دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

سیب زمینی فشار خون بالا را در بیماران چاق کاهش می دهد



 

 

سیب زمینی فشار خون بالا را در بیماران چاق کاهش می دهد

 

یك فوق تخصص جراحی قلب و عروق گفت: سیب زمینی فشار خون را در بیماران چاق و دارای فشار خون بالا کاهش می دهد.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، دکتر محمد صادق پورعباسی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در این باره گفت: مصرف سیب زمینی پخته در روز در افراد چاق، فشار خون ماکزیمم (حداکثر) را تا ٥/٣ درصد و فشار خون مینیمم (حداقل) را تا ٣/٤ درصد کاهش می دهد.

وی تصریح کرد: سیب زمینی دارای موادیست که همانند داروهای مهارکننده فشار خون عمل می کند.

وی افزود: بر عکس تصور جامعه که سیب زمینی را سبب چاقی می دانند این ماده غذایی اگر به صورت پخته و بدون سس مصرف شود فقط حدود ١١٠ کیلو کالری انرژی دارد و حاوی مقدار فراوانی از عناصر شیمیایی مفید و ویتامین ها می باشد.

این فوق تخصص جراحی قلب و عروق افزود: سیب زمینی سرخ شده یا چیپس ها به علت قرار گرفتن در معرض حرارت بالا، مواد و ویتامین های مفیدش را از دست می دهد و فقط نشاسته آن باقی می ماند.

پورعباسی گفت: نشاسته سیب زمینی سرخ شده، چاق کننده است و توصیه می شود که سیب زمینی به صورت بخارپز یا آب پز پخته شود.... /  خبرگزارى ایسنا


ویدیو مرتبط :
کاهش فشار خون با رژیم غذایی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سیب زمینی فشار خون را بالا می‌برد


نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد مصرف سیب زمینی می‌تواند در افزایش احتمال بروز فشارخون بالا نقش داشته باشد.

خبرگزاری ایسنا: نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد مصرف سیب زمینی می‌تواند در افزایش احتمال بروز فشارخون بالا نقش داشته باشد.

کارشناسان بر این باورند مصرف سیب زمینی با شیوه‌های متفاوت طبخ خطر بالا رفتن فشار خون را افزایش می‌دهد.

محققان دانشگاه هاروارد آمریکا با بیان اینکه مصرف چهار وعده سیب زمینی در هفته یا بیشتر در مقایسه با مصرف این خوراکی تنها یک بار در ماه خطر بالا رفتن فشار خون را بیشتر می‌کند، اظهار داشتند: مصرف سیب زمینی به صورت چیپس این تاثیر را ندارد.

در این مطالعه دکتر «لی بورگی» و تیم تحقیقاتی‌اش به مطالعه بر روی 187 هزار مرد و زن طی مدت 20 سال پرداختند. همچنین در این دوره زمانی از آنان درخواست شد به پرسشنامه‌های مربوط به نوع رژیم غذایی‌شان پاسخ دهند. هیچ کدام از این افراد در شروع مطالعه به عارضه فشار خون بالا مبتلا نبودند.

لی بورگی گفت: سیب زمینی در مقایسه با دیگر سبزیجات از شاخص گلوکز بالاتری برخوردار است که می‌تواند افزایش شدید قند خون را به دنبال داشته باشد. در واقع خوراکی‌های حاوی میزان بالایی از این شاخص می‌توانند در عملکرد سلول‌ها اختلال ایجاد کرده، به التهاب و استرس اکسیداتیو منجر شوند که تمامی آن‌ها مکانیزم مهمی در بروز فشار خون بالا به حساب می‌آیند.

همچنین در این بررسی مشخص شد مصرف سیب زمینی خود عامل بالا رفتن فشار خون نیست و تنها می‌تواند خطر بروز آن را افزایش دهد.