دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

رییس دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی: مهمترین علت مرگ و میر كودكان در اورژانس اطفال، شوك است



 

 

مهمترین علت مرگ و میر كودكان در اورژانس اطفال، شوك است

 

تهران - رییس دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: مهترین علت مرگ و میر كودكان در اورژانس اطفال، شوك است.

 

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، 'محمدرضا رزاقی' روز چهارشنبه در ششمین همایش اورژانس ها و بیماری های شایع طب كودكان در دانشگاه شهید بهشتی افزود: 40 تا 50 درصد شوك ها می تواند منجر به مرگ و میر كودكان شود.

 

وی اضافه كرد: عوامل مختلفی مانند بیماری های قلبی و عروقی، تنفسی، كما، تشنج و تروما (ضربه) می تواند به كودك شوك وارد كند.

 

رییس دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی اظهار داشت: همچنین شایع ترین حادثه در كودكان پنج تا 14 ساله كشور به دلیل آغاز حضور در محیط بیرون از خانه، تروما (ضربه) است كه این امر، حساسیت طب اورژانس اطفال را بیش از پیش روشن می سازد.

 

رزاقی خاطرنشان كرد: ترومای كودكان با ترومای بزرگسالان متفاوت است چرا كه بزرگسالان اگر حجمی از خون خود را از دست بدهند، ممكن است سیستم بدن این خون از دست رفته را جبران كند اما كودكان با كمی خونریزی دچار شوك می شوند و ممكن است جان خود را از دست بدهند.

 

وی افزود: اطفال از سرمایه های اصلی كشور به شمار می روند و شاخص پیشرفت هر كشوری در جهان، میزان حفظ سلامت مادر در دوران بارداری و حفظ سلامت كودك پس از تولد است.

 

رییس دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: در برخی از كشورها آمار مرگ و میر كودكان زیر یك سال، به ازای هر یك هزار كودك در سال، چهار مرگ و میر است كه این میزان در كشورهای دارای محرومیت مانند كشورهای آفریقایی ، 110 در هر یك هزار كودك و در ایران حدود 26 مرگ و میر در هر یك هزار كودك در سال است.

 

رزاقی افزود: این آمار در كشور ما بطور نسبی خوب است اما مطلوب نیست و ر مسوولیت همه دست اندركاران حوزه سلامت از بخش دولتی تا دانشگاه ها و مراكز درمانی را مضاعف می سازد.

 

وی خاطرنشان كرد: ارتقای سطح سلامت ، نیاز كشور به امكانات و تجهیزات پزشكی را كاهش می دهد و منجر به شكوفایی اقتصادی می شود.

 

رزاقی یادآور شد: كودكی كه متولد می شود به طور طبیعی می تواند دست كم ، 70 سال عمر كند و دست اندركاران حوزه سلامت وظیفه دارند دستیابی به این مسیر طول عمر را تسهیل كنند./ایرنا


ویدیو مرتبط :
شهدای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی نیز منحل می‌شود



فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران گفت: به دنبال انحلال دانشگاه علوم پزشكی ایران، دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی نیز منحل خواهد شد.

 

علی باغبانیان اظهار داشت: به دنبال انحلال دانشگاه علوم پزشكی ایران، دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی نیز منحل خواهد شد و این در حالی است كه دانشگاه علوم پزشكی تهران به عنوان تنها دانشگاه آموزشی بهداشت و درمان به فعالیت می‌پردازد.

وی با اشاره به اینكه انحلال دانشگاه علوم پزشكی ایران خلاف قانون است، افزود: دانشگاه علوم پزشكی ایران با پوشش 7 میلیون نفر و 700 نفر عضو هیئت علمی، 10 درصد از جمعیت كشور را زیر پوشش قرار داده و بعد از انقلاب اسلامی تنها دانشگاه علوم پزشكی كشور بود.

وی بیان داشت: منحل شدن دانشگاه علوم پزشكی ایران در حالی صورت می‌گیرد كه سابقه فعالیت این دانشگاه بیش از دانشگاه علوم پزشكی تهران و شهید بهشتی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران خاطرنشان كرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی تنها ارگانی است كه حق انحلال دانشگاهی را در كشور با پیشنهاد مراجع ذی‌ربط دارد در حالی كه منحل شدن دانشگاه علوم پزشكی ایران بدون اطلاع این ارگان بوده است.

وی تصریح كرد: بنابر هیچ یك از قوانین كشور، انحلال دانشگاه‌ها در حوزه اختیارات وزیر بهداشت و وزارت بهداشت نیست و بر این اساس وزیر بهداشت قدرت انحلال یك دانشگاه را ندارد و در شرح وظایف وزیر بهداشت تنها موضوع توسعه دانشگاه‌های علوم پزشكی آورده شده است.

باغبانیان افزود: منحل شدن این دانشگاه بدون اطلاع اعضای كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و اعضای هیئت امنا و هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران تنها با انعكاس خبر انحلال دانشگاه علوم پزشكی ایران در ساعت 7 شب خارج از ساعات اداری در سایت وزارت بهداشت، اعلام شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران با اشاره به اعتراض 18 نماینده شاخص مجلس شورای اسلامی به انحلال این دانشگاه، خاطرنشان كرد: علیرضا مرندی، عضو كمیسیون بهداشت و درمان كه شاخص‌ترین عضو جامعه پزشكی بعد از انقلاب است به شدت نسبت به این عمل مخالفت كرد.../فارس