دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

روش جدید برای کشف آب در مریخ



اخبار,اخبارعلمی,کشف آب در مریخ

اخبارعلمی - روش جدید برای کشف آب در مریخ

روش جدید برای تعیین بافت سنگ‌های آتشفشانی با استفاده از شاخصی به نام «تبلور توده زمینی»، به کشف آب در سیاره سرخ کمک می‌کند.

سنگ‌های آتشفشانی مایع در صورتیکه با آب برخورد کنند، بسرعت سرد می‌شوند، اما در صورت عدم وجود آب، زمان بیشتری طول می‌کشد تا سنگ‌ها سرد شده و بلورهایی درون توده زمینی ایجاد شوند.

محققان دانشگاه ایالتی واشنگتن، نمونه سنگ‌های آتشفشانی از نیوزلند و کوه اتنا ایتالیا را مورد بررسی قرار داده و سپس این نتایج را با تجزیه و تحلیل سنگ‌ها توسط ابزار پراش‌سنج اشعه ایکس مریخ نورد کنجکاوی مقایسه کردند.

تجزیه و تحلیلی که بر روی نمونه خاک‌های مریخ صورت گرفت، در طیف فوران‌ نوع ماگمایی است که در تعامل با آب قرار ندارند.

«کلی وال» سرپرست تیم تحقیقاتی تأکید کرد: تعیین بافت سنگ‌های آتشفشانی، شیوه جدیدی برای کشف منابع ناشناخته آب در مریخ محسوب می‌شود، چراکه آب شاخص کلیدی برای کشف حیات میکروبی در مریخ است.

سنگ‌هایی که در تعامل با آب قرار داشته و اصطلاحا phreatomagmatic نامیده می‌شوند، در کمترین حالت دارای هشت و در بیشترین حالت دارای 35 درصد تبلور توده زمینی (groundmass crystallinity) هستند؛ اما سنگ‌هایی که در تعامل با آب قرار ندارند، دارای تبلور تا 45 درصد هستند.

در شرایطی که شواهد آب در دو سایت نیوزلند و ایتالیا بدست نیامد، روش ابداعی جدید می‌تواند برای کشف آب در هر مکانی مورد استفاده قرار گیرد.

نتایج این مطالعه در مجله Nature Communications منتشر شد.
اخبارعلمی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
کشف آب در مریخ

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کشف شواهدی از وجود آب قابل شرب روی مریخ



وجود آب شرب روی مریخ,مریخ

کشف شواهدی از وجود آب قابل شرب روی مریخ

ناسا اعلام کردند کاوشگر فرصت (آپورچونیتی) به شواهد جدیدی از وجود آب اولیه بر روی مریخ دست یافته که احتمالا قابل شرب بوده است.

کاوشگر فرصت که انرژی مورد نیاز خود را از خورشید تامین می کند 10 سال است که به مریخ رفته و هنوز به خوبی کار می کند. این کاوشگر به تازگی قدیمی ترین صخره مریخ موسوم به "اسپرنس 6" را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.

این سنگ حاوی شواهدی است که بطور بالقوه ای نشان می دهد آب حامی حیات، زمانی به وفور بر روی مریخ جریان داشته و  کانی های رسی را از خود به جا گذاشته است.

"استیو اسکوایر" مجری این تحقیقات از دانشگاه کورنل گفت: این شواهد قدرتمندی است که حاکی از آن است که آب با این سنگ ها در تعامل بوده، شیمی آن را دستخوش تغییر قرار داده و کانی شناسی آن را به شیوه قابل توجهی تغییر داده است.

وی این تحقیقات را به عنوان یکی از مهمترین ماموریت های فرصت طی یک دهه ی حضور خود در مریخ توصیف کرد چرا که شیمی بسیار متفاوتی را نسبت به اکتشافات پیشین درباره وجود آب روی سیاره ای نشان می دهد که اکنون کاملا خشک است.

دانشمندان معتقدند، زمانی آب بسیار زیادی بر روی مریخ جریان داشته و از میان صخره ها، سنگ ها و برخی شکستگی ها می گذشته و غلظت غیرمنتظره ای از رسوب را بر جا گذاشته است.

این تحلیل ها نشان دهنده اثری از نوعی آب قابل آشامیدن است که در یک میلیارد سال نخست عمر مریخ بر روی آن جریان داشته است./خبرگزاری مهر