دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

ساخت دستبند حسگر عرق برای شناسایی حملات مرگبار تشنج



ساخت دستبند حسگر عرق برای شناسایی حملات مرگبار تشنج

دانشمندان موسسه فناوری ماساچوست دست به ساخت نوعی دستبند حسگر عرق زده‌اند كه قادر به تشخیص میان حمله خفیف و تشنج مرگبار است.

ایسنا :  این دستبند به دقت یك موج نگار مغز كار می‌كند و در حال حاضر به عنوان یك دستگاه سنجش استاندارد برای اندازه گیری شدت تشنج مورد استفاده است.

همچنین بیمار خواهد توانست بدون مراجعه به بیمارستان به پیش‌بینی شدت حمله بپردازد.

این دستبند میزان رسانایی پوست و این كه یك جریان الكتریكی با چه میزان سهولت در سطح پوست حركت می‌كند را اندازه‌گیری كرده كه این به میزان تعرق فرد ارتباط دارد.

ایبون شیوه یك روش مناسب برای اندازه‌گیری میزان احساساتی شدن فرد است چرا كه غدد عرق تنها با سیستم عصبی سمپاتیك فعال می‌شوند. این سیستم مسؤولیت كنترل واكنش برای نبرد یا فرار را بر عهده دارد.

هر زمان كه احساس عصبانیت یا ترس در انسان ایجاد می‌شود، میزان رسانایی پوست بالا می‌رود.

محققان ابتدا این دستبند را برای بررسی حالت احساسی كودكان مبتلا به اوتیسم طراحی كرده بودند كه همیشه قادر به نمایش احساسات خود نیستند.

بسیاری ازكودكان مبتلا به اوتیسم از حملات تشنج رنج برده و عواقب مرتبط با آن سالانه موجب مرگ بسیاری از بیماران می‌شود.

برخی از این حملات با سركوب شدن فعالیت امواج مغزی همراه بوده كه در صورت عدم ترمیم می‌تواند منجر به مرگز فرد شود.

پزشكان معمولا شدت این حملات را با مدت زمان آن اندازه‌گیری می‌كنند اما این امر ارتباطی با سركوب امواج مغزی ندارد. موج نگار مغز نیز قادر به اندازه‌گیری فعالیت موج مغزی بوده اما برای این منظور باید حسگرهای زیادی را به جمجمه فرد وصل كرد. این حسگرها ممكن است در زمان یك حمله شدید جدا شده و همچنین امكان اتصال همیشگی آنها به فرد وجود ندارد.

محققان با استفاده از این دستبندها بر روی داوطلبان دریافتند كه هر چه میزان رسانایی پوست بیمار در طول تشنج بالاتر باشد، بازگشت امواج مغزی آنها به حالت عادی بیشتر طول خواهد كشید. همچنین این دستبندها در برخی موارد سریعتر از موج نگار مغز توانستند نشانه‌های تشنج را شناسایی كنند.

موج نگار مغز تنها قادر به شناسایی فعالیت در بخش قشر مغزی است، بنابراین اگر این حمله از بخشهای دیگر مغز آغاز شود، این دستگاه آن را نادیده می‌گیرد./ایسنا


ویدیو مرتبط :
حسگر شناسایی مردمک چشم بر روی Vivo X5 Pro

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

EPItect ،حسگر هوشمندی برای شناسایی حملات صرعی



ساخت حسگر هوشمند برای شناسایی حملات صرع,دستگاه EPItect,حسگر هوشمند

دستگاه EPItect  می تواند فرکانس های مرتبط با حمله صرعی را اندازه گیری کند

 

ساخت حسگر هوشمند برای شناسایی حملات صرعی
محققین آلمانی حسگر هوشمندی را ساخته اند که قادر به تشخیص فرکانس های حمله صرعی است.
تنها راه تشخیص حمله صرعی در حال حاضر گرفتن نوار مغز است که این روش تنها در بیمارستان میسر است اما محققین دانشگاه «بن»  آلمان در حال توسعه شیوه ای هستند که به کمک وسیله ای شبیه به سمعک که دارای حسگر هوشمند است، حمله صرعی را کنترل کنند.

این حسگر به گوشی هوشمند متصل می شود و قادر به بررسی و گردآوری اطلاعات راجع به فرکانس های مرتبط با حمله صرعی است و بعد از آن، اطلاعات را به گوشی هوشمند ارسال می کند.

 

نام این دستگاه EPItect است و می تواند فرکانس های مرتبط با حمله صرعی را اندازه گیری کند. در حقیقت اطلاعات بدست آمده به گوشی همراه داده می شوند و از این طریق به رایانه مرکزی که به گوشی هوشمند وصل است برای پردازش مخابره  می شوند که در صورت احتمال حمله صرعی به کاربر خود پیام هشدار می فرستد. این وسیله هوشمند به بیماران صرعی کمک می کند که با اندازه گیری دقیق میزان فرکانس ها و شدت حمله صرعی، این بیماری را در کنترل خود در بیاورند.
منبع : mehrnews.com