دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

سلطان خون جهان در78 سالگی همچنان خون می دهد/ حکایت 51سال اهدای خون



شیراز - خبرگزاری مهر: سلطان اهدای خون جهان در سن 78 سالگی همچنان مانند روزهای اول برای اهدای خون انگیزه دارد، وی پس از 51 سال خون دهی نامش در دنیا به عنوان نجات بخش ترین انسان ثبت شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، دکترسید محمد حسن شیخ الاسلامی ساکن شیراز با اینکه رکورددار اهدای خون درجهان است و نامش در دنیا به عنوان نجات بخش ترین انسان ثبت شده، اما هنوز هم رفتار وبرخوردش با افراد گرم وصمیمی است و آدم زمانی که با این پدربزرگ دوست داشتنی حرف میزند با خودش آرزو می کند، ای کاش انسانهای مثل دکتر شیخ الاسلامی عمری طولانی داشته باشند تا بقیه بتوانند از تجربیات آنها بیشتر وبیشتر استفاده کنند.

دکتر شیخ الاسلامی درسال 1314 در شهرستان شوشتر متولد شده، وی در طول دوران تحصیلی خود تجربیات متفاوتی مانند دانشکده افسری، درس طلبگی و در نهایت پزشکی بادرجه فوق تخصص خون وایمن شناسی از دانشگاه لندن را پشت سر گذاشته است.

حکایت 51سال اهدای خون , اهدای خون

دکتر شیخ الاسلامی

 

اما آن چیزی که باعث شده این استاد بزرگ به واسطه آن تندیس عشق و ایثار را از سازمان انتقال خون کشوردریافت کند و مورد تقدیر رئیس جمهور قرار گیرد، رکوردهای اهدای خون است که دکتر شیخ الاسلامی در طول زندگی پربار خود آنها را کسب کرده است.

اهدای خون برای اولین بار در22 سالگی/ اهدای خون به مادر و کودک

دکترسید محمد حسن شیخ الاسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر 78 سال سن دارم، حدود 51 سال قبل در سن 22سالگی با اهدای خون به مادر وکودکی تازه متولد شده به عرصه اهدای عصاره حیات بخش جان به دیگر انسانها قدم نهادم.

سلطان خون جهان ادامه داد: انگیزه من برای اهدای خون برای اولین بار فقط نجات جان دو انسان بود و هیچ وقت فکر نمی کردم که روزی به جایگاه فعلی برسم اما اهدای خون در 22سالگی باعث شده تا با خدای خودم ارتباطی قوی برقرار کنم به گونه ای که که در طول این سالیان از خدا درخواست کرده ام که به من نیرو وتوان لازم رابدهد تا درزمانی که زنده و سلامت هستم بتوانم خون خود را به سایر انسانها اهداکنم.

حکایت 51سال اهدای خون , اهدای خون

دارنده تندیس عشق وایثار اضافه کرد: رکورددار بودن من در چندین زمینه اهدا خون نیزلطف خداوندو دعای خیر بیمارانی است که در طول سالیان گذشته محکوم به مرگ بودند اما با اهدای خون من زندگی دوباره ای پیدا کردند.

وی افزود: از سوی دیگر اهدای خون فواید علمی، پزشکی وبهداشتی فراوانی را نصیب اهداکنندگان مستمر می کند و باعث می شوداین افراد به بسیاری از بیماریهای قلبی، روانی، سکته های مغزی، دیابت ، فشارخون، پرخونی دچار نشوندو در طول عمر طبیعی خود اززندگی سالم توام با خوش خلقی و شادابی برخوردار باشند.

بیش از 191 بار خون دهی/ خون دهی 13 سال فراتر از مرز حداکثری اهدای خون

دکتر شیخ الاسلامی درادامه به رکوردهای اهدا خون خود اشاره کرد و بیان داشت: تا سال جاری بیش از 191 بار ودر هر دفعه 500سی سی خون به بیماران اهدا کرده ام که این مقدار خون برابربا 95.5لیتر خون ومعادل 19.1 برابر کل خون یک انسان کامل و سالم است و با احتساب این موضوع که هراهدا کننده خون حداقل سه نفررا از مرگ نجات می دهد خون اهدایی من تاکنون ناجی  نزدیک به 600 نفر شده است.

حکایت 51سال اهدای خون , اهدای خون

سلطان خون جهان یادآور شد: براساس موازین بین المللی مرز سنی اهدا خون در جهان 16 تا 65 سالگی است که من براساس برنامه های جاری و مداوم وباتوصیه پزشکان بعد از این سن نیز هر چهار ماه یکبار خون خود را اهدا می کنم و در واقع 13 سال فراتر از مرز حداکثری اهدا خون این عمل را انجام می دهم که این موضوع نیز درجهان  بی نظیر است و یک رکورد محسوب می شود.

اهدای خون 16 ماه پشت سر هم

دارنده تندیس عشق وایثار، اهدا خون در دوران جنگ تحمیلی به مدت 16 ماه پشت سرهم و بدون وقفه (حتی در ماه رمضان)و در هروعده 500 سی سی را از دیگر رکوردهای ثبت شده خود در جهان عنوان کرد.

وی حمایتها وتشویق های همسرش را یکی از دلایل موفقیت خود درزمینه اهدا خون دانست واظهارداشت: خانواده همیشه حامی و روحیه دهنده اصلی من در این زمینه بودند ودر حال حاضر نیز تمام فرزندانم حتی آنهایی که درخارج کشور سکونت دارند ازاهداکنندگان خون هستندو به طور حتم درآینده نیز نوه های من این راه را ادامه می دهند.

دکتر شیخ الاسلامی 51 سال گذشته که خون خود را به بیماران اهدا کرده را جزء خاطرات شیرین زندگیش دانست وابراز داشت: هرزمان که به بیمارستان می روم و شاهد مرخص شدن مریضی هستم ناخودآگاه لبخندی برروی لبانم نقش می بندد وبا خود می گویم شاید این فرد یکی از کسانی باشد که خون من اورا ازمرگ نجات داده است.

حکایت 51سال اهدای خون , اهدای خون

سلطان خون جهان یادآورشد: در دوران جنگ تحمیلی  به عنوان یکی از نیروهای سازمان انتقال خون شیراز خدمت می کردم زمانی که از طریق رسانه ها اعلام  میشد که در جبهه نیاز به خون است مردم با سنین مختلف برای اهدا خون در پشت درب های سازمان انتقال خون صف می کشیدند که این موضوع نیز همیشه یکی از خاطرات شیرین وماندگار در زندگیم است.

اهدای خون باعث نزدیک شدن انسان به خدا می شود

دارنده تندیس عشق وایثارهمچنین تصریح کرد: در انتقال خون یک معادله وجود دارد که به آن معادله مقدس گفته می شود بدین ترتیب که نیم ساعت از وقت به علاوه بخشی از خون شما مساوی با نجات یک انسان است و این موضوع زمینه ساز نزدیک تر شدن به خدا می شود از این رو تمام افراد دنیا با هر تفکر، مذهب و ایده اگر دوست دار ارتبط نزدیک تر با خدای خود هستند می توانند با اهدا خون این رابطه را ایجادکنند.

وی تاکید کرد: افراد در تفکرات مذهبی خود معتقد هستند کار خیر اگرمخفی باشد پاداش بزرگتری از خدا دریافت می کنند که اهدا خون به واقع مصداق واقعی این نوع عمل خیر است زیرا که نه اهدا کننده می داند با خون خود به چه کسی حیات بخشید و نه گیرنده خون می داند نجات بخش زندگیش کیست./خبرگزاری مهر


ویدیو مرتبط :
اهدای خون در هلال احمر مهربان به مناسبت روزاهدای خون

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سلطان خون جهان در 85 سالگی: هنوز هم خون اهدا می‌كنم



 

سلطان خون جهان

 

حجم خون اهدا شده توسط سلطان خون جهان را اگر در یك محاسبه ساده ریاضی، ضرب و تقسیم كنیم، متوجه می‌شویم كه این پیرمرد 85 ساله در طول زندگی به اندازه 20 انسان بالغ، خون اهدا كرده است.

 

به گزارش خبرنگار ایسنا از شیراز، با توجه به اینكه حجم خون یك انسان بالغ 5 لیتر است، سلطان خون جهان با 191 بار اهدای خون كه هر بار متوسط 500 سی سی خون اهدا می‌شود، قریب به 100 لیتر خون اهدا كرده و این با حجم خون موجود در رگ‌های 20 انسان بالغ برابری می‌كند.

 

محمدحسن شیخ‌الاسلامی، سلطان خون جهان، امروز 24 خرداد مصادف با روز جهانی انتقال خون در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با تاكید بر اینكه هیچ‌گاه اولین روزی كه خون اهدا كرده و زمینه‌ساز نجات مادر و نوزدادی شده را فراموش نمی‌كند، خاطرنشان كرد: اگرچه بسیار می‌ترسیدم چون هنوز نه انتقال خونی بود و نه این موضوع رواج داشت اما بعد از آنكه فهمیدم خون اهدایی من آن مادر و كودك را نجات داد با خداوند عهدی بستم كه تا آخرین روز حیاتم خونم را اهدا كنم و تاكنون خداوند این توفیق را از من نگرفته و همچنان به‌عنوان اهدا كننده مستمر، خون اهدا می‌كنم.

 

شیخ‌الاسلامی كه با اهدای خونش در طول 50 سال گذشته حداقل جان بیش از 500 بیمار نیازمند به خون را نجات داده است، گفت: اهدای خون برای من پیامدهای مثبتی داشته كه یكی از آنها ادامه تحصیل در رشته تخصصی آسیب‌شناسی بود.

 

وی كه در زمان اولین اهدا دانشجوی سال آخر پزشكی بود، افزود: اولین پژوهش در زمینه خون‌شناسی و اینكه یك فرد به‌طور متوسط چه میزان خون در سال قادر است اهدا كند را روی خودم انجام دادم.

 

سلطان خون جهان افزود: در سال‌هایی كه به‌عنوان مسوول در سازمان انتقال خون خدمت كردم در دوره‌ای 16 ماه به‌صورت مداوم هر ماه 500 سی سی خون اهدا كردم و بدون آنكه مكمل غذایی خاصی استفاده كرده یا مشكلی داشته باشم به زندگی روزمره‌ام مانند هر انسان دیگری ادامه دادم.

 

وی با تاكید بر اینكه اهدا خون به منزله نجات جان انسان و از نظر اسلام و قرآن، كاری بسیار ارزشمند و متعالی است، ضمن سپاسگزاری از خداوند برای عطای این توفیق، تصریح كرد: از نظر قرآن هركس بتواند با عملی زمینه نجات جان یك انسان را فراهم كند به منزله آنست كه جامعه‌ای را نجات داده و خدا را شاكرم كه این توفیق نصیب من شده است.

 

شیخ‌الاسلامی كه در روز تولد (24 خرداد) و در رشته تحصیلی با پدر انتقال خون جهان، لند اشتاینر، شباهت‌هایی دارد، گفت: خون دادن دو رو دارد، نخست اینكه طبق استانداردها با اهدای یك كیسه خون و به دلیل تهیه فرآورده‌های مختلف از این خون، جان سه نفر را از مرگ نجات می‌دهیم، دیگر اینكه به‌ صورت مداوم خون تازه در رگ‌های انسان جاری می‌شود، لذا تمام زندگی سرشار از انرژی بوده و شاداب و سرزنده به كار و تلاش ادامه می‌دهیم.

 

سلطان اهدا خون جهان در خصوص احساسش نسبت به این لقب، گفت: هیچ‌وقت به این موضوع فكر هم نكرده بودم همانگونه كه تا 17 سال قبل كسی نمی‌دانست كه شیخ‌الاسلامی نامی در ایران این میزان خون اهدا كرده، من با خدا معامله‌ای كرده و عهدی بسته‌ام كه تا پایان بر سر آن خواهم ماند.

 

وی گفت: اولین بار مسوولان انتقال خون فارس مرا توجیه كردند كه انعكاس موضوع در رسانه‌ها زمینه ترغیب افراد دیگر به خون‌دهی را فراهم خواهد كرد و من به عینه متوجه شدم كه بیان خاطرات، مسایل و انجام مصاحبه‌ با رسانه‌ها تا چه حد در ترغیب دیگران برای ورود به این كار خدایی موثر است.

 

شیخ‌الاسلامی گفت: اهدا خون یك كار خدایی است و خداوند این توفیق را نصیب همه انسان‌ها نكرده، اما هر انسانی كه توانایی آن را دارد، باید به تعهدش نسبت به سایر انسان‌ها را عمل كند.

 

وی با اشاره به پیشرفت‌های بسیار زیاد علمی، افزود: با تمام پیبشرفت‌ها اما هنوز در موضوع خون، محتاج خون انسان‌ها هستیم، بنابراین یادمان باشد كه شاید یك بیمار، یك مادر، یك پدر، یك فرزند، یك چشم‌به‌راه زندگی، برای ادامه حیاط نیازمند خون من، تو و دیگران باشد پس همین امروز تصمیم بگیریم و قبل از آن با خداوند عهد ببندیم كه اگر توانایی داریم، برای اهدا مستمر خون توفیق داشته باشیم.

 

به گزارش ایسنا، 14 ژوئن مصادف با 24 خردادماه و سالروز تولد پدر خون جهان لیند اشتاینر، كسی كه گروه‌های خونی را برای اولین‌بار كشف كرد و روز انتقال خون در جهان است./ایسنا