دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

زنگ خطر كاهش سن سكته‌های قلبی به صدا درآمد



 

 

رییس مركز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با هشدار نسبت به كاهش سن سكته‌های قلبی در كشور و لزوم توجه آحاد جامعه به سبك زندگی سالم، از راه‌اندازی «سامانه الكترونیك ثبت سكته‌های قلبی» در سه بیمارستان بزرگ پایتخت خبر داد.

دكتر كوروش اعتماد در گفت‌وگو با ایسنا، در حال حاضر آمار بیماری‌های قلبی- عروقی در كشور بیشتر بر اساس مستندات بستری در بیمارستان‌هاست.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه الكترونیك ثبت سكته‌های قلبی در سه بیمارستان بزرگ تهران از حدود یك ماه گذشته، ادامه داد: پیش از این نظام ثبت بیماران قلبی و سكته‌های قلبی در كشور وجود نداشت. با راه‌اندازی این سامانه، سكته‌های قلبی در سه بیمارستان بزرگ تهران مورد ارزیابی مقدماتی قرار گرفته و مقرر شده این سامانه در تمام بیمارستان‌هایی كه بخش اورژانس و CCU دارند، نصب شود.

دكتر اعتماد در این باره ادامه داد: در صورتی كه مشكل خاصی نباشد، نظام ثبت سكته‌های قلبی تا 4 - 3 ماه آینده در بیمارستان‌های سراسر كشور ثبت می‌شود. به این ترتیب اطلاعات مربوط به موارد سكته‌های قلبی را به صورت لحظه‌ای و آن لاین خواهیم داشت.

به گفته رییس مركز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، بر اساس فعالیت سامانه ثبت سكته‌های قلبی، مشخصات شناسایی و همچنین تمام مشخصات بیمار مربوطه از لحظه بدو تشخیص بیماری ثبت می‌شود. این موضوع كمك می‌كند تا برآورد دقیقی از تعداد موارد سكته قلبی و مشخصات اولیه این بیماری در كشور داشته باشیم.

زنگ خطر كاهش سن سكته‌های قلبی در كشور

وی با بیان این كه آمار دقیقی از موارد سكته‌های قلبی در كشور فراهم نیست، افزود: مطالعاتی علمی كه تاكنون به صورت پراكنده در سطح كشور انجام شده، نشان می‌دهد سن ابتلا به سكته قلبی در كشور كاهش یافته و این موضوع زنگ خطری جدی است. كاهش سن سكته‌های قلبی در شهرهای مختلف متفاوت است؛ اما نتظار آن است كه در صورت انجام صحیح مراقبت‌ها، 60 درصد حملات سكته‌های پس از سن 60 سالگی اتفاق افتد. این در حالی است كه در ایران سكته‌ها قلبی پایین‌تر از سن 60 سالگی اتفاق می‌افتد.

رییس مركز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت در پایان با تاكید بر لزوم كنترل عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر و توجه مردم به سبك زندگی سالم، گفت: چهار عامل كاهش شاخص فعالیت فیزیكی، الگوی تغذیه ناسالم، مصرف دخانیات و سوء مصرف الكل به عنوان عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر مطرح هستند.


ویدیو مرتبط :
زنگ خطر اقتصاد انگلیس به صدا درآمد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زنگ خطر برای کسانی که با هزینه‌های میلیاردی وارد مجلس شده‌اند به صدا درآمد



 ,هزینه های میلیاردی برای ورود به مجلس,اخبار,اخبار سیاسی

 

زنگ خطر برای کسانی که با هزینه‌های میلیاردی وارد مجلس شده‌اند به صدا درآمد

اعتبارنامه نمایندگان، پاشنه آشیل«خیرین مجلس ساز»

زمانی که با برخی از این نمایندگان درباره این مبالغ بالا صحبت می شود ، آن ها می گویند که این مبالغ از سوی برخی از خیرین تامین می شود. باید به افرادی که به عنوان خیر به نمایندگان کمک های مالی سنگین کرده‌اند لقب «خیرین مجلس ساز» دهیم و به دنبال انگیزه آن ها از تامین چنین مبالغ بالایی در رقابت های انتخاباتی باشیم.به طور حتم این افراد با چنین کمک هایی قصد دخالت در امور اجرایی استان ها را دارند. از این رو باید در مجلس اعتبار نامه نمایندگانی که با استفاده از این اشخاص به نمایندگی انتخاب نمی شوند، تصویب نشود.

 

سرویس سیاسی «فردا»؛ بحث اعتبارنامه های نمایندگان راه یافته به مجلس نهم این روزها بر سر زبان ها افتاده است و برخی از چهره های سیاسی با اشاره به هزینه های سنگین  تبلیغاتی توسط برخی چهره های راه یافته به مجلس خواستار رد اعتبار نامه های این افراد شده اند. در تازه ترین اظهارنظر حسین نجایت عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس در گفتگویی با فارس به برخی حمایت های مالی نابجا در جریان رقابت های انتخاباتی اشاره کرده و گفته است من مطلعم که برخی از نمایندگان مبالغی در حد 500 میلیون تومان تا یک میلیارد تومان را برای کسب نمایندگی هزینه کرده اند که البته با توجه به شام ، نهار و میهمانی هایی که داده می‌شود، این مساله کاملا واقعیت دارد.

 

وی از اصطلاح «خیرین مجلس ساز» نام برده و عنوان داشته زمانی که با برخی از این نمایندگان درباره این مبالغ بالا صحبت می شود ، آن ها می گویند که این مبالغ از سوی برخی از خیرین تامین می شود. باید به افرادی که به عنوان خیر به نمایندگان کمک های مالی سنگین کرده‌اند لقب خیرین مجلس ساز دهیم و به دنبال انگیزه آن ها از تامین چنین مبالغ بالایی در رقابت های انتخاباتی باشیم.

 

عضو جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی با هشدار نسبت به بروز چنین پدیده ای تاکید کرده است: به طور حتم این افراد با چنین کمک هایی قصد دخالت در امور اجرایی استان ها و یا تاثیرگذاری بر لوایح مجلس را از طریق نمایندهای انتخابی خود را دارند. از این رو باید در مجلس به این مسئله رسیدگی شده و قوانینی تصویب شود تا اعتبار نامه نمایندگانی که با استفاده از این اشخاص به نمایندگی انتخاب نمی شوند، تصویب نشود.

پیش از این نیز چهره هایی چون احمد توکلی و حسن کامران نسبت به چنین مساله‌ای هشدار داده بودند. آنجا که احمد توکلی صراحتا اعلام کرده بود تلاش هایی را در زمینه رد صلاحیت برخی نمایندگان فعلی مجلس انجام داده و  بقیه این تلاش ها را هم در تصویب برخی اعتبارنامه ها انجام خواهد داد.

 

حسن کامران دیگر چهره اصولگرای مجلس و از راه یافتگان به مجلس نهم نیز  خواستار رد اعتبار نامه نمایندگانی شده است که با اتصال به صاحبان ثروت یا قدرت با  هزینه هنگفت به مجلس راه یافته اند.

 

در همین زمینه و براساس برخی شنیده ها ردپای جریان انحرافی در این هزینه های بالا مشهود است. در همان دوران تبلیغات انتخاباتی نیز خبرهای زیادی در این خصوص مطرح می شد که جریان انحرافی با قبول هزینه های تبلیغاتی برخی کاندیداها قصد فرستادن آنها به مجلس تحت لوای خود را دارد.

 

به طور مثال قبل از انتخابات 12 اسفند ماه خبری منتشر شد که در آن اعلام شد یکی از اعضای این جریان، پس از رایزنی های خود توافقنامه ای را با 3 امضاء که شامل نامزد نهایی شده و نمایندگان جریان انحراف در استان و شهرستان می باشد نهایی کرده و آن را « میثاق نامه» نام نهاده اند. بر اساس این توافقنامه تاکید شده است که هزینه انتخاباتی فرد نامزد بین 1تا 2 میلیارد تقبل شده و در اولین قسط 150 میلیون تومان به حساب وی در بانکی خصوصی و با منبعی نامشخص واریز شده است.

 

همچنین قائم مقام جمعیت رهپویان با تاکید بر اینکه نماینده ولی فقیه در یکی از استان‌ها به بنده می‌گفت که می‌خواهم در یکی از شهرهای شمالی کاندیدا شوم، یادآور شد: این نماینده ولی فقیه گفت که جریان انحرافی به من گفته است 600 میلیون تومان برای هزینه انتخابات به شما می‌دهیم که من در پاسخ به آنها گفتم در مقابل این 600 میلیون شما از من چه می‌خواهید و آنها پاسخ دادند وقتی وارد مجلس شدی، با ما همراه باش.

در این میان شورای نگهبان نیز با قدرت وارد میدان شد و انتخابات برخی از حوزه ها را که در آن فرد منتخب هزینه های کلانی را برای انتخاب شدن مقبل شده بود! ابطال کرد.

 

اعتبارنامه چیست؟

بنابر آیین نامه داخلی مجلس، هر نامزد پیروز در انتخابات، یک اعتبارنامه نمایندگی دارد که باید از سوی همه نمایندگان پذیرفته شود. این اعتبار نامه مجموعه مدارکی است که در ارتباط با سوابق کاری و نحوه انتخاب هر نماینده در پرونده وی قرار می گیرد و بعد از شروع به کار مجلس و تعیین شعب مجلس، اعتبار نامه های نمایندگان در شعب مورد بررسی و نهایتا مورد تایید یا رد شعبه های بررسی کننده قرار کی گیرد.

 

پس از تایید اعتبارنامه نماینده منتخب ، عملا نماینده مجلس شورای اسلامی به شمار می رود و دوره نمایندگی خود را به مدت چهار سال آغاز می کند. بنابر قانون، هر نماینده که به مجلس شورای اسلامی راه پیدا می کند، باید اعتبار نامه وی از سوی مجلس شورای اسلامی تایید شود و به تصویب برسد. در صورتی که اعتبار نامه نماینده ای تصویب نشود، اعتبارنامه وی در کمیسیون آیین نامه داخلی بررسی خواهد شد.

 

همچنین برپایه طرح نظارت بر نمایندگان که اخیرا در مجلس به تصویب رسید در صورت تخلف آنها در دوره نمایندگی حداکثر برخورد با نمایندگان خاطی در مجلس، لغو اعتبارنامه وی خواهد بود. برای اجرای محرومیت نمایندگان از شرکت در نشست های مجلس و کمیسیون ها و لغو اعتبارنامه های آنها، باید در جلسه رسمی غیر علنی پیش از رای گیری در این زمینه، نخست گزارش هیات نظارت خوانده شود و سپس نماینده متخلف که می تواند نیمی از وقت خود را به یکی از نمایندگان بدهد به مدت نیم ساعت دفاعیات را مطرح کند. همچنین اجرای مصوبات مجلس در این موارد، مستلزم تایید شورای نگهبان است; یعنی لغو اعتبارنامه نمایندگان پس از تصویب در مجلس باید به تایید شورای نگهبان برسد.

 

آنچه امام(ره) درباره اعتبارنامه نمایندگان وصیت کرده بود

شاید در این باره ذکر سخنی از امام راحل درباره ضرورت راه یافتن نمایندگانی اصلح به مجلس بی مناسبت نباشد ایشان در سخنانی تاکید کرده بودند:«از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این عصر و عصرهای آینده می خواهم كه اگر خدای نخواسته عناصر منحرفی با دسیسه و بازی سیاسی وكالت خود را به مردم تحمیل نمودند، مجلس اعتبارنامه آنان را رد كنند و نگذارند حتی یك عنصر خرابكار وابسته به مجلس راه یابد.»

 

این سخن امام در کنار سخنان رهبر معظم انقلاب که تاکید زیادی بر جلوگیری از ورود نمایندگان متصل به کانون های ثروت و قدرت به مجلس دارند وظیفه سنگینی را بر دوش نمایندگان ملت می گذارد که با دقت نظر و تیزبینی بیشتری اعتبارنامه ها را مورد بررسی قرار دهند کما اینکه شورای نگهبان پیش از این تلاش مضاعفی را در راستای تایید صلاحیت کاندیداها داشته است اما استفاده از قدرت تایید یا رد اعتبارنامه ها نیز گام بعدی برای جلوگیری از ورود افراد ناشایست به مجلس خواهد بود.

 

در این خصوص«فردا» نظر برخی از چهره‌های سیاسی درباره بهره‌گیری از ظرفیت اعتبارنامه ها برای جلوگیری از صرف هزینه های تبلیغاتی هنگفت در دوران انتخابات و ورود افراد متصل به کانون های قدرت و ثروت را جویا شد که در ذیل می  آید./فردانیوز