زیان نمک،‌ سر به فلک گذاشت

زیان نمک

زیان نمک،‌ سر به فلک گذاشت

پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد، ستارگانی که از میزان پایین سدیم در ترکیبات خود برخوردار هستند، عمر طولانی‌تری نسبت به ستارگان نمکی‌تر دارند.

به گزارش ایسنا، «سیمون کمپبل» از محققان اخترفیزیک دانشگاه موناش با استفاده از نتایج مطالعات منتشر شده در دهه 1980 میلادی، تحقیقاتی را آغاز کرد که 9 سال بطول انجامید.

مطالعات قبلی که از داده‌های با کیفیت پایین استفاده کرده بودند، تفاوتهای احتمالی بین جمعیت ستارگان را در خوشه ستاره‌ای NGC6752 در فاصله 13 هزار سال نوری توصیف می کردند؛ این مطالعات نظریه‌ای در خصوص خوشه‌های کروی مطرح می‌کنند که نشان می‌دهد، بسیاری از ستارگان در گروه‌های ستاره‌ای دارای تاریخچه تکاملی مشابه هستند.

یک گروه محققان چند ملیتی از کشورهای استرالیا، آلمان و دانمارک به رهبری «کمپبل»، مطالعه‌ای انجام دادند که مشاهده سدیم با استفاده از تلسکوپ بسیار بزرگ (VLT)‌ شیلی را تأیید می‌کند و اکنون محققان بدنبال یافتن اهداف نجومی بیشتر برای کشف علت این پدیده هستند.

«کمپل» تأکید می‌کند: تست سدیم یک ردیاب ایده آل محسوب می‌شود، چراکه این ستارگان کم جرم از گرمای کافی برای تحت تأثیر قرار دادن فراوانی سدیم خود برخوردار نیستند.

خوشه ستاره‌ای NGC6752 سومین خوشه درخشان است که از زمین و با چشم غیر مسلح قابل مشاهده بوده و بارها مورد مطالعه قرار گرفته است؛ این خوشه جنوبی نخستین بار در سال 1826 توسط «جیمز دانلوپ» فهرست بندی شد.

با توجه به نزدیک بودن و وجود گرد و غبار در اطراف این خوشه ستاره‌ای، محققان این خوشه را برای بررسی سدیم مورد مطالعه قرار دادند.

نمونه‌ای از 100 ستاره این خوشه که احتمالا دارای یک میلیون ستاره در مرزهای خود است، مورد بررسی قرار گرفت که نتایج رصدهای قبلی را تأیید می‌کند؛ بر این اساس 30 درصد از ستارگان در هر مرحله از حیات دارای مقادیر کم سدیم هستند.

محققان بدنبال انجام رصدهای بیشتر در خوشه‌هایی مانند M2‌ و M5‌ با استفاده از داده‌های تلسکوپ بسیار بزرگ (VLT)‌ برای یافتن نشانه‌های بیشتر سدیم هستند؛ خورشید نیز بدلیل دارا بودن مقادیر کم سدیم در ترکیبات خود، احتمالا عمر طولانی خواهد داشت.

نتایج مطالعه کشف سدیم در این خوشه ستاره‌ای در مجله Nature‌ منتشر شده است./ایسنا

‫مهران مدیری حسابی سر به سر گروه سون گذاشت‬‎

مامور قلابی، ۸ عروس را سر كار گذاشت

مامور قلابی پس از فریب ۸ دختر جوان و كلاهبرداری كلان از آنها، پیش از برگزاری جشن عقدكنان، با تنها گذاشتن عروس خانم ها فرار كرد.

۱۴ مرداد امسال زنی جوان با حضور در پلیس آگاهی رباط كریم از شوهر كلاهبردارش شكایت كرد.

شاكی در تشریح ماجرا گفت: چندی پیش هنگام بازگشت از تهران، سوار یك خودروی سمند بودیم كه راننده با معرفی خود به عنوان مامور یكی از اداره های دولتی، از من خواست در صورت نیاز با او تماس بگیرم.

وی افزود: پس از این آشنایی، چند بار دیگر هم مامور جوان را ملاقات كردم و ارتباطمان شكل گرفت و بعد از یك ماه او به خواستگاری ام آمد و با موافقت خانواده ام، قرار بود بزودی با هم ازدواج كنیم و چند هفته پیش جوان خواستگار به بهانه سرمایه گذاری در بورس از من ۴ میلیون تومان دریافت كرد و متواری شد.

● تهدید به مرگ از سوی خواستگار

شاكی تصریح كرد: پس از غیبت مرموز جوان خواستگار، چند بار با او تماس تلفنی گرفته و خواستم تا وضعیت زندگی ام را مشخص كند كه او هم چند بار به ملاقاتم آمد و هربار با سلاح مرا تهدید به مرگ كرد.

به دنبال این شكایت، با چهره نگاری رایانه ای از متهم فراری، جستجو برای یافتن او آغاز و در ادامه تحقیقات مشخص شد مرد شیاد مامور نبوده و كلاهبردار است.

● شكایت ۷ دختر از داماد قلابی

با مشخص شدن این موضوع، در حالی كه تحقیقات ادامه داشت، ۷ دختر جوان دیگر هم به پلیس آگاهی رباط كریم مراجعه و با طرح شكایت های مشابه گفتند كه در دام یك خواستگار گرفتار شده اند.

با اطلاعاتی كه از شاكیان جدید به دست آمد، معلوم شد تصاویر رایانه ای از مرد شیاد با هم مطابقت دارد و مرد شیاد همه آنها را به یك شیوه فریب داده است.

جستجوهای پلیسی ادامه داشت تا این كه اوایل هفته جاری، خواستگار شیاد كه دختری دیگر را فریب داده و قصد كلاهبرداری از وی را داشت، در یكی از محله های تهران شناسایی و دستگیر شد.

● اعتراف به فریب دختران دم بخت

مهران ـ متهم ـ در اظهاراتش گفت: با جعل عنوان مامور اداره های دولتی، دختران جوان را فریب داده و پس از ارتباط با آنها به بهانه ازدواج، به خواستگاری دختران می رفتم، ولی قبل از مراسم خواستگاری یا عقدكنان به بهانه سرمایه گذاری در بورس و شركت های معتبر از آنها پول می گرفتم و فرار می كردم.

متهم ادامه داد: در جریان این كلاهبرداری ها دختران جوان را با سلاح قلابی تهدید به مرگ می كردم تا از من شكایت نكنند و در صورت شكایت، از ادامه رسیدگی به پرونده خود انصراف دهند.

● جرایم جدید در پرونده متهم

در حالی كه متهم در بازداشت به سر می برد، گزارشی از ماموران پایگاه سوم آگاهی تهران در اختیار پلیس آگاهی رباط كریم قرار گرفت، مبنی بر این كه مرد بازداشت شده زنان و مردان دیگری را هم به بهانه حل مشكلات اداری ایشان در سازمان های مختلف فریب داده و پس از دریافت پول های كلان از آنها فرار كرده است.

با مشخص شدن این موضوع، متهم برای ادامه تحقیقات به پایگاه سوم آگاهی تهران منتقل و بازجویی شد.

مهران ـ متهم ـ در ادامه تحقیقات، اظهارات متناقضی را بیان كرد تا عاقبت در مواجهه حضوری با شاكیان جدید به كلاهبرداری از آنها اعتراف كرد.

● اعتراف به فریب مردم

مرد شیاد در تشریح ماجرای كلاهبرداری ها گفت: با ۲ دستگاه خودروی پراید در سطح شهر تهران تردد كرده و با سوار كردن مردان و زنان، خود را به عنوان استاد دانشگاه یا كارمند عالی رتبه اداره های دولتی معرفی می كردم.

متهم ادامه داد: پس از صحبت با مسافران وقتی مطمئن می شدم آنها قصد راه اندازی موسسه های فرهنگی یا مشكل كاری در اداره های مختلف را دارند، اعتمادشان را جلب و وانمود می كردم كه در این اداره ها با افرادی آشنا هستم كه می توانند مشكل آنها را حل كنند و با این ترفند مبالغ میلیونی از آنها كلاهبرداری كردم.

با توجه به افزایش شكایت ها، بازپرس بیضی زاده در شعبه چهارم دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۶ تهران دستور قضایی مبنی بر چاپ تصویر متهم ـ مهران ـ را بدون پوشاندن چهره در روزنامه صادر كرد تا چنانچه مردم از وی شكایتی دارند، به پایگاه سوم آگاهی تهران یا دادسرا مراجعه كنند.... / گزارش : جام جم آنلاین