دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

رابطه میان سلامتی و مو



 

 

آیا می‌دانید که بین سلامتی شما و سلامت مویتان رابطه مستقیمی وجود دارد؟ مشکلاتی مانند موی شکننده وخشک، نازک شدن مو، ریختن مو و حتی پوسته سر می‌تواند نشانه وضعیت سلامتی یا کمبود مواد مغذی و ویتامین‌های ضروری بدن باشد.

خشکی و شکنندگی مو

به گزارش همشهری، اساسا 3دلیل برای این حالت مو وجود دارد. عامل اول، خود شما هستید که ضمن استفاده از سشوار، اتوهای صاف‌کننده مو، انجام فرایندهای شیمیایی روی مو، محکم کشیدن مو،دم اسبی کردن آن، بافتن مو و تماس زیاد با نور خورشید به‌وجود می‌آورید. تمامی موارد فوق به لایه کوتیکول ساقه مو آسیب وارد می‌کنند.

دومین دلیل، کمبود پروتئین یا رطوبت مو است. اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی آزاد، بذر کتان یا مکمل‌های روغن ماهی در قوت، سلامتی و درخشندگی تارهای مو نقش دارند.

آخرین دلیل، پایین بودن سطح هورمون پاراتیروئید بدن است که باعث کاهش کلسیم و افزایش فسفر خون می‌شود. با این وجود، درصورت پایین بودن سطح هورمون پاراتیروئید بدن، پوستتان پوسته‌پوسته نیز خواهد شد.

پژمردگی و نازکی مو

منظور از نازک شدن تارهای مو ریزش مو نیست. هنگامی موها نازک می‌شوند که بافت واقعی مو تغییر می‌کند. موهای نازک معمولا نشانه کم کاری تیروئید است. گاهی اوقات ابروها نیز نازک می‌شوند و یکی از نشانه‌های کم کاری تیروئید این است که یک سوم گوشه خارجی ابرو کم پشت می‌شود یا کاملا از بین می‌رود. اگر شما با چنین مشکلی مواجه هستید، به پزشک مراجعه کنید. انجام یک آزمایش خون می‌تواند سطح هورمون تیروئید شما را مشخص کند.

ریزش مو

به‌طور طبیعی روزانه 150-100 تار مو می‌ریزد اما ریزش بیش از حد مو می‌تواند به‌علت تغییرات هورمونی، مصرف داروها، استرس، اختلالات تغذیه‌ای (تغذیه نامناسب) و بیماری باشد. معمولا ریزش مو به دلایل فوق‌الذکر موقتی است و می‌تواند درمان شود.

شوره سر/ اگزما

تمامی این بیماری‌ها پوست سر را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند و موجب خشکی، خارش و تشکیل پوسته می‌شوند. با آنکه این مشکلات می‌توانند با مصرف شامپوهای مخصوص کنترل شوند اما توصیه می‌شود به پزشک مراجعه کنید تا به‌علت اصلی بیماری‌تان پی ببرید. برای مثال شوره سر، به معنی پوست سر خشک نیست بلکه خود نوعی التهاب پوست سر است. از سوی دیگر پسوریازیس،که یک نوع بیماری پوستی است باعث تشکیل یک پوسته ضخیم روی پوست فرق سر، معمولا در سر حد موی سر و پیشانی می‌شود.

خاکستری و سفید شدن مو

موی سفید ارثی است. اگر موهای اعضای خانواده شما سفید است، شما نیز مستعد سفیدی مو هستید. حقیقت این است که موها سفید نمی‌شوند بلکه موهای جدید سفید درمی‌آیند. با بالا رفتن سن، تولید ملانین پیاز مو کاهش می‌یابد و در نتیجه ساقه‌های جدید با رنگدانه کمتر یا بدون رنگدانه تشکیل می‌شوند و رشد می‌کنند.

به‌طور خلاصه، سلامت بدن شما نقش مهمی در سلامت مویتان ایفا می‌کند. موهای شما نیز درست مانند سایر قسمت‌های بدنتان نیاز به پروتئین و رطوبت دارد. اگر به بیماری مهمی که مویتان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد مبتلا نیستید، زمانی را به درمان آنها و رعایت یک رژیم غذایی سالم برای تأمین مواد مغذی مورد نیاز مو و گهگاه استفاده از ماسک‌های مخصوص مو اختصاص دهید..... /  تحلیل : عصر ایران


ویدیو مرتبط :
جلسه دوم جنسیت٬ رابطه جنسی و سلامتی با دکتر اکبر کرمی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اسپری مو و عوارض آن بر سلامتی



 

اسپری مو

 

اسپری ‌ها و حالت دهنده ‌های مو گاهی سلامت شما را تهدید می‌ كنند. محققان به تازگی هشدارهای مهمی به طرفداران همیشگی این محصولات داده‌اند كه كمی حواس ‌شان را جمع كنند و هر محصولی را روی سرشان و در هر وضعیتی خالی نكنند.

 


تماس زنان باردار با اسپری‌ مو و تولد نوزاد ناقص و معیوب

 

تماس با اسپری مو در دوران بارداری برای نوزاد خطرناك است.اگر زنان در دوران بارداری با اسپری مو به ویژه در محل كار مانند آرایشگاه تماس زیاد داشته باشند، خطر تولد نوزادان پسر آن ها با مشكلات و نواقص اعضای تولید مثلی، افزایش پیدا می‌ كند.

 

در این وضعیت نوزادان پسر با نقص اعضای جنسی متولد می ‌شوند، به طوری كه مجرای ادراری آن ها از غدد جنسی جدا می‌ شود.دانشمندان كالج ایمپریال لندن تاكید كردند كه تماس مادران با اسپری مو در دوران بارداری خطر بروز این نقص عضو را در نوزادان پسر تا دو برابر افزایش می ‌دهد.

 

مطالعات نشان می ‌دهد كه نرخ ابتلا به این نقص عضو در كودكان پسر طی دهه ‌های اخیر به شدت افزایش یافته است.

 

برخی كارشناسان می‌ گویند كه نوعی ماده شیمیایی موجود در مواد پلاستیكی كه فتالاتس نامیده می‌ شود عامل بروز این نقص عضو جنینی است. این ماده شیمیایی می تواند تعادل هورمون ‌ها را بر هم بزند و استفاده از آن در اسباب بازی‌ ها چند سال است كه در اتحادیه اروپا ممنوع شده است.

 

اما ظاهرا این ماده در برخی از مواد آرایشی نیز وجود دارد كه از سال 2005 از استفاده از آن در اسپری ‌های مو و سایر مواد آرایشی جلوگیری می ‌شود.

 

 

اسپری مو را به ریشه مو نزنید

 

متخصصان پوست و موی کانادایی بر این باورند که اگر اسپری مو به ریشه موها زده نشود، مشکل چندانی ایجاد نمی‌ کند.

 

به گزارش خبرگزاری راشین مدا، اگر اسپری‌ های حالت‌ دهنده مو با ریشه موها برخورد کنند، موجب ریزش مو، ایجاد موخوره و پوسته پوسته شدن کف سر می ‌شوند اما اگر مواد تشکیل ‌دهنده این حالت ‌دهنده‌ ها با ریشه مو تماس پیدا نکند، عوارض زیادی به وجود نمی ‌آورد.

برای حالت دادن به موهای خود از حالت ‌دهنده‌ های گیاهی که عوارض کمتری دارند، استفاده نمایید.

 

همچنین انواع گوناگون حالت ‌دهنده ‌ها مانند اسپری، ژل و چسب‌ ها در پایان روز باید از روی موها شسته شوند زیرا در غیر این صورت، به شکل ذره‌های خشک شده از موها جدا می ‌شوند و ایجاد شوره کاذب می‌ کنند. به همین دلیل، متخصصان به افراد توصیه می ‌کنند که در صورت امکان برای حالت دادن به موهای خود از حالت ‌دهنده‌ های گیاهی استفاده کنند که عوارض کمتری دارند.

 

 

آسمی‌ ها در خط اول خطر

 

اگر شما آسم دارید و یا اگر یكی از اعضای خانواده شما از بیماری آسم رنج می ‌برد، لازم است بدانید كه استفاده از این محصولات را باید كنار بگذارید.

 

اسپری‌ های مو در گروه عوامل تشدید كننده علایم آسم به شمار می ‌آیند و به راحتی می‌ توانند موجب تحریك مجاری تنفسی شوند و می ‌توانند حتی شما را تا مرز یك حمله آسمی پیش ببرند.

 

اسپری مو

 

4 توصیه به آن ها که اسپری مو می ‌زنند

 

* با فاصله اسپری كنید:

 

برای این كه اسپری ‌ها و حجم دهنده‌ های مو بهتر روی موهای شما بنشینند، بهتر است اول قوطی آن ها را خوب تكان دهید و سپس آن را در فاصله 30 سانتی متری موهای تان نگه دارید و از این فاصله آن را روی موهای تان اسپری كنید.

 


* دهان و چشم‌های تان را ببندید:

 

برای این كه قطرات این افشانه‌ ها كمتر در دهان و بینی شما وارد شوند بهتر است هنگامی كه خودتان یا آرایشگر می ‌خواهد آن ها را روی سر شما اسپری كند، چشم‌های تان را ببندید و دستتان را روی بینی و دهان تان بگذارید حتی می ‌توانید از یك ماسك برای پوشاندن بینی و دهان تان استفاده كنید و بهتر است پس از اسپری كردن این محصولات روی موهای تان آن محل را ترك كنید و تهویه اتاق را روشن كنید و یا پنجره‌ها را باز كنید.

 

 

* در فضای آزاد اسپری كنید:

 

برای این که محصولات شیمیایی كمترین اثر را روی سلامت شما و اعضای خانواده‌ تان داشته باشند، بد نیست پس از این كه موهای تان را سشوار كشیدید و نوبت به استفاده از این محصولات رسید به حیاط یا ایوان منزل تان بروید و در فضای آزاد این محصولات را روی موهای تان اسپری كنید. باقی ماندن قطرات این افشانه ‌ها در فضای منزل و تجزیه شیمیایی آن می‌ تواند روی سلامت شما اثرات نا مطلوبی بر جای بگذارد.

 

 

* اسپری‌ سبز بخرید:

 

در سال‌ های اخیر بعد از این همه حرف و حدیث كه پشت سر این محصولات در دنیا بوده است، سرانجام كارخانه‌ های سازنده به این فكر افتاده‌اند كه محصولاتی از این دست را تولید و روانه بازار كنند كه سازگاری بیشتری با سلامت انسان ‌ها و محیط زیست داشته باشند روی این محصولات واژه سبز نوشته شده است. توصیه ما به شما این است كه این انواع را خریداری كنید تا سلامت خودتان و دیگر افراد روی كره زمین را فراهم كرده باشید.

tebyan.net