دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

رابطه فصل تولد و سلامت افراد در بزرگسالی



اخبار,اخبار علمی  ,رابطه فصل تولد و سلامت افراد در بزرگسالی

طبق یافته اخیر پژوهشگران، فصل تولد با طیف وسیعی از پیامدهای سلامت در ارتباط است.

  بر اساس مطالعه اخیر، مادرانی که نیمه دوم بارداری خود را در تابستان می‌گذرانند، به دلیل قرار گرفتن بیشتر در معرض نور خورشید که منجر به افزایش ویتامین D در بدن جنین آنها می‌شود، کودکان سالم‌تری به دنیا می‌آورند. البته اینکه چه مکانیسمی سبب تاثیر الگوهای تولد در فصل تابستان، بر قد و وزن و زمان بلوغ کودک می‌شود هنوز روشن نیست.

نکته مهم این است که این مطالعه صرفا به یک ارتباط بین ماه تولد و برخی پیامدهای خاص سلامتی دست یافته و در واقع برای اثبات رابطه علت و معلولی ارتباط بین این عوامل طراحی نشده است.

این مطالعه روی ۴۵۰ هزار زن و مرد صورت گرفت و شامل اطلاعاتی در مورد ماه تولد آنها، وزن دوران تولد، شروع سن بلوغ و قد آنها در بزرگسالی بود.

بر اساس نتایج مطالعه، وزن کودکانی که در تابستان متولد شده بودند کمی بیشتر از وزن متولدین زمستان بود. در بزرگسالی نیز قد متولدین ماههای تیر، مرداد و شهریور از متولدین ماههای زمستان بلندتر بود.

زمان شروع بلوغ دختران متولد تابستان دیرتر از متولدین زمستان بود و البته روشن است که به طور کلی هر چه زمان بلوغ دیرتر شروع شود، فرد در بزرگسالی سالم‌تر خواهد بود.

زمان شکل‌گیری انسان و متولد شدن او، معمولا به حالت تصادفی رخ می‌دهد– که این موضوع عموما ربطی به طبقه اجتماعی، سن پدر و مادر و یا سلامتی آنها ندارد– بنابراین بررسی الگوهای مرتبط با ماه تولد فرد یک طرح مطالعاتی قدرتمند است که می‌تواند تاثیرات محیط زیست بر کودک را قبل از تولد او شناسایی کند.

برای اولین بار است که یک مطالعه ارتباط بین زمان بلوغ و عوامل فصلی را یافته است. نتایج نشان می‌دهد که ماه تولد، اثری قابل اندازه‌گیری در رشد و سلامتی فرد دارد اما هنوز به بررسی‌های بیشتری برای درک مکانیسم این اثرات نیاز است.

پژوهشگران بر این باورند که قرار گرفتن در معرض نور خورشید در دوران بارداری و افزایش ویتامین D در بدن جنین، نقش بسیار مهمی در این مطالعه دارد و امیدوارند تا محققان دیگر نیز در بررسی‌ها و مطالعات خود اثرات طولانی‌مدت ویتامین D در اوایل زندگی انسان بر شروع زمان بلوغ و سلامتی فرد را در نظر بگیرند.


اخبار  علمی  -  مهر 


ویدیو مرتبط :
تاثیر وضعیت مالی بر سلامت افراد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تاثیر فصل تولد در شخصیت افراد


کدام فصل به دنیا آمده‌اید؟ بهار، تابستان، پاییز یا زمستان؟ آیا می‌دانید فصل‌ها در خلق و خو و شخصیت انسان تاثیر می‌گذارند؟

خبرگزاری فارس: کدام فصل به دنیا آمده‌اید؟ بهار، تابستان، پاییز یا زمستان؟ آیا می‌دانید فصل‌ها در خلق و خو و شخصیت انسان تاثیر می‌گذارند؟

دکتر «ادوارد وییه تا» از دانشگاه بارسلونا گفت: با توجه به مطالعات انجام شده، فصل تولد می‌تواند تاثیراتی بر روی خلق و خوی انسان داشته باشد و منجر به خطر ابتلا به اختلالات روانی خاص همراه باشد؛ در این مطالعه مطلب جدیدی که به آن پی بردیم، اثر فصل تولد روی خلق و خو، رفتار عاطفی و روند بیوشیمی طبیعت به ویژه در مورد سطوح انتقال دهنده عصبی دوپامین و سروتونین است.

عوامل ژنتیکی و زیست محیطی در خلق و خوی فصل تولد انسان نیز می‌تواند نقش داشته باشد؛ نتایج این مطالعه در کنگره روانپزشکی اروپا ارائه شد. محققان بوداپست یک گروه بزرگ از اشخاص با توجه به شخصیت آنها را تقسیم بندی کردند؛ در این مطالعه چندین ارتباط شناسایی شد با این حال محققان گفتند این روند در همه صدق نمی‌کند.

افرادی که در تابستان متولد شده‌اند نسبت به افرادی که در زمستان متولد شده‌اند دارای خلق و خوی شاد همراه با افسردگی هستند.

افرادی که در بهار و تابستان متولد شده‌اند اغلب احساس شدید رفاه و شادی در زندگی دارند.

افرادی که در زمستان به دنیا آمده‌اند کمتر دارای آشفتگی روحی و کج خلقی هستند اما در مقایسه با کسانی که در پاییز به دنیا آمده اند اغلب افسرده هستند.

البته باید گفت این مطالعه برای کارشناسان همراه با شک و تردید زیاد بوده است اما تحقیقات جالبی بود که برای اولین بار ارتباط و نقش فصل تولد در ساخت شخصیت مطرح شد.