دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

ذائقه افراد بعد از دو هفته با غذای كم...



 

 

ذائقه افراد بعد از دو هفته با غذای كم نمك هماهنگ می شود

 

 

ذائقه افراد بعد از دو هفته با غذای كم نمك هماهنگ می شود .با وجود این که چاقی تجمع بیش از حد چربی در بدن است، ترازوهایی که در حال حاضر استفاده می شوند قادر به نشان دادن آب و چربی به طور مجزا نیستند.


با وجود این که چاقی تجمع بیش از حد چربی در بدن است، ترازوهایی که در حال حاضر استفاده می شوند قادر به نشان دادن آب و چربی به طور مجزا نیستند.

بنابراین با ورود بیش از حد نمک به بدن از طریق مواد غذایی، آب در بدن محبوس شده و وزن را بالا می برد.

دکتر منصور ریسمانچیان در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، اظهار داشت: بسیاری از افرادی که در حال کاهش وزن از طریق کاهش کالری مصرفی با رژیم های غذایی اصولی و افزایش کالری دفعی از طریق تحرک هستند و کاهش وزن مطلوبی را تجربه نمی کنند از این نکته غافلند که آب می تواند جایگزین چربی دفع شده باشد و مصرف زیاد نمک علت مهم مقاومت بدن آنها در برابر کاهش وزن است.

وی افزود: از سوی دیگر طبق تحقیقات مشخص شده است که دریافت زیاد نمک، اثرات مضری بر سلامتی دارد که شامل فشار خون، سکته قلبی، پوکی استخوان، سرطان معده، آسم و بیماری کلیوی است.

دكتر ریسمانچیان اظهار داشت: مصرف نمک به مقدار کم در برنامه غذایی لازم و ضروری است، اما معمولاً۱۰ تا ۲۰ برابر مقدار مورد نیاز بدن، نمک مصرف می کنیم. البته سه چهارم نمکی که در طی روز مصرف می کنیم به صورت نهفته در غذاها فرآیند شده و آماده است. فقط یک چهارم آن را در سر سفره یا هنگام پخت غذا، اضافه می کنیم.

این پزشک تغذیه افزود: شوری یا بی نمکی غذا، علاوه بر مقدار نمک موجود در آن به حساسیت گیرنده های چشایی در دهان نیز بستگی دارد.

وی تصریح کرد: با کاهش مصرف نمک، در ابتدا ممکن است غذا بی نمک به نظر بیاید، ولی بعد از گذشت ۲ یا ۳ هفته، حساسیت گیرنده های چشایی دهان افزایش می یابد و طعم واقعی غذا احساس می شود.... / خبرگزارى ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
آموزش یه غذای یونانی که خیلی با ذائقه ایرانی ها سازگاره

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

20 درصد افراد غذای کافی ندارند/سکته عامل مرگ ۳۸ درصد ایرانیان/۲۴ میلیون چاق



اخبار ,اخبار اجتماعی ,وزارت بهداشت

 

اخبار اجتماعی - معاون وزیر بهداشت اعلام کرد
20 درصد افراد غذای کافی ندارند/سکته عامل مرگ ۳۸ درصد ایرانیان/۲۴ میلیون چاق

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: ۲۴ درصد جمعیت کشور غذای کافی ندارند، ۳۸ درصد بر اثر سکته قلبی یا مغزی می‌میرند، ۲۴ میلیون نفر یا چاقند یا اضافه وزن دارند، ۱۰ میلیون حاشیه نشین بهداشت ندارند و ۲۱درصد مردم دچار اختلال روانی هستند.

به گزارش فارس، علی اکبر سیاری در هفتاد و ششمین اجلاس رؤسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور گفت: مرگ بدترین حادثه برای هر خانواده است، بنابراین افزایش امید به زندگی و جلوگیری از مرگهای نابهنگام مهمترین وظیفه ماست.

وی افزود: مدیریت عوامل خطر، ارتقای سبک زندگی، ارتقای همکاری های بین بخشی و آگاهی بخشی و توانمندسازی مردم بسیار مهم هستند.

وی ادامه داد: تأمین مالی سلامت با همکاری نظام پرداخت بیمه ها، سازماندهی مقررات و دستورالعمل ها، ایجاد تغییر در رفتار مردم و سبک زندگی، ارتقای کیفیت و کمیت دسترسی مردم به خدمات بهداشتی را سرلوحه کارهایتان قرار دهید.

توجه به بهداشت؛ هزینه کمتر، بازدهی بیشتر
وی بیان داشت: همان طور که رئیس جمهوری گفت توجه به بهداشت موجب ایجاد هزینه کمتر و بازدهی بیشتر می‌شود.

سیاری گفت: از 380 هزار مرگ در سال 90 بالغ بر 92 هراز مرگ یعنی 25 درصد مربوط به سکته‌های قلبی، 43 هزار مرگ یعنی 13 درصد سکته مغزی، 31 هزار مرگ یعنی 7 درصد مربوط به حوادث و 30 هزار مرگ مربوط به سرطان ها بوده است.

وی با اشاره به مخاطره انگیز بودن سیمای مرگ در کشور گفت: متأسفانه گروه سنی 15 تا 49 سال بیشترین تعداد مرگ ها را داشته اند.

معاون بهداشت تصریح کرد: 10 درصد از مرگ ها مربوط به افزایش بیماری های غیرواگیر بوده است که سیمای این مرگ ها نشان می دهد سالانه کشور بر اثر این مرگ ها با 5 درصد کاهش اقتصادی مواجه می شود.

سیاری افزود: بار مالی ناشی از مرگ و میر و بیماری ها در سال 82 بالغ بر 16 میلیارد دلار بوده است که برابر با 13 درصد از تولید ناخالص ملی کشور است.

وی افزود: سالانه 2 هزار میلیارد تومان هزینه درمان بیماران سرطانی می شود که با جمع هزینه های غیرمستقیم درمان سرطان ها که بالغ بر 6 هزار میلیارد تومان است، رقمی حدود 8 هزار میلیارد تومان هزینه سرطان‌ها می شود.

وی بیان داشت: این در حالی است که 40 درصد از سرطانها قابل پیشگیری هستند.

معاون بهداشت اظهار داشت: تحرک ناکافی، سیگار کشیدن، دیابت، آلودگی هوا، کلسترول بالا، خطرات شغلی و مصرف مواد مخدر از جمله مهمترین ریسک فاکتورهای فعلی سلامت در کشور هستند.

سیاری افزود: 5 میلیون سیگاری داریم که سالانه 11 هزار نفر از آنان فوت می کنند.

20 درصد جمعیت کشور غذای کافی ندارند
وی با اشاره به کم تحرکی 18 میلیون ایرانی از چاق بودن و اضافه وزن داشتن 24 میلیون نفر دیگر در کشور نام برد و گفت: تأسف برانگیزتر این است که در عین چاقی 24 میلیون ایرانی به 20 درصد از جمعیت کشور غذای کافی نمی‌رسد.

وی افزود: با کارشناسی‌های انجام شده درصدد هستیم خدمات بهداشتی و مراقبت های اولیه را برای 8 تا 10 میلیون جمعیت حاشیه نشین کلانشهرها ایجاد کنیم.

وی بیان داشت: 2700 پزشک در روستاها کم داریم و با همت شما روسای دانشگاه ها با اختصاص 34 میلیارد تومان تاکنون توانسته ایم هزار پزشک جذب روستاها کنیم.

سیاری بیان داشت: بهبود تجهیزات و ارتقای شبکه بهداشتی یکی از برنامه های اعلام شده از سوی وزیر بهداشت بوده است که ما هم به جدیت پیگیر آن هستیم.

معاون بهداشت گفت: هم اکنون 5600 بهورز کم داریم که باید تربیت شوند. زیرا از این پس بهورز زیر دیپلم استخدام نخواهد شد و همه بهورزان باید تا فوق دیپلم آموزش ببینند.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه ها و هیئت امنای آنان نباید از اعتبارات بخش بهداشت برای سایر ردیف ها هزینه کنند، گفت: تضعیف بخش بهداشت موجب ایجاد خسارت برای کشور است و روسای دانشگاه ها باید این بخش را تقویت کنند.

وی افزود: اجرای برنامه پزشک خانواده در دو استان فارس و مازندران دستاوردهایی برای نظام سلامت به همراه داشته است.

وی ادامه داد: آسیب شناسی برنامه پزشک خانواده انجام شده است و نارضایتمندی مردم و پزشکان و همچنین ضعف در سطوح سه گانه این برنامه احصا شده است.

وی به همدلی میان معاونان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تحت مدیریت وزیر بهداشت اشاره کرد و گفت: روسای دانشگاه ها نیز به همین ترتیب عمل کنند تا کارها پیش برود.

معاون بهداشت غربالگری عوامل خطر، غربالگری بیماری های روان، رفع همپوشانی برنامه ها، اصلاح برنامه های قدیمی، ارزشیابی هر برنامه، احصای شاخص های بهداشتی در هر شهرستان و دستیابی به اطلاعات موثق بهداشتی را سایر وظایف روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور برشمرد و گفت: متاسفانه 21 تا 23 درصد مردم مشکلات ناشی از بیماری های روانی دارند که کمتر به آن ها توجه شده است.

نرخ جمعیت باید به 2.5 فرزند در هر خانواده برسد
معاون بهداشت با اشاره به اهمیت برنامه افزایش جمعیت کشور گفت: اگر هیچ کاری نکنیم ولی بتوانیم سن ازدواج خانم ها را دو سال کاهش داده و از سقط 250 هزار نوزاد و مرده زایی 100 هزار نوزاد دیگر جلوگیری کنیم مساله جمعیت کشور حل می شود.

وی افزود: اوایل انقلاب رشد جمعیت در خانوارها 6.8 فرزند بود و در این سال ها به 1.5 درصد رسید و الان باید ابتدا به 2.1 فرزند و سپس به 2.5 فرزند برای هر خانوار برسد.

سیاری بیان داشت: با برنامه ریزی های انجام شده مقرر شده است برنامه های جدیدی برای تمام روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت که بالغ بر 23 میلیون جمعیت ایرانی در آنجا ساکن اند ایجاد شود.

استقرار الگوی بازطراحی شده مراقبت های اولیه
وی افزود: الگوی کامل بازطراحی شده مراقبت های اولیه بهداشتی در 31 شهرتسان کشور که جمعیت 5 میلیون نفر را در خود دارند، ایجاد می شود.

وی ادامه داد: انتظار من از شما روسای دانشگاه ها این است که طرح ملی سلامت، الگوی بازطراحی شده نظام مراقبتهای اولیه بهداشتی، حضور موثر در شورای برنامه ریزی استان ها، اجرا و نظارت برنامه خدمات سلامت برای حاشیه نشینان شهرها، تدوین برنامه عملیاتی سال 93 و اجرای آن تا سطح شهرستانها، همکاری در توانمندسازی مدیران و کارشناسان بهداشتی و استقرار نظام نوین خدمت را در استان خود مورد توجه ویژه قرار دهید.

اخبار اجتماعی - فارس