دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

رفتاردرمانی شناختی در کاهش وزن مبتلایان به چاقی اثربخش است



 

 

رفتاردرمانی شناختی در کاهش وزن مبتلایان به چاقی اثربخش است

 

درمان شناختی رفتاری چاقی با تغییر در باورهای شخصی و رضایت فرد از تصویر بدن در کاهش وزن و بقای آن موثر است.

 

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، منطقه علوم پزشکی تهران، خیرالله صادقی از گروه روانپزشکی مرکز آموزشی درمانی فارابی کرمانشاه پژوهشی را با هدف بررسی تعیین اثربخشی رفتاردرمانی شناختی در درمان مبتلایان به چاقی انجام داده است.

 

در این پژوهش یك كارآزمایی آزمایشی تك موردی از نوع طرح خط پایه چندگانه فرآیند درمان، در دو مرحله كاهش و ابقای وزن بر روی چهار بیمار زن چاق انجام شد. بیماران مبتلا به چاقی بر پایه شاخص توده بدن، در پنج مرحله خط پایه و جلسه‌های ششم، دوازدهم، هجدهم و بیست و چهارم، پرسشنامه روابط چندبعدی بدن - خود، پرسشنامه طرحواره‌های ظاهر و پرسشنامه سبك زندگی كارآمدی وزن را تكمیل كردند. وزن‌كشی بیماران در آغاز هر جلسه درمان انجام می‌شد. داده‌ها به كمك رسم نمودار و محاسبه درصد بهبودی ارایه شدند.

 

نتایج این پژوهش بیانگر این مطلب بود که درمان شناختی رفتاری چاقی در كاهش وزن و ابقای آن موثر است و به تغییراتی در رضایت از تصویر بدن، باورهای شخصی درباره ظاهر و خودكارآمدی وزن می‌انجامد./ایسنا


ویدیو مرتبط :
با رفتاردرمانی شناختی آشنا شویم(قسمت اول)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رژیم غذایی سالم و آسان برای کاهش وزن



 

رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات فراوان و کم چرب ، به کاهش وزن کمک و از مشکلات روحی جلوگیری می کند.محققان علوم پزشکی استرالیا اعلام کردند : این رژیم ، از افسردگی افراد نیز جلوگیری می کند و از رژیم کم کربوهیدرات ولی سرشار از گوشت و لبنیات بهتر است.

 

غذای سالم

 

محققان 106 فرد چاق یا دارای اضافه وزن رابه مدت یک سال بررسی کردند به یک گروه غذای سرشار از کربوهیدرات مانند نان و برنج و به گروه دیگر غذای کم کربوهیدرات و حاوی گوشت و لبنیات بیشتر دادند.

 

محققان دریافتند افراد تحت رژیم به طور متوسط 13 و 7 دهم کیلوگرم در یک سال وزن کم کردند و هیچ تفاوتی از این نظر بین دو گروه مشاهده نشد.

 

ولی کسانی که رژیم سرشار از کربوهیدرات داشتند و چربی کمی می خوردند کمتر عصبی می شدند ، خشونت در آنان کمتر بود ، افسردگی کمتری داشتند و از نظر روانی ، بهتر رفتار می کردند.

 

به گفته محققان، هر دو گروه از نظر روانی بعد از 8 هفته تقریبا یکسان بودند ولی بعد از یک سال ، گروهی که رژیم پرکربوهیدرات و کم چربی داشتند ، شرایط و تعادل روانی بهتری داشتند.