دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

ساخت کفش هوشمند محافظ پا/ کاهش زخم پای دیابتی‌ها



اخبار ,اخبار علمی ,کفش هوشمند

 

اخبار علمی - ساخت کفش هوشمند محافظ پا/ کاهش زخم پای دیابتی‌ها

محققان موفق به تولید کفش هوشمندی شده اند که نه تنها پا را از صدمات و ضربه ها محافظت می کند بلکه ناجی بیماران دیابتی در نگهداری از پاهایشان نیز محسوب می شود.

به گزارش مهر، محققان دانشکده پلی تکنیک لوزان با همکاری پزشکان بیمارستان ژنو موفق به طراحی کفش هوشمندی شده اند که از قابلیت انطباق با قوس و شکل پا برخوردار است. محققان این دو مرکز در حال تکمیل تحقیقات و ساخت سنسوری برای کفش هایی موسوم به "کفش های هوشمند" هستند تا آنها را از یک کفش معمولی خارج ساخته و به کفشی درمانی و هوشمند مبدل سازند. این کفش هوشمند نه تنها قسمت هایی از قوس پا که معمولا خالی می ماند را پر می کند بلکه می تواند پا را از آسیب یا صدمات احتمالی نیز محافظت کند.

کفش هوشمند، ادعا یا واقعیت؟
دکتر"دانیل گریون"، یکی از محققان این پروژه می گوید: "تاکنون چنین کفشی به بازار عرضه نشده و باید گفت: ساخت چنین کفش هوشمندی می تواند تحول عظیمی را به پا کند. اخیرا شرکت انگلیسی، وسیله ای را معرفی کرده بود که سازندگان کفش با کمک این دستگاه می توانستند توزیع فشار در کف پا، حرکات و همینطور وضعیت بدنی فرد را اندازه گیری و ثبت کرده تا در نتیجه با کمک اطلاعات و تحلیل دستگاه از شکل کف پای شخص، کفشی مناسب با خصوصیات وی طراحی و انتخاب شود.

کفش هوشمند ناجی بیماران دیابتی
یکی از اهداف بزرگ ساخت این کفش کمک به بیماران دیابتی است زیرا به دلیل آثار سمی قند بالا بر بافت های خونی، بیماران مبتلا به دیابت در معرض ابتلا به عوارض حاد و مزمنی مانند زخم شدن پاها یا حتی قطع عضو هستند. دکتر زولتان پتاکی، یکی دیگر از محققانی که در این تحقیق حضور داشته، می گوید: "سالانه بیش از 250 هزار نفر از بیماران دیابتی در اروپا به دلایلی مانند درگیری اعصاب محیطی، ضربه های خفیف و تکراری، زخمهای پوستی و غیره محکوم به از دست دادن پاها یا قطع عضو هستند. بیماران به دلیل درگیری اعصاب محیطی پا بی حس شده و در نتیجه درد را درک نمی کنند و راه رفتن های مداوم باعث از بین رفتن یا التهاب و تخریب بافت ها می شود. نواحی حساس به فشار  مانند انگشت بزرگ پا و سر استخوان های کف پا بیشترین درگیری را در این بیماری تجربه می کنند.

اما این کفش ها به دلیل هوشمند بودن و همینطور  قابلیت درمانی می توانند زخم پا یا مشکلات ناشی از بیماری دیابت را در بیش از 85 درصد از بیماران کاهش دهند. سنسورهای داخل کفش قادر به تشخیص مناطقی هستند که فشار بیبشتری بر آنها وارد می شود سپس به طور خودکار فشار بر کف پا کاهش می یابد تا از هر ضایعه ای در قسمت های مختلف پا جلوگیری شود.

نتایج این تحقیق در مجله ساینس فرانسه به چاپ رسیده است.
اخبار علمی - مهر

 


ویدیو مرتبط :
پیشگیری و درمان زخم پای دیابتی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درمان زخم پای دیابتی به کمک زنبورهای عسل!



درمان زخم پای دیابتی به کمک زنبورهای عسل!

محققان یک شرکت دانش بنیان ایرانی موفق به تولید داروی درمان زخم پای دیابتی از بره موم زنبور عسل شدند.

دکتر محسن فتحی نجفی، عضو هیات علمی موسسه رازی و مدیر علمی شرکت در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت: این ترکیب دارویی که به صورت لوسیون و کرم تهیه شده به دلیل برخورداری از میزان بالای مواد فعال و آنتی اکسیدان سرعت ترمیم زخم را افزایش داده و مانع از بروز آلودگی‌های پوستی می‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: آزمایش‌های مربوط به این دارو از دو سال پیش با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده که کارایی خود را در ترمیم انواع زخم‌های عمیق از جمله زخم پای دیابتی نشان داده است.

اخبار,اخبار داغ,اخبار جدید

این محصول مجوز وزارت بهداشت را هم دریافت کرده و به زودی به صورت تجاری به بازار عرضه خواهد شد. فتحی نجفی با بیان این که نمونه این ترکیب دارویی به فرم ژل در ترمیم روت کانال دندان و زخم‌های دهانی با موفقیت استفاده شده است، اظهار کرد: داروی ایرانی به عنوان کرم ارگانیک و فاقد هر گونه افزودنی با یک دهم نمونه مشابه خارجی عرضه خواهد شد که علاوه بر مصارف درمانی در حوزه آرایش و بهداشت پوست از جمله جلوگیری از افتادگی پوست و بروز چین و چروک مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

فتحی نجفی در خصوص ماهیت بره موم زنبور عسل که پایه محصول دارویی تولیدی است، اظهار داشت: بره موم که در حکم سیستم ایمنی کندوی زنبور عسل و عامل جلوگیری از آلودگی آن تلقی می‌شود از جمله فرآورده‌های مفید زنبور عسل است که شامل مخلوطی از مقادیر مختلف موم زنبور و رزین‌هاست.

بره موم برای بستن شکاف‌های موجود در کندو، کاهش اندازه دریچه ورودی و پوشاندن اجساد حیوانات و حشرات مرده قبل از خروج آنها از کندو استفاده می‌شود. بره موم زنبور عسل از سوی سازمان بهداشت جهانی به عنوان ماده طبیعی با قابلیت پیشگیری و درمان از سوی FDA به عنوان ترکیب جلوگیری کننده از بیماری‌های ویروسی تایید شده است.

وی تصریح کرد: بزرگترین مصرف کننده فرآورده های بره موم زنبور عسل در دنیا ژاپنی‌ها هستند که از آن در تولید ترکیب دهان شویه‌ها، داروهای درمان زخم‌های دهانی، رفع بوی بد دهان و .... استفاده می‌کنند.

فتحی نجفی در پایان خاطرنشان کرد: محققان این شرکت دانش بنیان همچنین موفق به تولید مکمل رژیمی غذایی پروایکس با فرمولاسیون جدید از مواد موثره بره موم کندوی زنبور عسل شده‌اند که در تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی، آنفلوانزا و آفت دهانی مکرر، تنظیم قند خون و .... نقش بسزایی دارد./ایسنا