابر نسبت به افراد مجرد، سطح شادكامی كمتری دارند.

دانش‌آموزان و دانشجویان شادتر از خانه‌دارها و شاغلان

به گزارش ایسنا، یافته‌های پژوهش فوق همچنین از این حكایت می‌كند كه افراد دارای سطح تحصیلات بیشتر نسبت به افراد كم سوادتر، شادترند و در سطوح تحصیلی پایین‌تر، كاهش شادكامی نمایان‌تر است.

همچنین افراد خانه‌دار، شاغل و بیكار نسبت به دانش‌آموزان/ دانشجویان به ترتیب 1.39، 1.32 و 1.40 برابر سطح شادكامی كمتری دارند.

درآمد بالاتر، شادكامی بیشتر

نتایج این تحقیق در ادامه این موضوع را مورد تاكید قرار داده است كه افراد در سطوح اقتصادی پایین‌تر در مقایسه با افراد در سطح اقتصادی «خوب/ بسیار خوب» به صورت معناداری، سطح شادكامی كمتری دارند. به‌گونه‌ای كه افراد در سطوح اقتصادی ارزیابی شده در دسته‌بندی «نه خوب/ نه بد»، «بد» و «بسیار بد» به ترتیب احتمال 1.75، 2.14 و 2.33 برابر نسبت به افراد دارای وضعیت اقتصادی بسیار خوب، وضع شادكامی خود را نامناسب‌تر گزارش كرده‌اند.

تاثیر معنادار سلامت بر سطح شادكامی

بر اساس نتایج حاصله از این پژوهش كه توسط دكتر علی منتظری، عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی و همكاران انجام شده است، افرادی كه از سطوح «پایین‌تر» سلامت برخوردار بوده‌اند، در مقایسه با افراد دارای سطح سلامت «بسیار خوب» به صورت معناداری شادكامی خود را كمتر ارزیابی كرده‌اند. به گونه‌ای كه افراد در سطوح «خوب»، «نه خوب/ نه بد»، «بد» و «بسیار بد» به ترتیب به احتمال 2.28، 5.18، 7.84 و 7.82 برابر نسبت به افراد دارای سطح «بسیار خوب»، وضعیت شادكامی خود را نامناسب‌تر گزارش كرده‌اند.

طبق این پژوهش ابتلا به بیماری‌های مزمن تاثیر چندانی بر میزان شادكامی ندارد./ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
کتاب اطلس گیتا شناسی استانهای ایران/ کتابنامه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ازدواج‌های غیرقانونی در ایران كدامند؟



 

ازدواج‌های غیرقانونی,دفاتر رسمی ازدواج

 

برخی ازدواج‌ها اگرچه شرعی هستند اما قانونی نیستند. یكی از موارد ازدواج غیرقانونی، ازدواجی است كه در دفاتر رسمی ازدواج ثبت نشود. یعنی طرفین پس از جاری شدن صیغه عقد برای ثبت آن اقدام نكنند. قانون ازدواج‌هایی را رسمی می‌داند كه در یكی از محضرهای ازدواج ثبت شود و برای عدم ثبت رسمی ازدواج مجازات در نظر گرفته است.

ماده 645 قانون مجازات اسلامی چنین تصریح می‌كند:

«به منظور حفظ كیان خانواده، ثبت واقعه ازدواج دائم، طلاق و رجوع طبق مقررات الزامی است، چنانچه مردی بدون ثبت در دفاتر رسمی مبادرت به ازدواج دائم، طلاق و رجوع نماید به مجازات حبس تعزیری تا یك سال محكوم می‌گردد.» با صراحت مندرجات ماده 645 قانون مجازات اسلامی عدم ثبت واقعه ازدواج برای زوجه جرم نیست. این مجازات صرفا برای مرد وجود دارد بنابراین اگر زن مبادرت به این امر نماید مشمول حكم این ماده نیست چون مسئولیت ثبت ازدواج و طلاق و رجوع قانونا بر عهده مرد است.

یکی دیگر از ازدواج های غیرقانونی ازدواجی است كه اگر چه طبق قواعد شرع مقدس صورت می‌پذیرد اما بنا به مصالحی از دیدگاه قانون مملكتی جایز نبوده و قبل از آن باید سلسله مراتبی رعایت شود تا از دیدگاه قانون آن ازدواج نیز، صحیح باشد‌ وگرنه ازدواج شرعی صورت می‌پذیرد اما زوج و زوجه و فرزندان آنها از مواهب قانونی حاصل از ازدواج بهره‌مند نخواهند شد و این آغاز مشكلات عدیده‌ای است.

از جمله موارد این دست ازدواج‌های غیرقانونی ازدواج با اتباع بیگانه بدون اجازه دولت است. از لحاظ قانونی این گونه ازدواج‌ها از آثار قانونی ثبت ازدواج از جمله صدور شناسنامه برای فرزندان و تابعیت زوجین در پی ازدواج و... برخوردار نیست. باید توجه داشت و در‌صورتی كه چنین ازدواج‌هایی انجام شود اولین متضرران خود زوجین هستند كه همچون سایر زوج‌ها نمی‌توانند از مواهب قانونی مترتب بر ازدواج بهره‌مند شوند.

مهم‌تر از این وضع فرزندان حاصل از چنین ازدواج‌هایی است؛ طبق قانون برای فرزندان زوجین حاصل از ازدواج‌های غیرقانونی شناسنامه صادر نمی‌شود و فرزندان این خانواده‌ها دچار بحران‌های متعدد مواجه می‌شوند. به همین ترتیب، استفاده از امكانات و حتی حقوق آموزشی و بهره‌مندی از سواد و تحصیلات چنین كودكانی با مشكل مواجه خواهد شد و كودكانی بی‌گناه، به واسطه اقدام ناآگاهانه یا غیرمسئولانه والدینشان به وادی پرتنشی برای زندگی خواهند افتاد.

طبق مقررات برای قانونی بودن ازدواج یك زن ایرانی با مرد بیگانه، ضرورت دارد قبل از ازدواج به وزارت كشور مراجعه و مجوز لازم برای ثبت این ازدواج اخذ شود؛ تنها در این صورت است كه زنی كه با مرد بیگانه ازدواج كرده، پس از ازدواج از حقوق قانونی برخوردار خواهد بود و با معضل بدون شناسنامه ماندن فرزندانش مواجه نخواهد شد.

بیشترین مورد ازدواج در این نوع، ازدواج بین ایرانیان و مهاجران افغان است كه بدون در نظر گرفتن سلسله مراتب قانونی صورت می‌گیرد.

منبع: جام جم