دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

سن دقیق جهان چقدر است؟



سن دقیق جهان, صدای انفجار بزرگ

سن دقیق جهان چقدر است؟

یک دانشمند آمریکایی در اقدامی جالب نسخه شبیه‌سازی شده خود از صدای انفجار بزرگ را با داده‌های دقیق جدید بدست آمده از کاوشگر فضایی چندین میلیون دلاری، ترکیب کرده است.

اطلاعات بازگشتی از تلسکوپ فضایی پلانک سازمان فضایی اروپا تا کنون به فیزیکدانان زیادی در تجدیدنظر برآوردهای آنها از سن جهان کمک کرده و اکنون یک استاد دانشگاه واشنگتن از این داده‌ها برای ایجاد بازگردانی ارتقا یافته و وضوح بالا از صدای توسعه اولیه جهان در بیش از 13 میلیارد سال قبل استفاده کرده است.

جان کریمر 10 سال پیش ابتدا یک نسخه صوتی از انفجار بزرگ را با استفاده از اطلاعات ابزار ناهمسانگردی ریزموج ویلکینسون ناسا ساخته بود. وی اکنون از خوانش‌های باکیفیت بهتر پلانک برای ساخت یک بازگردانی جدید استفاده کرده است.

این فیزیکدان از تحلیل‌های ماموریت پلانک در مورد تابش زمینه کیهانی که شامل تابش‌های حدود 400 هزار سال پس از آغاز جهان بوده، استفاده کرده است که تغییرات دمایی تابش زمینه کیهانی را به اجزای فرکانس زاویه‌ای یا چندقطبی تغییر می‌دهد.

به گفته کریمر، فرکانس‌های واقعی انفجار بزرگ بسیار پایین‌تر از آن بودند که با گوش انسان شنیده شوند از این رو وی آنها را با ضریب بسیار بالایی برای شبیه‌سازی خود بالا برده که اولین 760 هزار سال جهان را نمایش می‌دهد.

ماه گذشته سازمان فضایی اروپا از یک پرتره از جهان نوزاد بر اساس داده‌های 15.5 ماه اول تلسکوپ فضایی پلانک رونمایی کرده بود.

این داده‌ها همچنین ارزش جدیدی را برای سرعت انبساط جهان در امروز ایجاد کرده و نشان داد که سن دقیقتر جهان 13.82 میلیارد سال است که 80 میلیون سال پیرتر از داده‌های پیشین محسوب می‌شود./ایسنا

 

 


ویدیو مرتبط :
قبله مسجد النبی چقدر دقیق است...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بلندترین مار جهان در سن ۱۸ سالگی مرد



 

 

بلندترین مار جهان در سن ۱۸ سالگی مرد

 

بلندترین مار جهان با طول هفت متر در سن ۱۸ سالگی در باغ وحش «اوهایو» در آمریكا مرد.

 

این مار كه از نوع «پیتون» است و «فلافی» نام داشت، روز گذشته در سن ۱۸ سالگی در باغ وحش «اوهایو» مرد و ركورد بلندترین مار جهان را با خود دفن كرد.

 

رییس باغ وحش ایالت «اوهایو» در آمریكا نیز در مصاحبه ای با خبرگزاری آسوشیتدپرس، عنوان كرد: این مار پیتون هفت متری به دلیل وجود یك تومور در تخمدانش مرد.

 

ركورد پیشین مربوط به یك پیتون شش متری اهل اندونزی بود.

منبع:خبرگزاری ایسنا