دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

ربات درمانی کودکان معلول+تصاویر



اخبار علمی - ربات درمانی کودکان معلول+تصاویر

یک تیم محققان در موسسه فناوری جورجیا رباتی ساخته‌اند که می‌تواند به کودکان معلول کمک کند و نیازی نیست کودک در جلسات توانبخشی حضور داشته باشد.

به گزارش فارس، استفاده از ربات‌ها برای درمان کودکان مبتلا به اختلالات روانی جدید نیست اما محققان این بار می‌خواهند از ربات‌ها برای درمان این کودکان به گونه‌ای دیگر استفاده کنند.

یک صفحه لمسی آی‌پد یا لپ تاپ و نرم افزار بازی پرندگان خشمگین به کودک اجازه می‌دهد تا بازی را برای ربات تعریف کرده و روش بازی را به ربات بیاموزد.

 

اخبار,اخبار علمی ,ربات درمانی کودکان معلول

 
یک تیم از محققان در موسسه فناوری جورجیا به ریاست پروفسور «آیانا هاوارد» ابزاری برای توانبخشی کودکان معلول طراحی کرده‌اند؛ پژوهشگران یک ربات انسان نمای کوچک به نام Drawin-OP که با تبلت آندروید قابل اجراست ساخته اند که کودکان معلول می‌توانند با این ربات پرندگان خشمگین را بازی کنند.

هنگامی که کودک انگشت خود را روی صفحه نمایش می‌کشد تا پرنده را پرتاب کند، ربات بر تمام حرکات نظارت دارد و تمامی را در حافظه خود ذخیره می‌کند، سپس تمام حرکات را تقلید می‌کند؛ وقتی کودک موفق به انجام عملیات می‌شود ربات سر را به علامت تایید تکان می‌دهد و چشم‌هایش روشن می‌شوند.

گاهی هم به علامت ناامیدی سر را تکان می‌دهد و شروع به تکان دادن خود می‌کند.

در واقع این ربات قادر به تماشا و یادگیری است و می‌داند چگونه با نرم افزار تعامل داشته باشد؛ ربات کاملا متوجه می‌شود کودک چه زمانی موفق شده و چه زمانی شکست خورده است؛ تمام اطلاعات را تجزیه و تحلیل می‌کند و با پیش آمدن هر اتفاقی عکس العمل درستی از خود نشان می‌دهد.

 

اخبار,اخبار علمی ,ربات درمانی کودکان معلول

 
دانشجوی محقق این پروژه «هائه وون پارک» است می‌گوید: این تنها رباتی است که برای انجام یک سری وظایف خاص طراحی شده است و فواید آن بسیار محدود است.

پژوهشگران معتقدند این سیستم ابزاری برای توانبخشی کودکان و کودکانی که مبتلا به اختلالات حرکتی هستند بسیار مفید است.

یک پزشک می‌تواند ربات را بسته به سطح توانایی کودک طبق نیازهای کودک برنامه ریزی کند؛ پس از آن ربات به خانواده کودک داده خواهد شد و کودک می‌تواند از آن در خانه استفاده کند در حالی که پزشک معالج از طریق گوشی‌هوشمند از حرکات و پیشرفت کودک با خبر می‌شود.

به گفته یکی از پزشکان در جلسات توانبخشی، استفاده از یک ربات بهتر از استفاده از یک حیوان است؛ ربات هرگز خسته نمی‌شود، صبر زیادی دارد و می‌تواند بطور شفاهی با موضوع ارتباط برقرار کند، از سوی دیگر جلسات توانبخشی بارها و بارها باید برقرار شود و موجب هزینه‌های قابل توجهی می‌شود؛ متخصص نیز محدودیت‌هایی دارد که با بودن ربات تمام این مشکلات برطرف می‌شود.

در ضمن یک بزرگسال شاید 9 دقیقه بازی کند و به دلیل کار داشتن یا حوصله نداشتن بازی را رها می‌کند اما ربات خستگی ناپذیر است و می‌تواند عکس العمل‌هایی در مقابل باخت و برد مانند بزرگسالان داشته باشد.

در حال حاضر تیم محققان در حال بررسی توانایی این ربات بر روی کودکان مبتلا به اوتیسم است. 

 

اخبار,اخبار علمی ,ربات درمانی کودکان معلول

 اخبار علمی - فارس

 


ویدیو مرتبط :
بازی نیمار با کودکان معلول

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درمان کودکان مبتلا به بیماری اوتیسم با ربات+تصاویر



محققان بر این باورند که ربات‌ها در آموزش و پرورش، پیشرفت رفتاری و سخن گفتن کودکان مبتلا به اوتیسم، نقش مؤثری دارند.

به گزارش گروه دانستنی‌های خبرگزاری فارس، یک گروه از محققان، ربات‌ها را به عنوان مربی کودکان کم سن مبتلا به اوتیسم برای شناسایی و مبارزه با این بیماری قرار دادند؛ آزمایش‌ها در مورد این کودکان موفقیت آمیز بود و محققان بر این باورند که ربات می‌تواند کلیدی برای تشخیص و درمان اوتیسم باشد.

«آنتونی ارسری» یک پسر هفت ساله مبتلا به اوتیسم است که مورد آزمایش قرار گرفت؛ در این آزمایش لباس‌های این کودک پوشیده از سنسور بود تا بتواند با رباتی به نام «زنو» ارتباط برقرار کند؛ ربات سوال کرد: «چه غذایی دوست داری؟» آنتونی گفت: «شیرشکلات و چیپس».

ربات بازوهایش را باز کرد، کودک همان کار را کرد؛ در واقع هر حرکتی که ربات انجام می‌داد را آنتونی تقلید می‌کرد و آنتونی ربات را مانند یک دوست می‌دید.

اخبار,اخبار علمی,درمان کودکان مبتلا به بیماری اوتیسم با ربات

 

اخبار,اخبار علمی,درمان کودکان مبتلا به بیماری اوتیسم با ربات

 «زنو» نتیجه همکاری بین محققان مراکز تحقیقاتی دکتر «دان پویا» در دانشگاه تگزاس، مرکز درمان هانسون روبوکایند، مرکز درمان اوتیسم در دالاس و مؤسسه درمان در تگزاس است.

تشخیص اوتیسم در کودکان اغلب از طریق صحبت کردن و تمرینات زبان است چون این کودکان نمی‌دانند چگونه باید صحبت کنند اما ربات زنو از طریق حالات چهره، حرکات و ژست‌ها می‌تواند به خوبی با کودک ارتباط برقرار کند و نیازی به زبان نیست.

 گاهی کودکان مبتلا به اوتیسم، ارتباط اجتماعی را به عنوان یک تهدید حس می‌کنند حتی با اعضای خانواده نمی‌توانند ارتباط برقرار کنند اما آزمایش‌ها نشان داد این کودکان به آسانی با ربات زنو ارتباط برقرار می‌کنند.

تا به حال آنتونی توسط زنو درمان شده است که پیشرفت در رفتار بوده و آرامش بیشتری داشته است. وظیفه ربات آموزش کودک به روابط اجتماعی است، تمام واکنش‌های کودک را محاسبه می‌کند و زمان واکنش‌ها نسبت به درجه مختلف بیماری، رعایت می‌شود.

این ربات حتی می‌تواند ژست‌ها و حرکات کودک را تقلید کند و از کودک حرکات بیشتری یاد بگیرد در نتیجه ارتباط بهتری با کودک خواهد داشت؛ زنو دارای یک برادر به اسم «میلو» است که در حال حاضر در یک محیط پژوهشی استفاده می‌شود.

به گفته «ریچارد مارگولین» مدیر شرکت مهندسی هانسون روبوکایند، این ربات به طور مستقیم می‌تواند با کودک ارتباط برقرار کند، در صورتی که برخی کودکن مبتلا به اوتیسم هرگز با یک معلم بزرگسال نمی‌توانند سخن بگویند یا ارتباط برقرار کنند.

در طول این ارتباط چشم‌های ربات قادر است واکنش‌های کودک را ثبت کند، تغییرات ضربان قلب و احساسات کودک را اندازه‌گیری کند؛ ربات مانند یک درمانگر عمل می‌کند و قادر است به کودک آموزش دهد و در پیشرفت رفتاری کودک بسیار موثر باشد.

«کاسپر» ربات دیگری است که توسط گروه تحقیقاتی در انگلستان طراحی و ساخته شده است؛ برخلاف دو ربات دیگر به اندازه یک بچه کوچک است و فرقی که با ربات‌های دیگر دارد این است که به کودک اجازه می‌دهد آنطور که مایل است، سخن بگوید؛ این ربات برای کمبود اختلالات رشدی و کمبود توجه یا تریزومی21 توسعه داده شده است. 

اخبار,اخبار علمی,درمان کودکان مبتلا به بیماری اوتیسم با ربات

 

اخبار,اخبار علمی,درمان کودکان مبتلا به بیماری اوتیسم با ربات

ربات دیگری در سال 2006 توسط «آلدباران روباتیک» به نام «نائو» برای استفاده در خانه ساخته شد که به عنوان یک ابزار آموزشی در مرکز اوتیسم و آموزش و پرورش بیرمنگام استفاده شد؛ این ربات نیز مانند ربات کاسپر هیچ عکس العملی در چهره ندارد.

به گفته محققان در حال حاضر این ربات‌ها در آموزش و پرورش کودکان مبتلا به اوتیسم نقش موثری داشته‌اند.

 

اخبار علمی - فارس