دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

ساخت خانه دریایی با الهام از جوجه‌تیغی



اخبار , اخبار علمی , خانه دریایی

اخبار علمی - ساخت خانه دریایی با الهام از جوجه‌تیغی

آیا شما هرگز خانه‌ای شبیه جوجه‌تیغی دریایی را تصور کرده‌اید؟ اکنون رویای مارگوت کراسوجویچ برای خانه جزر و مدی هیدروالکتریک محقق شده است.

این خانه الهام گرفته از موجودات دریایی خارق‌العاده مانند ستاره دریایی و جوجه‌تیغی دریایی است که مدت‌هاست شکل متقارن آنها زیست‌شناسان را مجذوب خود کرده‌ است.

 

ایده طراحی این منزل برای دریافت انرژی جزر و مد با ورود آب به چندین شیار درونی و بیرونی آن در نظر گرفته شده است. قسمت بیرونی آن در خط ساحل قرار دارد که با جزر و مد قسمت درونی تحت فشار قرار گرفته و به درون کشیده می‌شود.

 

توربین آهنربایی و سیم پیچ‌های مسی در خازن الکترواستاتیک، انرژی موج‌ را به جریان الکتریکی تبدیل می‌کند. سلول‌های خورشیدی قسمت‌های بالایی و بیرونی دارای ساختاری برای جمع‌آوری نیرویی بیشتر از نور خورشید است که انرژی بیشتری فراهم می‌کنند.

 

این خانه برای ساکنین مناطق ساحلی از جمله جنوب آفریقا طراحی شده که خط ساحلی ناهموار و دریای ناآرامی دارند. تخته سنگ‌های بزرگ در ساحل اجازه مهار و عملکرد بهتر به این خانه را می‌دهند و در واقع عملکردی شبیه جوجه تیغی دریایی با امواج ایجاد می‌شود.

 

اخبار , اخبار علمی , خانه دریایی

 خانه دریایی با الهام از جوجه‌تیغی

اخبار علمی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
‫جوجه تیغی دریایی دیده بودید؟‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

با الهام از جوجه‌تیغی، سوزن‌های تزریق مهربان‌تر شدند



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

با الهام از جوجه‌تیغی، سوزن‌های تزریق مهربان‌تر شدند

محققان بیمارستان زنان بریگهام در بوستون آمریکا در پژوهش جدید نشان دادند که سوزنهای تزریق زیرجلدی مبتنی بر ساختار تیغهای جوجه‌تیغی ساده‌تر در پوست رفته، از درد کمتری برخوردار بوده و خم نمی‌شوند.

به گزارش ایسنا، جوجه‌تیغی آمریکای شمالی در پشت خود حدود 30 هزار تیغ دفاعی دارد که در گوشت شکارچی فرو می‌روند.

این تیغها به محض فرورفتن در بدن شکارچی به سختی قابل بیرون کشیدن هستند.

یک پژوهش در مجله مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم،‌ از یافته‌هایی که این تیغها را، سلاحی موثر دانسته، رونمایی کرده است.

هر تیغ از یک سر مخروطی با قلابهای میکروسکوپی رو به عقب برخوردار است. این قلابها مانند تیغه‌های دندانه‌دار عمل کرده و با تمرکز نیرو در لبه‌های دندانه یک برش واضحتر را در بافت ایجاد می‌کند.

این قلابها علاوه بر مهار این تیغها در گوشت، فشار مورد نیاز برای فرو رفتن در بافت را کاهش می‌دهند.

این محققان یک نمونه تقلیدی پلاستیکی را از روی مدل تیغ این موجودات ساخته و دریافتند که این مدل بطرز قابل توجهی نیروی نفوذ را کاهش و نیروی مورد نیاز برای بیروی کشیدن آنرا افزایش می‌دهد.

به گفته محققان، بررسی بیشتر تیغهای این موجود می‌تواند به طراحی بهتر سوزنهای تزریق و چسب‌های پزشکی منجر شود./ایسنا