دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

رشد حافظه کودک با خواندن کتاب قبل از خواب



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

یک متخصص روانشناسی کودکان تاکید کرد:

رشد حافظه کودک با خواندن کتاب قبل از خواب

یک متخصص روانشناسی کودکان با اشاره به اینکه کودک هنگام خواندن کتاب، موضوع را با تجسم شخصیت‌های داستان در ذهن خود کارگردانی کرده و ناخودآگاه تصاویر را در ذهنش مجسم می‌کند، گفت: این کار باعث تحریک مغز کودک و افزایش قوه ی تخیل وی می‌شود ولی با دیدن فیلم کودک به مصرف کننده‌ای تبدیل می‌شود که نیاز کمتری به تحریک ذهن دارد.

دکتر نظام الدین رستم کلایی در گفت وگو با ایسنا ، با بیان اینکه قوه‌ی تخیل کودک با خواندن کتاب قبل از خواب تقویت می‌شود، گفت: کودکان عمدتا جایگزین‌های ساده‌تر و لذت بخش‌تر را ترجیح می‌دهند و همین موضوع باعث شده دیدن فیلم قبل از خواب برای کودکان قابل قبول‌تر از خواندن کتاب باشد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه تلاش والدین در ایجاد علاقه به کتابخوانی کودکان نقش کلیدی دارد، یادآور شد: اگر والدین قبل از خواب فرزندشان، در کنار او بنشینند و با آرامش برای او کتاب بخوانند یا اگر کودک در سنی است که می‌تواند کتاب بخواند، این کار به صورت عادت در می آید.

وی همچنین افزود: فواید خواندن کتاب قبل از خواب این است که مطالب خوانده شده در حافظه بلند مدت ذخیره می‌شود، در این حالت ذهن فعالیت دیگری ندارد و براحتی در آرامش می تواند مطالب را ذخیره کند.

این متخصص روانشناسی کودکان گفت: با کتابخوانی کودک آرامتر شده، بهتر به خواب می رود، بنابراین خواندن کتاب برای آنان بسیار مفید و سودمند است.

دکتر رستم کلایی با بیان اینکه هنگام خواب باید حداقل مدت 30 دقیقه کودکان را به خواندن کتاب تشویق کرد، گفت: با انجام این روش ساده، علاقه و عشق واقعی به خواندن کتاب در آنان تقویت می شود.

وی با اشاره به اینکه کودکان عمدتا جایگزین‌های ساده‌تر و لذت بخش‌تر را ترجیح می دهند و همین موضوع موجب شده دیدن فیلم قبل از خواب برای کودکان قابل قبول‌تر از خواندن کتاب باشد، یادآور شد: کودک هنگام خواندن کتاب، موضوع را با تجسم شخصیت‌های داستان در ذهن خود کارگردانی کرده، ناخودآگاه تصاویر را در ذهنش مجسم می کند، این کار باعث تحریک مغز کودک و افزایش قوه ی تخیل وی می‌شود ولی با دیدن فیلم کودک به مصرف کننده‌ای تبدیل می شود که نیاز کمتری به تحریک ذهن دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: والدین باید با تشویق کودک به کتابخوانی، به رشد قوه‌ی تخیل و حافظه ی کودکان خود کمک کنند./ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
کتاب خواندن کودک با دوبله کردی !

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خواب مهم ترین عامل در رشد کودک



رشد کودک,خواب کودک, زمان خواب کودک

یک متخصص کودکان، "خواب" را عامل مهمی در رشد کودک دانست. دکتر  رئیسی افزود : در کنار تغذیه و عامل وراثت آنچه که بر رشد قدی کودکان تاثیرگذار است، خواب خوب شبانه است. بسیاری از کودکان ممکن است خواب بعدازظهر داشته باشند ولی شب‌ها دیر بخوابند.

 

این نوع خوابیدن مناسب نیست و توصیه نمی‌شود. وی تاکید کرد: در زمان خواب و در زمان فعالیت روزانه هورمون رشد ترشح می‌شود. بسیار مهم است که کودکان خواب خوب شبانه داشته باشند و همچنین به میزان کافی فعالیت کنند. همچنین توصیه می‌شود کودک تا حدامکان یک ساعت قبل از خواب، قندهای ساده مثل شکر، شکلات، آب‌ نبات، تافی و... مصرف نکند چون قندهای ساده خود در ترشح هورمون رشد اختلال ایجاد می‌کنند.

به گفته رئیسی، هنگامی که هورمون رشد به اندازه کافی ترشح نشود، رشد قدی تا حدی دچار اختلال می‌شود.

این متخصص کودکان با بیان اینکه در درجه دوم عوامل محیطی بر قد کودک تاثیر می‌گذارد، گفت: یک علت شایع کوتاهی قد، تاخیر سرشتی در رشد است. در این کودکان از سن دو سالگی کوتاهی قد دیده می‌شود و این در حالی است که پدر و مادر کوتاه قد نیستند.

 

رئیسی افزود: در این صورت سرعت رشد کودک در سال تقریبا طبیعی است ولی سن استخوانی عقب است. در واقع قد کودک برای همان سن استخوانی مناسب است، ولی نسبت به سن تقویمی، کوتاه است. بلوغ دراین کودکان با تاخیر همراه است.

این متخصص کودکان تاکید کرد: علاوه براین دو علت شایع، علل دیگری مانند بیماری عمومی چون سوءتغذیه، کمبود ویتامین‌های دی و کلسیم که موجب نرمی استخوان می‌شوند، بیماری سلیاک که به حساسیت به پروتئین گندم منجر می‌شود، بیماری‌های مزمن مانند کم‌خونی، بیماری‌های التهابی و... نیز می‌توانند موجب کوتاهی قد شوند.

منبع : ایسنا