دو قلوی زمین گم می شود!

دو قلوی زمین گم می شود

مطالعات جدیدی که بر روی سیاره CoRoT-۷b که از آن به عنوان سیاره دوقلوی زمین یاد می شود صورت گرفته است نشان می دهد این سیاره تحت تاثیر حرارت بالای خورشیدش در حال تبخیر و ناپدید شدن است.

کشف سیاره CoRoT-۷b برای اولین بار در ماه سپتامبر به تیتر یک بسیاری از نشریات علمی جهان تبدیل شد، زمانی که گروهی از اخترشناسان تایید کردند این سیاره یکی از کوچکترین سیاره های فراخورشیدی است که تا به حال کشف شده است.

قطر این سیاره تقریبا ۱.۷ بار بزرگتر از زمین بوده و بر اساس ابعاد و جرم، میزان چگالی آن مشابه زمین تخمین زده شده و اعلام شد این سیاره یک سیاره سنگی است.

اما این سیاره همیشه این اندازه کوچک نبوده است. دانشمندان تخمین زده اند که سیاره CoRoT-۷b در ابعادی ۱۰۰ برابر زمین و در فاصله ای ۲.۳ میلیون مایلی در مدار ستاره ای شبه خورشیدی در گردش بوده است.

یافته های جدید نشان می دهد نزدیکی بیش از اندازه این سیاره به ستاره اش سطحی مذاب و داغ به آن بخشیده که به تدریج باعث بخار شدن سیاره شده است. در صورتی که محاسبات اخترشناسان به تایید برسد، این سیاره اولین نوع از گونه ای جدید از سیاره ها خواهد بود که اخترشناسان به آنها "بقایای هسته های تبخیر شده" می گویند.

CoRoT-۷b در فاصله ای بسیار نزدیک در حدود ۱.۶ میلیون مایل از ستاره خود قرار دارد که در مقایسه با فاصله ۹۳ میلیون مایلی زمین تا خورشید بسیار ناچیز بوده و هر یک سال در آن به اندازه ۲۰.۴ ساعت در زمین است.

به همین دلیل حرارت سطح این سیاره در حدود سه هزار و ۶۰۰ درجه فارنهایت در نور روز بوده که این درجه حرارت سیاره CoRoT-۷b را به سطحی خروشان از صخره های گداخته شده و جوشان تبدیل می کند.

تا کنون سیاره های فراخورشیدی زیادی با فاصله ای بیشتر از ستاره خود در جهان یافته شده اند که به آنها ژوپیترهای داغ گفته می شود. این سیاره ها به آرامی و تحت تاثیر حرارت خورشید خود به سیاره های گازی تبدیل می شوند.

اما وجود سیاره ای سنگی در ابعادی برابر ابعاد زمین در مداری نزدیک به خورشید این سئوال را به وجود می آورد که آیا CoRoT-۷b بقایای یک ژوپیتر داغ تبخیر شده است؟

مطالعات پیشین نشان داده است که ژوپیترهای داغ مرگی آتشین را تجربه می کنند، پدیده ای که وجود آن در CoRoT-۷b به واسطه مطالعه دانشمندان موسسه فضایی گودارد ناسا نیز به تایید رسیده است.

بر اساس تخمینهای این تیم از جرم اولیه سیاره، CoRoT-۷b بقایای یک سیاره به نام "زحل تبخیر شده" است. به بیانی دیگر گازهای این سیاره با نزدیک شدن به خورشید تبخیر و ناپدید شده و هسته ای سنگی و پوشیده شده از گدازه که آن نیز سرانجام تبخیر شده و از بین خواهد رفت، به جا خواهد ماند.

محققان این اطلاعات را با استفاده از شبیه سازی رایانه ای و با به گذشته بازگرداندن سیاره CoRoT-۷b به دست آوردند و قصد دارند نتایج دقیق آن را در نشست زمستانه انجمن اخترشناسی آمریکا در واشنگتن ارائه کنند.

گاوی که در زمین گاوبازی مسیر خود را گم کرده

انرژی گم شده زمین كشف شد!

انرژی زمین,زمین

محققان ناسا موفق شدند پس از بررسی داده های گرمای اقیانوسی و اطلاعات ماهواره ای، انرژی گم شده زمین را در اعماق اقیانوس كشف كنند.

دو سال قبل محققان مركز ملی تحقیقات جوی در بولدر آمریكا، در تحقیق خود مدعی شدند كه تناقضات موجود در اطلاعات ماهواره ای از گرمای زمین و اندازه گیری گرمای اقیانوس، نشانه ای از انرژی گم شده در زمین است.

اما آیا واقعا انرژی گم شده ای وجود دارد یا اشتباهی در محاسبه دانشمندان در خصوص انرژی جذب شده از خورشید و بازتابش آن به فضا روی داده است؟

تیمی متشكل از محققان بین المللی حوزه علوم جو و اقیانوس شناسان به سرپرستی "نورمن لوب" از مركز تحقیقات لانگلی وابسته به ناسا و "گریم استفنز" از آزمایشگاه ناسا در پاسادنا مسؤولیت تحقیق در خصوص انرژی گم شده در زمین را برعهده گرفتند.

محققان داده های ۱۰ سال اخیر شامل اطلاعات آزمایشگاه لانگلی ناسا و آزمایش انرژی تابشی زمین (CERES) برای محاسبه تعادل تابش در جو زمین را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

محققان مركز تحقیقات ملی جوی، مشاهدات ماهواره ای از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ میلادی را در خصوص تعادل گرمایی زمین و اندازه گیری گرمای اقیانوسی در عمق ۷۰۰ متری مورد بررسی قرار دادند. سپس داده ها با دمای اقیانوسی از ۳ منبع مختلف تلفیق شدند.

بررسی داده ها باعث ایجاد تردید در بین محققان شد و برای برطرف شدن تردیدها تجزیه و تحلیل های بسیار دقیقی روی داده ها به عمل آمد و در نتیجه مركز انرژی گم شده زمین كشف شد.

بررسی های دقیق نشان داد كه میزان انباشت گرما در اقیانوس نیم وات در متر مربع است كه در داده ها محاسبه نمی شود. این انرژی اضافه به جو بازگشته و باعث افزایش دمای زمین می شود.

محققان معتقدند ۹۰ درصد گرمای اضافی كه در ارتباط با گازهای گلخانه ای ایجاد می شوند، در اقیانوس ها انباشت می شوند و با آزاد شدن همین مقدار اندك گرما از اقیانوس (نیم وات در متر مربع) دمای زمین ۰.۳ درجه سانتیگراد افزایش می یابد.

این یافته لزوم استفاده از سیستم های اندازه گیری چندگانه را در طول بازه های مختلف زمانی را نشان می دهد.

در این پروژه محققان دانشگاه هاوایی، آزمایشگاه محیط دریایی پاسیفیك، دانشگاه ریدینگ انگلیس و دانشگاه میامی حضور داشتند.

نتایج این تحقیق در مجله Nature Geosciences منتشر شده است .