روش جدید ژنتیکی برای ترک سیگار

سیگار

محققان علوم پزشکی اعلام کردند بخش جدیدی در مغز یافته اند که با اعتیاد به نیکوتین مرتبط است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، سیگار و دخانیات سالانه بیش از پنج میلیون نفر را در سراسر جهان از پای در می اورد و یک دهم از همه موارد مرگ و میر جهان را شامل می شود و همچنین نود درصد این مرگ ها ناشی از ابتلا به سرطان ریه است.

محققان در بررسی خود ، عملکرد ژنی موسوم به CHRNA5 را که پیشتر نیز تا حدی شناخته شده بود در باره اعتیاد و وابستگی به نیکوتین بررسی کردند.

این ژن نوعی گیرنده را کنترل می کند که نقطه ورود سلول های مغزی است و بخش پاسخ گوی سلول های مغزی به نیکوتین را در شامل می شود.

در صورتی که این ژن در شرایط طبیعی قرار داشته باشد کمی بیش از یک جزء کوچک از مولکول های نیکوتین ، پیامی را در مغز القا می کند که به معنای توقف مصرف است .

مقادیر بیشتر از نیکوتین نیز پیامی همانند مزه غذای بد یا نوشیدنی بد القا می کند .

دکتر پل کنی و همکارانش در موسسه تحقیقاتی اسکریپز در فلوریدا می گویند بررسی آنان بر روی موش نشان می دهد پیام منفی هرگز گسیل نمی شود و میزان کافی از نیکوتین وارد بدن می شود و در واقع ،‌ فرد به سیگار کشیدن خود ادامه می دهد.

محققان می گویند با این کشف می توان به روشی جدید برای ترک سیگار دست یافت.

بین سی تا سی و پنج درصد از جمعیت امریکا یکی از اشکال ژن CHRNA5 را در بدن خود دارند که آنان را به سمت استفاده از نیکوتین سوق می دهد.

نتایج یافته این محققان در شماره اخیر نشریه نیچر Nature منتشر شده است..../تحلیل:عصرایران

‫روش جدید ترک سیگار‬‎

ساخت فیلتر جدید برای تمیز کردن اتاق از دود سیگار

گروه متخصصان از انستیتوی علم و تکنولوژی کره، فیلتر با نانو کاتالیزور پوشش داده شده توسط اکسید منگنز را، که به کاهش مقدار مواد مضر ناشی از دود سیگار در اتاق کمک می کند، ساختند.

به نقل از پلنت . تودی (plant-today.yu ) این فیلتر قادر است به طور کامل تمام ذرات دود سیگار به ویژه نیکوتین ودود را، با تبدیل ترکیبات مضر به گاز کربنیک و بخار؛ حذف کند.

تصفیه و تمیزی هوا در طی 30 دقیقه؛ ‌درحالی که اتاق 80 درصد از دود سیگار پاک می شود؛ اتفاق می‌افتد.
برای اینکه اتاق بطور کامل پاک شود باید یک ساعت صبر کرد.

این آزمایش در اتاق مخصوص کشیدن سیگار، به مساحت 30 متر مربع ،‌که در آن همزمان 10 نفر سیگار کشیدند، انجام شد.

گفتنی است، فیلترهای مشابه قبلا هم طراحی شده بودند. آنها را در اتاق های مخصوص کشیدن سیگار، برای از بین بردن بوی سیگار نصب کردند،‌اما آنها در تخلیه و حذف مواد گازی مانند استالدهید چندان موثر نبودند.
مخترعان امیدوارند ظرف مدت یک سال موفق به تجاری سازی این فن‌آوری شوند.

در بسیاری از کشورهای جهان سیگار کشیدن در اماکن عمومی ممنوع شده است و افراد سیگاری فقط می‌توانند در جایگاه مخصوص سیگار بکشند.

طبق تحقیقات سازمان جهانی بهداشت  در هر 8 ثانیه یک نفر در دنیا بعلت استعمال دخانیات جان خود را از دست می دهد.
اخبارعلمی - باشگاه خبرنگاران