دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

سلول‌های بنیادی به فضا می‌روند!



اخبار,اخبار علمی,سلول‌های بنیادی


اخبار علمی - سلول‌های بنیادی به فضا می‌روند!

محققان به دنبال ارسال سلول‌های بنیادی به فضا برای مشاهده میزان تغییر سرعت رشد آنها هستند.

به گزاش ایسنا ، یکی از مشکلات استفاده از سلول‌های بنیادی، عرضه محدود آنها به دلیل سرعت کند رشدشان در آزمایشگاه‌های معمولی است.

دکتر «آبا زبیر» از «آزمایشگاه سلول‌درمانی» کلینیک «مایو» در فلوریدا، معتقد است می‌توان از طریق سرعت‌بخشی به تولید چنین سلول‌هایی در فضا، بر این مشکل فائق آمد.

زبیر در حال حاضر در نظر دارد با در دست داشتن یک بودجه 30 هزار دلاری، سلول‌های انسانی را جهت مشاهده امکان رشد سریع‌تر آنها به ایستگاه فضایی بین‌المللی بفرستد.

بر اساس ادعاهای وی، نتایج آزمایش‌های زمینی که از میکروگرانش استفاده می‌کنند، نشان می‌دهد فرآیند رشد سلول‌های بنیادی در چنین شرایطی سریع‌تر از آزمایشگاه‌های معمولی انجام می‌شود.

زبیر هم‌اکنون در آزمایشگاهش در حال پرورش سلول‌های بنیادی است که احیای عصب‌ها و شریان‌های خونی را برای قربانیان سکته‌های مغزی همراه با خونریزی صورت می‌دهند.

گام بعدی وی، همکاری با مهندسان دانشگاه کلرادو با هدف ساخت یک راکتور زیستی سلولی ویژه است که ظرف یک سال برای آغاز آزمایش‌های مطلوب وی به ایستگاه بین‌المللی فضایی اعزام می‌شود.

اخبار علمی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
معکوس سازی روند پیری توسط سلول های بنیادی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مركز تحقیقات خون و پیوند «شریعتی» در صدر مراكز پیوند سلول‌های بنیادی دنیا قرار گرفت



 

بیمارستان شریعتی,بهترین بیمارستان های دنیا

 

مركز تحقیقات خون، سرطان و پیوند سلول‌های بنیادی بیمارستان شریعتی دانشگاه علوم پزشكی تهران بر اساس گزارش مركز بین‌المللی تحقیقات پیوند خون و مغز استخوان ایالت ویسكانسین آمریكا (CIBMTR) با 110 مورد پیوند سلول‌های بنیادی كودكان در سال گذشته میلادی در میان مراكز پیوند جهان، رتبه نخست را كسب كرد.

دكتر امیرعلی حمیدیه، عضو هیات علمی این مركز در گفت‌وگو با خبرنگار «علمی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار كرد: مركز تحقیقات خون، سرطان و پیوند سلول‌های بنیادی قدمتی 21 ساله داشته و بخش پیوند سلول‌های بنیادی كودكان این مركز از پنج سال پیش فعالیت خود را آغاز كرده است و از آن زمان موفق شده كودكانی را كه به دلیل بیماری‌های كشنده خود تقریبا شانسی برای زندگی نداشته و محكوم به مرگ بوده‌اند با پیوند سلول‌های بنیادی درمان كند.

وی با بیان این كه در بخش كودكان این مركز پیوند سلول‌های بنیادی برای كودكان سه ماهه به بالا صورت می‌گیرد، تصریح كرد: بیش از 50 نوع بیماری در كودكان مراجعه كننده به این بخش برای پیوند سلول های بنیادی وجود دارد كه در پنج دسته كلی بیماری‌های بدخیم خونی (سرطان خون حاد و مزمن كودكان)، بیماری‌های غیر بدخیم خونی (تالاسمی ماژور، آنیمی فانكونی و نارسایی مغز و استخوان)، بیماری‌های نقص ایمنی مادرزادی (بیماری نقص چسبندگی لوكوسیتی یا (LAD) كه ایران ركورد دار بیشترین پیوند در این بیماری در جهان است)،‌بیماری‌های نقایص ارثی متابولیسم و تومورهای توپر جامد كودكان (بیماری نور وبلاستوما) تقسیم می‌شوند.

حمیدیه ادامه داد: بخش كودكان مركز خون، سرطان و پیوند سلول‌های بنیادی بیمارستان شریعتی دانشگاه علوم پزشكی تهران با 110 مورد پیوند سلول بنیادی برای كودكان در سال 2011 میلادی موفق به كسب رتبه نخست بیشترین تعداد پیوند شد و این در حالی است كه در بزرگترین مراكز دنیا در همین سال حدود 90 مورد پیوند سلول‌های بنیادی كودكان را انجام داده بودند كه می‌توان به رتبه دوم این فهرست كه در گزارش CIBMTR آمده است، اشاره كرد. همچنین مركز خون، سرطان و پیوند سلول‌های بنیادی در همین سال با بیش از 400 مورد پیوند برای اطفال و بزرگسالان در رده سوم جهان قرار گرفته و مراكزی مانند MDAnderson cncer center تگزاس آمریكا و سیاتل آمریكا به ترتیب رتبه‌های اول و دوم را از آن خود كرده‌اند.

این عضو هیات علمی مركز تحقیقات خون، سرطان و پیوند سلول‌های بنیادی بیمارستان شریعتی دانشگاه علوم پزشكی تهران در خصوص درصد موفقیت پیوندهای سلول‌های بنیادی در بیماران مختلف این بخش به ایسنا گفت: بیشترین میزان موفقیت پیوند سلول‌های بنیادی به بیماری كم كاری مغز استخوان اختصاص داشته كه 85 درصد كودكان مراجعه كننده كه تا پیش از آن شانسی برای زندگی كردن نداشته‌اند درمان قطعی پیدا كرده‌اند و پس از آن می‌توان به بیماری‌های نقص ایمنی مادرزادی با 80 درصد، آنیمی فانكونی با 75 تا 80 درصد، تالاسمی ماژور با حدود 75 درصد، بیماری‌های ارثی متابولیسم با حدود 70 درصد، تومورهای توپر جامد كودكان با حدود 30 تا 70 درصد در انواع مختلف خود اشاره كرد كه با احتساب تمام پیوندهای صورت گرفته از هر 10 كودك مراجعه كننده در انواع بیماری‌ها به این مركز هفت كودك به صورت قطعی درمان می‌شوند.... / خبرگزاری ایسنا