دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

سنتز فوتوکاتالیست‌های مؤثر در حذف‌ گازهای آلاینده‌ هوا



اخبار علمی,خبر های علمی, هوا

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر، موفق شدند سطوحی را تولید کنند که قادر است گازهای آلاینده‌ هوا، از قبیل مونواکسید کربن و اکسیدهای نیتروژن را جذب کند.

به گزارش مهر به نقل از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، امروزه آلودگی هوا یکی از معضلات مهم جوامع شهری محسوب می‌شود. این مسئله، به‌خصوص برای بیماران مبتلا به آسم، کودکان و سالمندان مشکلات دوچندانی را ایجاد می‌کند.

 

گازهایی از قبیل مونواکسید کربن و اکسیدهای نیتروژن ازجمله گازهای سمی به شمار می‌روند که می‌توانند موجب بروز بیماری‌های خطرناکی مانند سرطان شوند. ازاین‌رو، امروزه دانشمندان به دنبال راهکارهایی جهت کاهش آلودگی هوا به طرق مختلف هستند.

الهه کوثری،یکی از محققان این طرح تحقیقاتی با اشاره به استفاده از فوتوکاتالیست‌ها به‌عنوان راه‌ حل اساسی برای رفع آلودگی‌های زیست‌محیطی گفت: فرایند فوتوکاتالیستی، یک فرایند اکسیداسیون پیشرفته است که از انرژی نور برای فعال کردن فوتوکاتالیست استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: این مواد هنگامی ‌که در معرض گازهای آلاینده قرار می‌گیرند، باعث تسریع فرایند اکسید شدن این گازها می‌شوند و آن‌ها را به گازهای بی‌خطر یا کم‌خطر تبدیل می‌کنند.

کوثری با بیان اینکه هدف از اجرای این طرح تولید فوتوکاتالیست‌های نانو کامپوزیتی حاوی گرافن است که قادرند مولکول‌های گازهای سمی از قبیل مونواکسید کربن و اکسیدهای نیتروژن را با بازدهی بالا تخریب کنند، اظهار داشت: گازهای مونواکسید کربن و اکسیدهای نیتروژن به‌سختی اکسید می‌شوند؛ تصفیه‌ هوا به کمک فوتوکاتالیست‌های سنتز شده در این طرح، به دلیل ارزانی، بازدهی بالا، عدم سمیت و همچنین تولید محصولات جانبی بی‌ضرر ناشی از اکسید گازهای آلاینده‌ها، می‌تواند جایگزین خوبی برای سایر روش‌های تصفیه‌ هوا باشد.

وی ادامه داد: همان‌گونه که اشاره شد مواد تولید شده در این طرح، در قالب یک نانوکامپوزیت هستند که اکسید تیتانیوم و گرافن عامل دار شده با کبالت اجزای آن را تشکیل می‌دهند؛ در این مواد دوجزئی، همزمان از خاصیت فتوکاتالیستی اکسید تیتانیوم و قابلیت تشکیل کمپلکس گرافن عامل دار شده، استفاده‌ شده است؛ این موضوع موجب افزایش بازدهی این مواد نسبت به مواد مشابه می شود.

کوثری در خصوص مراحل انجام این طرح افزود: ابتدا لایه‌ نازک اکسید تیتانیوم به روش لایه نشانی کند و پاش بر روی سطح کوارتز تهیه شد؛ سپس سطح نانوذرات گرافن اکسید با کمک فلز کبالت و ایمیدازول به‌منظور تشکیل بهتر کمپلکس اصلاح شد. در مرحله‌ بعد، کامپوزیت اکسید گرافن بر روی لایه‌ی نازک اکسید تیتانیوم نشانده شده و در نهایت نانوکامپوزیت تولید شده در دستگاه آزمون فتوکاتالیست نصب شد و آزمایش‌های مربوطه بر روی آن انجام گرفت.

وی ادامه داد: نتایج به‌دست‌آمده، تخریب نیتروژن اکسید به میزان ۵۱ درصد و مونواکسید کربن به میزان ۴۶ درصد را نشان می‌دهد که در مقایسه با سایر فتوکاتالیست‌ها مطلوب‌تر است؛ با وجود اینکه فتوکاتالیست‌ها برای تصفیه‌ هوا قبلا هم مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما تلفیق این روش با ماده‌ای که همزمان با آلاینده‌ها کمپلکس تشکیل می‌دهد، از نوآوری‌های این طرح است که به‌طور چشم‌گیری موجب افزایش فعالیت فتوکاتالیست شده است.

به گفته کوری، در این طرح، مواد نانوکاموپوزیتی تولید شده است که از خاصیت فوتوکاتالیستی برخوردارند. همچنین این مواد که در مقیاس آزمایشگاهی تولید شده‌اند و می‌توانند در مبدل گازهای خروجی از اگزوز خودروها مورد استفاده قرار بگیرند.

این تحقیق حاصل همکاری دکتر الهه کوثری، عضو هیات ‌علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و نعیمه سیف وند، دانشجوی دکترای شیمی کاربردی این دانشگاه است. نتایج این کار در مجله‌ RCS Advances (جلد ۵، شماره ۱۱۴، سال ۲۰۱۵، صفحات ۹۳۷۰۶ تا ۹۳۷۱۶) منتشر شده است.

اخبار علمی - مهر


ویدیو مرتبط :
قدرت دستگاه تصفیه هوا IQAir در جذب گازهای سمی و آلاینده

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حذف آلاینده‌های پساب‌ صنعتی با بهره‌گیری از برگ اوکالیپتوس



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

در مرکز نوآوری پارک علم و فناوری یزد صورت گرفت:

حذف آلاینده‌های پساب‌ صنعتی با بهره‌گیری از برگ اوکالیپتوس

محقق مرکز نوآوری پارک علم و فناوری یزد موفق به حذف آلاینده‌های شامل یون‌های تالیم (I) و (III) در آب‌ها و پساب‌های صنعتی با استفاده از برگ درخت اوکالیپتوس به عنوان جاذب طبیعی شد.

به گزارش ایسنا ، حسین دشتی خویدکی با بیان این که تالیم یکی از سمی‌ترین فلزات سنگین می‌باشد که سمیت آن برای پستانداران حتی از فلزات سنگین بسیار سمی مانند کادمیم، جیوه و سرب نیز بیشتر است، اظهار کرد: کاربرد این طرح در تصفیه پساب‌های صنعتی به ویژه کارخانه‌های سیمان و کاشی و سرامیک است که محتوی یون‌های تالیم بسیار سمی هستند.

وی با اشاره به تمرکز این طرح بر حذف یون‌های تالیم (I) و (III) از محلول‌های آبی، در رابطه با این طرح تصریح کرد: از میان روش‌های متفاوت برای حذف یون‌های فلزات سنگین از محلول‌های آبی، جذب سطحی به خاطر داشتن مزایایی از قبیل هزینه پایین، سهولت دسترسی به جاذب، آسانی عملکرد و زمان کم انجام فرایند نسبت به بقیه روش‌ها برتری دارد؛ لذا برای حذف این آلاینده‌ها از روش جذب سطحی استفاده شده است.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: جاذب به کار برده شده در این طرح یک جاذب طبیعی (برگ درخت اوکالیپتوس) است که در یزد فراوان و به راحتی در دسترس می‌باشد و برای کارایی بیشتر جاذب، پودر آن مورد استفاده قرار گرفته است.

وی گفت: نتایج اولیه نشان دادند که برای این که یون‌های تالیم مثبت بر روی جاذب مورد استفاده، درصد جذب قابل توجهی داشته باشد، این جاذب باید با آنیون ویژه‌ای عامل‌دار شود، بنابراین برای عامل دار کردن پودر برگ درخت اوکالیپتوس از محلول سدیم هیدروکسید استفاده شد.

دشتی اضافه کرد: نتایج بعدی نشان دادند که درصد جذب یون‌های تالیم (I) و (III) بر روی این جاذب به متغیرهایی نظیر pH اولیه محلول، زمان تماس، مقدار جاذب، دما و غلظت اولیه یون‌های تالیم بستگی دارد و تحت شرایط بهینه این پارامترها، درصدهای جذب رضایت بخش برای جذب سطحی یون‌های مذکور بر روی پودر برگ اوکالیپتوس عامل‌دار شده به ترتیب 81.5 درصد و 78.2 درصد به دست آمدند./ایسنا