دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

سوسک شاخدار با قدرتی پنج برابر انسان گاز می‌گیرد



اخبار , اخبار علمی , سوسک شاخدار

بسیاری از خانم‌ها و البته برخی از آقایان از سوسک به اندازه یک موجود غول‌پیکر می‌ترسند. اما واقعا دلیل این ترس چیست؟

دانشمندان با مطالعه درباره این جانور موذی به نتایج جالبی رسیده‌اند که تا حدودی این ترس را موجه جلوه می‌دهد. آنها دریافته‌اند که سوسک آرواره‌های بسیار قوی‌ای دارد که همین امر باعث می‌شود گاز این حشره بسیار سخت‌تر از گاز انسان باشد.

 

یک سوسک حمام که آرواره‌های بسیار قوی‌‌ای هم دارد، می‌تواند گازی پنج برابر قوی‌تر از انسان بگیرد. با توجه به اندازه جثه یک سوسک، قدرت این گاز پنجاه برابر وزن سوسک است. واقعیت این است که این سوسک‌ها گاهی بی‌رحمانه طعمه‌هایشان را با این آرواره‌ها تکه و پاره می‌کنند.

 

به گفته محققانی که برای اولین بار قدرت گاز حشرات خانگی را در آمریکا اندازه گرفته‌اند، آرواره‌های این سوسک‌ها، زمانی که به جسم سختی می‌رسد، مانند یک اره فعال می‌شود تا بتواند قدرت بیشتری را برای سوسک ایجاد کند.

 

تام ویمن، یکی از پژوهشگران دانشگاه کمبریج که این تحقیق را انجام داده‌اند، می‌گوید: «سوسک‌ها به عنوان یکی از حشرات خانگی در چرخه طبیعی بسیاری از مناطق نقش مهمی ایفا می‌کنند بنابراین تحقیقاتی از این دست در سازه‌های مهندسی الهام‌گرفته از طبیعت بسیار مفید هستند».

این تحقیق شامل مطالعه بیش از 300 گاز سوسک، از گازهای کوتاه و سریع تا گازهای عمیق و دردناک می‌شد.

 

ویمن می‌افزاید: «گازهای کوتاه توسط ماهیچه‌های فیبری انجام می‌شود؛ در صورتی که در گازهای طولانی‌تر، عمیق‌تر و محکم‌تر ماهیچه‌های اضافه‌ای هم در دهان سوسک به کار می‌افتد تا اثر آن بیشتر شود».

 

دهان سوسک شامل یک جفت آرواره افقی است که به شکل دو تیغه موازی هم قرار گرفته‌اند. از این آرواره‌‌ها برای خرد کردن غذا، حفر سوراخ، حمل اجسام، دفاع در برابر بقیه موجودات و همینطور غذا دادن به سوسک‌های نوزاد تازه از تخم بیرون آمده استفاده می‌شود.

 

با آنکه این مدل از آرواره‌ها در بدن حشرات دیگر هم موجود است، پژوهشگران از نحوه کار ماهیچه‌های فیبری و نحوه تولید قدرت آن شگفت‌زده شده‌اند. شاید روزی مهندسان، با الگو گرفتن از نحوه کارکرد آرواره‌های سوسک‌ها، موفق به ساخت موتورهای کوچکی شوند که نیروی بسیار زیادی تولید می‌کنند.
اخبار علمی - آنا


ویدیو مرتبط :
نبرد سوسک شاخدار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حرکت کردن پای جدا شده سوسک با امواج مغزی انسان در آزمایش خارق‌العاده محققان



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

حرکت کردن پای جدا شده سوسک با امواج مغزی انسان در آزمایش خارق‌العاده محققان

یک انجمن علمی در شیلی به نام «Thinker Thing» توانست با استفاده از امواج مغزی انسان، پای یک سوسک را به حرکت درآورد.

این محققان ابتدا با استفاده از هدست الکتروانسفالوگرافی(EEG) به ثبت علائم الکتریکی مغز انسان پرداختند؛ سپس یک نرم‌افزار این علائم را به شکل موج با فرکانس‌های خاص تبدیل کرده و این موج‌ها طی یک آزمایش، قادر به حرکت دادن پای سوسک با علائم الکتریکی شدند.

عضلات انسان یا حیوانات با انفجارهای کوچک جریان که با عصبها تغذیه شده و با دستورالعمل‌های الکتریکی مغزی هدایت می‌شوند، کنترل می‌شوند.

این محققان همچنین یک نرم‌افزار را ابداع کردند که گونه‌های علائم الکتریکی مرتبط با حرکات خاص در پا را برای کنترل بهتر حرکات اعمال شده مشاهده کرده و یاد می‌گیرد.

گروه Thinker Thing این تنظیمات خود را در مسابقه Hack Day ارائه کردند.

گروه آموزشی Backyard Brains از کالیفرنیا یک نمایش به یادماندنی از ارتباط میان شکل موجها، علائم الکتریکی و پای جدا شده سوسک را اجرا کردند. آنها ابتدا الکترودهایی را به پای سوسک متصل کرده و صدای الکتریکی درون نورونها را شنیده و سپس جهت ارسال علائم الکتریکی را تغییر دادند که منجر به حرکت پا با ضربان پخش شده در یک آیفون شد./ایسنا