دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

زندگی نامه رابرت كُخ باكتری شناس و پزشك برجسته آلمانی



رابرت كُخ,رابرت كُخ کاشف میکروب سل,بیوگرافی رابرت کخ

رابرت كُخ باكتری شناس و پزشك برجسته آلمانی
رابرت كُخ باكتری شناس و پزشك برجسته آلمانی در 11 دسامبر 1843م در شهر هارتْزْ آلمان به دنیا آمد. وی پس از پایان تحصیلات خود در رشته پزشكی، مطالعات و تحقیقات گسترده‏ای را درباره علل برخی از بیماری‏ها هم‏چون وبا، سل و سیاه زخم آغاز كرد.


كُخ پس از تكمیل روش كشتِ میكروب‏ها، آن‏ها را به وسیله رنگ كردن در زیر میكروسكوپ مشاهده كرد و پی برد كه باسیل‏های بسیار كوچكی در خون گوسفند یا حیوان مریض وجود دارد.كخ عاقبت توانست با پرورش و نگهداری این باسیل، نظریه خویش را اثبات نموده و سرم این مرض را بسازد. این عمل باعث شد كه از تلفات زیاده از حد احشام جلوگیری شود.


كخ در سال 1880م به عضویت شورای سلطنتی بهداشت برلین انتخاب گردید و از آن پس تحقیقات خود را برای كشف میكروب سل كه از دیرباز به طاعون سفید مشهور بود، آغاز كرد.این مطالعات در نهایت منجر به كشف میكروب سل در 24 مارس 1882م شد و كُخ پس از چندی اعلام كرد كه می‏توان همه جانداران را در اثر تلقیح این سرم از امراض مختلف مصون داشت.


در سال 1905، كخ به دلیل تلاش در راه گسترش علم و كشف باسیل سل، موفق به اخذ جایزه نوبل پزشكی شد و دانشمندان زمان، پس از تایید نظرات او، وی را در شمار بزرگ‏ترین مكتشفین قرار دادند.

رابرت كُخ بدون شك بعد از لویی پاستور كاشف پنی‏سیلین، بزرگ‏ترین میكروب شناس دنیا است و خدمات ارزنده او در راه بسط علم، هیچ‏گاه از یادها نخواهد رفت.


كخ سفرهای زیادی به افریقا برای تحقیق درباره مرض خواب، مالاریا و طاعون انجام داد و دریافت كه مرض خواب كه هزاران افریقایى را به كام مرگ كشانده بود، در اثر نیش پشه‏ای به نام تسه تسه است.

به تدریج كخ در اثر فعالیت زیاد و ناراحتی‏های ناشی از آن مریض و ضعیف گردید، تا این‏كه كاشف سل كه خود نجات دهنده جان میلیون‏ها انسان بود در 27 مه 1910م در 67 سالگی بر اثر مرض سل درگذشت.
منبع:rasekhoon.net


ویدیو مرتبط :
✿آهنگ جدید احسان حق شناس زندگی ✿♫ ♪ ♪

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زندگی نامه پیر لاپلاس، اختر‌شناس بزرگ فرانسوی



پیر لاپلاس,زندگی نامه پیر لاپلاس,بیوگرافی پیر لاپلاس اختر شناس فرانسوی

زندگی نامه پیر لاپلاس، اختر‌شناس بزرگ فرانسوی
پیر سیمون مارکویس لاپلاس، فیزیک‏دان و اختر‌شناس فرانسوی در تاریخ بیست و سوم مارس سال ۱۷۴۹ میلادی در این کشور به‌دنیا آمد. از کودکی لاپلاس چیز مهمی در دست نیست و خودش هم آن را مخفی می‌‏کرد. با این حال، از کودکی به ریاضیات علاقه فراوانی داشت و به‌سرعت در آن پیشرفت کرد.

پیر لاپلاس در هجده سالگی عقاید و افکار خود را برای دالامبر، بزرگ‏‌ترین ریاضی‏دان وقت فرانسه نوشت ولی دالامبر توجهی به آن‏‌ها نکرد. پس از چندی، لاپلاس با تهیه رساله‏ ای در باب مکانیک بر دالامبر غلبه کرد و به سمت استادی مدرسه نظامی پاریس انتخاب شد.


اولین مسئله مورد توجه لاپلاس، دنبال نمودن کار اسحاق نیوتن دانشمند انگلیسی بود. زیرا نیوتن قانون اصلی مکانیک آسمانی را یافته بود و لاپلاس می‌‏خواست این قانون را درمورد تمام اجسام منظومه شمسی به‌کار برد. وی در ابتدا قوانین مکانیک سیارات را تعیین و عنوان کرد که اگرچه وضع سیارات نسبت به خورشید تغییر می‌‏کند ولی این تغییرات، تناوبی است.


لاپلاس تمام این اکتشافات را تحت عنوان «مکانیک آسمانی» (در پنج جلد) منتشر ساخت ولی چون فهم مطالبش برای همه مقدور نبود لذا کتاب «شرح دستگاه جهان» را با روش آسان‏تری نگاشت. لاپلاس هم‏چنین درباره حرکت ماه، سیارات و ستارگان دنباله‏ دار و جزر و مد دریا‌ها، مطالعه و تحقیقات بسیار انجام داد و نظریه‏ هایى ارائه نمود.


براساس نظریه سحابی لاپلاس، سحاب چرخنده بزرگی، مدت زیادی در فضا حرکت می‌‏کرده است. به مرور زمان، گازهای فروزانی از آن جدا شده، خورشید و سیارگان را تشکیل داده است و تکه جدا شده از سحاب، کرات مستقل و اقمارشان را به‌وجود آورده است. نظریه لاپلاس گرچه با مخالفت‏ هایى روبه‌رو شد اما سرانجام اعتبار و ارزش خود را به‌دست آورد. با این حال، بیش‌تر شهرت او به‌سبب ارائه فرضیه آفرینش و تشکیل جهان و منظومه شمسی است.


لاپلاس درباره تشکیل زمین بر این عقیده بود که زمین، میلیون‏‌ها سال قبل، از ستاره مذاب خورشید جدا شده است. زمین از آن پس در فضای بی‏ پایان به دور خورشید به چرخش درآمد و طی مرور زمان، سرد و سخت گردیده است. هم‏چنین چون بخار اطراف آن را گرفته بود، باران‏های شدیدی باریده است و با پر شدن گودال‏های این سیاره، دریا‌ها پدیدار شدند.


لاپلاس در شیمی نیز دست به آزمایش ‏هایى زد و به یافته‏ هایى رسید. او ثابت کرد که مقدار حرارت لازم برای تجزیه یک جسم مرکب به عناصر سازنده آن، درست معادل حرارتی می‌‏باشد که هنگام ترکیب عناصر سازنده و تشکیل جسم مرکب به‌دست می‌‏آید و این کشف، آغاز شیمی حرارتی بود.


در فیزیک نیز لاپلاس به اندازه‏گیری گرماسنجی مربوط به حرارت مخصوص مواد و به فعل و انفعالات شیمیایى و بیان فرمول ظاهراً زائد است، تغییرات یک گاز و به‌کار بستن آن در تعیین سرعت سیر صوت پرداخته است. لاپلاس علاوه بر نجوم و ریاضیات، استاد بزرگ فیزیک نیز بود و درباره لوله‏ های موئین و انتشار امواج صوتی، مطالعات فراوانی داشت.

 

پیر سیمون مارکویس لاپلاس، سرانجام در پنجم مارس ۱۸۲۷م در سن هفتاد و هشت سالگی جان سپرد و آخرین حرف او این بود: «آنچه می‌‏دانیم بسیار ناچیز و آنچه نمی‌‏دانیم، عظیم و وسیع است.»

منبع : imna.ir