دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

سبزی های بهاری را بشناسید + روش مصرف



 

بهار با طراوتی که دارد با خودش شکوفایی را نیز به همه جا وار می کند. در این فصل سبزی هایی نیز هستند که می روند و در این فصل است که می توانید از آن ها به طور تازه مصرف کنید.

به گزارش گروه خواندنی های مشرق، سبزی های بهاری در کنار طراوت و تازگی که دارند می تواند غذاهای شما را نیز بسیار خوش طعم کنند. اما در ابتدا بهتر است تا با این سبزی ها آشنا شویم و خواص آن ها را نیز پیدا کنیم.

 

پونه

یکی از سبزی هایی که در فصل بهار می توانید آن را پیدا کنید پونه است. پونه از جمله سبزی هایی است که حتی می توانید در باغچه حیاطتان نیز بکارید. در میان گونه های پونه خواص پونه کوهی از پونه جویباری بیشتر است البته گونه های مختلف آن آثار شبیه به هم دارند. پونه ضد درد و کوفتگی ماهیچه هاست، طبیعت گرمی دارد و برای افراد کم خون مفید است.پونه، اشتهاآور و مقوی معده است و سکسکه را برطرف می کند. پونه آب پز ادرار آور است و هر یک صد گرم آن مقادیر زیادی کلسیم و ویتامین های A و C دارد.

 

سبزی های بهاری  , پونه کوهی , کوفتگی ماهیچه , خواص سبزیجات

 

تلخون

تلخون منبع بسیار خوبی از آهن، کلسیم و منگنز است. این سبزی به دلیل خاصیت بی حس کنندگی برای دهان و برای تسکین درد دندان استفاده می شود.

تلخون باعث هضم بهتر غذا، پیشگیری از بیماری های قلبی و چاقی می شود. همچنین برای درمان دردهای شکمی و افزایش اشتها به کار می رود. این سبزی معطر تولید صفرا به وسیله کبد را افزایش می دهد و باعث افزایش سرعت فرآیند سم زدایی در بدن می شود.

بوی تند و معطر تلخون برای دور کردن بوی بد از بدن استفاده می شود و هم چنین تلخون باعث مهار رشد میکروب های روی پوست می شود. افرادی که فشار خون بالایی دارند می توانند از تلخون به جای نمک در غذا استفاده کند.

تلخون توانایی بسیار زیادی برای مبارزه با کرم های روده ای نیز دارد روغن آن ضد روماتیسم و برای گردش خون مفید است. این سبزی باعث تحریک سیستم عصبی، گوارشی، گردش خون و هورمون ها نیز می شود.

 

مرزه

مرزه یکی از سبزی های بسیار مفید فصل بهار است. این سبزی از گیاهان خانواده نعناع به شمار می رود. مرزه جزو سبزی های خوراکی است که به صورت خام و پخته در غذاها مصرف می شود. مرزه چاشنی خوبی برای غذاهای گوشتی به خصوص ماهی محسوب می شود و دارای خواص ضدمیکروبی و یک ضدعفونی کننده قوی است که برای معالجه اسهال بسیار مناسب است.

 

سبزی های بهاری  , پونه کوهی , کوفتگی ماهیچه , خواص سبزیجات

 

مرزه خواص ضدالتهابی و ضد درد دارد و برای درمان دردهای عصبی به کار می رود و باعث تقویت معده می شود و در رفع زخم معده و روده موثر است. مصرف مداوم مرزه باعث کاهش چربی خون می شود هم چنین این سبزی بهاری خاصیت ضدانعقادی دارد و زمان انعقاد خون را طولانی تر می کند.

مصرف مرزه هضم غذا را آسان می کند و نفخ و التهابات شکم را برطرف می سازد. مرزه به عنوان ضد خارش پوست، کهیر، آلرژی و رفع اگزما به کار می رود هم چنین برای استعمال خارجی و تسکین دردهای روماتیسمی مورد استفاده قرار می گیرد.استفاده از مرزه کرم های معده و روده را دفع می کند. در سوءهاضمه، یرقان و در رفع اسهال های حاد و مزمن اثرات موثری دارد. هم چنین از آن در درمان کودکان مبتلا به راشیتیسم استفاده می شود.

 

ریواس

ریواس دارای برگ‌های ضخیم و گوشت‌دار است و طعم ترشی دارد. این گیاه سرشار از ویتامین C و فیبر است. خاصیت ضدعفونی‌کنندگی داشته، زخم اثنی‌عشر را بهبود بخشیده و به جهت تقویت کبد و افزایش ایمنی بدن عفونت‌های ویروسی را از بین می‌برد. یکی از مهم‌ترین خواص برگ‌های ریواس آن است که لوزالمعده را وادار به ترشح انسولین کرده و برای کاهش قند خون سودمند است.

 

سبزی های بهاری  , پونه کوهی , کوفتگی ماهیچه , خواص سبزیجات

 

ریواس به دلیل اسیدهای فراوانی که دارد از افزایش چربی خون جلوگیری کرده و با افزایش ترشح شیره معده موجب بهبود عملکرد هضم و جذب غذا می‌شود. این سبزی پتاسیم، فسفر و کلسیم زیادی دارد و مصرف آن برای کودکان در حال رشد و خانم‌های یائسه مفید است.

 

کنگر

کنگر گیاهی با برگ‌های خاردار و ساقه‌های ضخیم شبیه به کرفس است. از برگ‌های سبز آن به صورت خام در تهیه سالاد و از ساقه آن در تهیه خورش استفاده می‌شود.

این گیاه، طبع گرمی دارد و بسیار نیرو بخش و مقوی قلب است. برگ‌های این سبزی، موجب کاهش چربی خون شده و به دلیل فیبر نامحلول، بسیار ملین و برای پایین آوردن قند خون سودمند است. اینولین آن باعث افزایش باکتری‌های مفید دستگاه گوارش شده و از سرطان روده باریک می‌کاهد. آنتی اکسیدان‌های موجود در آن نیز پوست را در برابر سرطان محافظت می‌کند.

 

سبزی های بهاری  , پونه کوهی , کوفتگی ماهیچه , خواص سبزیجات

 

کنگر به دلیل دارا بودن هورمون‌های گیاهی، ترشحات غدد را تقویت کرده و باعث افزایش نیروی جنسی می‌شود. این سبزی، دارویی موثر برای جلوگیری از حالت تهوع و ویار زنان باردار است. قابل‌توجه آن که برگ‌های کنگر محرک انقباض کیسه صفرا و کلیه بوده و افرادی که دارای سنگ کلیه و صفرا هستند نباید از آن استفاده کنند.

 

تهیه خورشت ریواس و کنگر:

شما می توانید با استفاده از ریواس و کنگر خورشت های لذیذی نیز تهیه کنید که باب طبع بیشتر افراد است. در ادامه با دو روش تهیه این خورشت شما را آشنا می کنیم.

 

مواد لازم (روش اول)

پیاز متوسط                                                       2 عدد

نعنا ساتوری شده                                              150 گرم

جعفری ساتوری شده                                         150 گرم

گوشت گوساله یا گوسفند                                   300 گرم

             کنگر پاک کرده                                                   350 گرم              

      نمک و فلفل                                                      به مقدار دلخواه

      ادویه                                                                به مقدار دلخواه

 

طریقه تهیه (روش اول)

اول پیازها را خلال می‌کنیم و درون قابلمه با کمی روغن تفت می‌دهیم (بهتراست تا از روغن زیتون استفاده شود) و سپس گوشت را به پیاز اضافه کرده، تفت می‌دهیم و بعد از کمی تفت خوردن ادویه رابهش اضافه می‌کنیم و آب می‌ریزیم و می گذاریم خوب بپزد.

در همان حین، کنگرها را خورد می‌کنیم (مانند کرفس) و درون روغن تفت می‌دهیم. بعد از کمی تفت دادن از روی گاز برمی‌داریم و به خورشتمون اضافه می‌کنیم. وقتی گوشت پخت، نمک و آبلیمو رو به خورشت اضافه می‌کنیم و 15 دقیقه مانده به برداشتن خورشت سبزی‌های معطرمون رو به غذا اضافه می‌کنیم و می گذاریم تا خورشتمون کاملا درست شود.

نکته: خورش ریواس هم به همین روش تهیه می‌شود، فقط چون ریواس زود می‌پزد، 20 دقیقه قبل از برداشتن ریواس‌های خورد شده و تفت داده شده رو اضافه می‌کنیم و 10 دقیقه آخر هم سبزی معطر رو اضافه می‌کنیم. ضمناً چون ذاتاً ریواس ترش است می‌توانین به دلخواه از آبلیمو استفاده کنید یا خیر.

 

سبزی های بهاری  , پونه کوهی , کوفتگی ماهیچه , خواص سبزیجات

 

مواد لازم (روش دوم)

پیاز متوسط                                                             2 عدد

گوشت مرغ                                                             400 گرم

لپه (در صورت دلخواه)                                                6 قاشق غذاخوری

لیمو امانی                                                       ‌       6 عدد

کنگر پاک کرده                                                          350 گرم

رب                                                                        به مقدار دلخواه

نمک و فلفل                                                            به میزان لازم

ادویه                                                                     به مقدار دلخواه

 

طریقه تهیه (روش دوم)

طبق معمول همه خورش‌ها، اول پیازهارا خلال می کنیم و تو روغن تفت می‌دهیم، گوشت مرغ رو هم به پیاز اضافه کرده و تفت می‌دهیم و در آخر لپه‌های پاک کرده و شسته شده ‌را به آن ها اضافه می کنیم. حالا ادویه‌، نمک و فلفل رو اضافه می‌کنیم و بعد از یک تفت دادن، وقتِ اضافه کردن آب برای پخته شدن غذاست.

در همین حین هم کنگر را خرد کرده و جداگانه تفت می‌دهیم و بعد از اینکه گوشت مرغ و لپه نیم پز شد، کنگر را به غذا اضافه می‌کنیم و کمی بعد از آن لیمو‌امانی و در آخر، وقتی همه آن ها تقریباً پختند، رب را به خورشت اضافه می‌کنیم و می گذاریم خورشتمون با شعله کم خوب کامل شود.

نکته : خورشت ریواس هم به همین ترتیب درست می‌شود، فقط همانطور که در بالا گفتیم، چون ریواس زودتر می پزد 15 دقیقه مانده به برداشتن خورشت از روی گاز، ریواس‌های خرد شده و تفت داده شده را اضافه می‌کنیم و اگه لپه را از این خورشت حذف کنید ، خوشمزه‌تر و خاص‌تر می‌شود. همچنین می‌توانین لیمو امانی را هم اضافه نکنید، بدلیل اینکه ریواس خودش ترش مزگی خوبی دارد..../مشرق نیوز


ویدیو مرتبط :
اهمیت مصرف میوه و سبزی در ماه رمضان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بهترين روش نگهداری ميوه و سبزی



 

 

بهترين روش نگهداری ميوه و سبزی

 


یکی از مشکلاتی که معمولا مردم در شب عید با آن مواجه اند خرید زیاد میوه و تغییر رنگ پیدا کردن برخی میوه‌ها مثل موز با گذر زمان، پلاسیده شدن یا لیز شدن پوست آنها یا رسیدن بیش از حد و کپک زدن‌شان به ویژه در مرکبات است .
برای پیشگیری از این موضوع چند راهکار ساده به شما پیشنهاد می‌کنیم اما قبل از آن از شما می‌خواهیم تا حد ممکن میوه را به مقدار کم و تازه‌تر خریداری کنید.

 

ایده‌آل‌ترین مکان برای نگهداری میوه‌ها شاید به نظر شما ایده‌آل‌ترین مکان برای نگهداری میوه‌ها یخچال باشد، درحالی که همیشه این‌طور نیست. یک مکان مناسب برای نگهداری و ذخیره میوه مکانی خشک، خنک و به دور از نور آفتاب است.این فضا می‌تواند کشوی مخصوص میوه در یخچال یا یک سبد در زیر زمین شما باشد.

 

توجه به این نکته ضروری است که برخی میوه‌ها نسبت به سرما حساس‌اند و در این دما خراب می‌شوند.

 

 

از جمله‌ میوه‌های حساس به سرما می‌توان به میوه‌های مناطق گرمسیری مثل موز، آناناس، انبه، خربزه و برخی مرکبات اشاره کرد. بهترین مکان برای نگهداری این نوع از میوه‌ها فضایی در آشپزخانه، اتاق نشیمن یا ظرفی روی میز ناهارخوری است.

 


برعکس میوه‌هایی مثل توت‌فرنگی، انگور و هلو را باید در فضای خنک یخچال نگه داشت. به این جدول نگاهی بیندازید.میوه‌های مقاوم برای عید بخرید .

 

 

بهترين روش نگهداری ميوه و سبزی

 

 

برخی میوه‌ها خیلی سریع خراب و فاسد می‌شوند.

به همین دلیل یا باید آنها را طی 3 تا 4 روز مصرف کرد یا فورا آنها را به شکل مربا درآورد یا فریز کرد. از جمله این میوه‌ها می‌توان به هلو، توت‌فرنگی و انگور اشاره کرد.

 


اگر قصد دارید برای شب سال نو و چند روز دید و بازدید عید میوه تهیه کنید، توصیه می‌شود میوه‌های بادوامی مثل سیب، گلابی، خیار یا مرکبات بخرید یا اگر قصد مصرف دیگر انواع میوه را دارید آن را به مقدار زیاد خریداری نکرده و به اندازه مصرف 2 تا 3 روز از آن تهیه کنید.

 


میوه‌ها را جدا از هم بگذارید یکی از مسایلی که معمولا سبب رسیدن سریع‌تر میوه‌ها و فساد زودتر آنها می‌شود نگهداری انواع میوه در کنار هم است. جالب است بدانید برخی میوه‌ها گازی به نام اتیلون آزاد می‌کنند که می‌تواند سبب رسیدن سریع میوه‌های دیگر و در نتیجه کاهش زمان نگهداری و مصرف آنها شود.

 

 

بهترين روش نگهداری ميوه و سبزی

 


مثلا اگر کیوی را در کنار سیب بگذارید، به سرعت نرم می‌شود.

توصیه ما این است که میوه‌هایی مثل موز، هلو، گلابی، سیب، آلو، گوجه، شلیل و زردآلو را کنار کیوی، طالبی و خربزه قرار ندهید.

 

ایده‌آل‌ترین مکان برای نگهداری کیوی کنار سیب‌زمینی می‌تواند باشد. تماس میوه‌ها با هم مشکل‌آفرین استدر صورتی که شما به اندازه کافی فضا در اختیار دارید توصیه می‌کنیم ابتدا پس از خرید، میوه‌ها را برحسب درجه رسیدگی و سفتی یا نرمی آنها دست‌چین کنید و بعد در ظرفی آنها را به کمک برگه‌های کاغذ جدا از هم بچینید. این ترفند به آن علت است که اگر یک میوه دچار کپک یا پوسیدگی شود می‌تواند به راحتی فساد را به سایر میوه‌های همسایه خود انتقال دهد. حین دست‌چین کردن هم مواظب باشید میوه‌ها را با نوک انگشتان فشار ندهید تا آسیب نبینند.

 


حتما میوه را با کف دست گرفته و به آرامی از طرف دیگر انتقال دهید. هر میوه که لک مشکوکی دارد را نیز در دسترس بگذارید تا سریع‌تر مصرف شود.
محیط خشک، خنک و با تهویه الزامی استحتی میوه‌هایی مثل کیوی که نیاز به دمای خیلی خنک یخچال ندارند را باید در محیط‌های خشک، بدون رطوبت، دور از نور آفتاب و محیطی که هوا در آن جریان دارد نگهداری کرد تا گاز اتیلن بتواند جابه‌جا شده و تجمع آن در یک فضا سبب فساد میوه نشود.