دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

روش جدید ژنتیکی برای ترک سیگار



 

 

سیگار

 

 

محققان علوم پزشکی اعلام کردند بخش جدیدی در مغز یافته اند که با اعتیاد به نیکوتین مرتبط است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، سیگار و دخانیات سالانه بیش از پنج میلیون نفر را در سراسر جهان از پای در می اورد و یک دهم از همه موارد مرگ و میر جهان را شامل می شود و همچنین نود درصد این مرگ ها ناشی از ابتلا به سرطان ریه است.

محققان در بررسی خود ، عملکرد ژنی موسوم به CHRNA5 را که پیشتر نیز تا حدی شناخته شده بود در باره اعتیاد و وابستگی به نیکوتین بررسی کردند.

این ژن نوعی گیرنده را کنترل می کند که نقطه ورود سلول های مغزی است و بخش پاسخ گوی سلول های مغزی به نیکوتین را در شامل می شود.

در صورتی که این ژن در شرایط طبیعی قرار داشته باشد کمی بیش از یک جزء کوچک از مولکول های نیکوتین ، پیامی را در مغز القا می کند که به معنای توقف مصرف است .

مقادیر بیشتر از نیکوتین نیز پیامی همانند مزه غذای بد یا نوشیدنی بد القا می کند .

دکتر پل کنی و همکارانش در موسسه تحقیقاتی اسکریپز در فلوریدا می گویند بررسی آنان بر روی موش نشان می دهد پیام منفی هرگز گسیل نمی شود و میزان کافی از نیکوتین وارد بدن می شود و در واقع ،‌ فرد به سیگار کشیدن خود ادامه می دهد.

محققان می گویند با این کشف می توان به روشی جدید برای ترک سیگار دست یافت.

بین سی تا سی و پنج درصد از جمعیت امریکا یکی از اشکال ژن CHRNA5 را در بدن خود دارند که آنان را به سمت استفاده از نیکوتین سوق می دهد.

نتایج یافته این محققان در شماره اخیر نشریه نیچر Nature منتشر شده است..../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
‫روش جدید ترک سیگار‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آزمایش خون،بهترین روش برای تعیین شانس موفقیت در ترک سیگار



ترک سیگار,راههای ترک سیگار,روشهای ترک سیگار

آزمایش خون،بهترین روش برای تعیین شانس موفقیت در ترک سیگار
تحقیقات صورت گرفته توسط محققان آمریکایی نشان می‌دهد، انجام آزمایش خون می‌تواند بهترین روش ترک سیگار برای هر فرد را مشخص کند. حدود 60 درصد افراد در هفته نخست ترک مجددا به سیگار کشیدن روی می‌آورند.
به گفته محققان دانشگاه پنسیلوانیا، اندازه‌گیری سرعت تجزیه نیکوتین در بدن می‌تواند شانس موفقیت ترک سیگار را مشخص کرده و بهترین روش ترک را به فرد سیگاری پیشنهاد کند.سرعت تجزیه نیکوتین در بدن هر فرد متفاوت است و افرادی که نیکوتین بسرعت در بدن آنها تجزیه می‌شود، به سختی قادر به ترک سیگار هستند.

 

در این پژوهش 1240 فرد سیگاری در برنامه‌های مختلف ترک سیگار مورد بررسی قرار گرفتند؛ آزمایش خونی برای تعیین سرعت تجزیه نیکوتین در خون از افراد سیگاری انجام شد.
این افراد سیگاری از روش‌های ترک شامل چسب نیکوتین یا داروی ترک سیگار وارنسیلین استفاده می‌کردند؛ وارنسیلین فاقد نیکوتین است که در برخی موارد با عوارض جانبی مانند افسردگی و خطر خودکشی همراه است.


نتایج بدست آمده نشان داد، افرادی که نیکوتین در بدن آنها با سرعت عادی تجزیه می‌شود و درعین حال از داروی وارنسیلین استفاده کرده بودند، شانس بهتری برای ترک سیگار – در مقایسه با استفاده‌کنندگان از چسب نیکوتین – داشتند.
سرعت کندتر تجزیه نیکوتین نیز با نتیجه مشابهی همراه است؛ اما افرادی که سرعت تجزیه نیکوتین در خون آنها بسیار بالا است، از شانس بسیار کمتری برای ترک سیگار با استفاده از روش‌های مختلف برخوردار هستند. 

منبع : isna.ir