دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

دور دنیا در 20 شبانه‌روز با هواپیمای خورشیدی



بدون صرف یک قطره سوخت محقق می‌شود:

دور دنیا در 20 شبانه‌روز با هواپیمای خورشیدی

تیم سازنده هواپیمای خورشیدی که از قابلیت پرواز در شب برخوردار بوده، قصد دارد بدون استفاده از یک قطره سوخت دور دنیا را در 20 شبانه‌روز پرواز کنند.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

هواپیمای «Solar Impulse(پالس خورشیدی)» در حال حاضر رکورد طولانی‌ترین سفر جهان با یک هواپیمای سرنشین‌دار خورشیدی را در اختیار داشته که طی آن در ارتفاعات 9.1 کیلومتری آسمان سوئیس برای بیش از 26 ساعت پرواز کرده بود.

این هواپیما که توسط برتراند پیکارد و آندره بورشبرگ سوئیسی ساخته شده، با استفاده از چهار موتور ملخ با قدرت 12 هزار سلول خورشیدی که به بالهای عریض آن متصل بوده، پرواز می‌کند.

Solar Impulse اولین هواپیمایی نیست که تنها با نور خورشید کار می‌کند، بلکه اولین خودرویی است که می‌تواند حرکت خود را حتی در طول شب و بدون حضور خورشید نیز ادامه دهد.

این هواپیما در طول روز انرژی زیادی را از خورشید جمع‌آوری کرده که می‌تواند به شکل برق ذخیره شده و در شب به حرکت آن کمک کند.

این هواپیمای خورشیدی اوایل سال جاری یک سفر 2494 کیلومتری را از آمریکا به آفریقا در سه مرحله به انجام رساند، اما سازندگان بر این باورند که طراحی آن توانایی سفرهای طولانی‌تر را نیز دارد.

یکی از بخشهای مهم این طراحی، سلولهای خورشیدی این هواپیما بوده که نیروی لازم برای حرکت آنرا تامین می‌کنند. این سلولها بر روی بال نبوده، بلکه خود بالها را تشکیل می‌دهند. به گفته سازندگان، این سلولها بطور مستقیم نور را به برق تبدیل می‌کنند.

Solar Impulse که از مواد سبک ساخته شده، از طول بال مشابه یک جامبو جت برخوردار بوده، با این تفاوت که وزن آن تنها به اندازه یک خودروی کوچک است.

بالهای این هواپیما با صفحات خورشیدی پوشش داده شده که حاوی هزاران سلول برای جمع‌آوری انرژی پرتوهای خورشید و تامین نیروی چهار موتور الکتریکی آن برای حرکت ملخهای روی بال هواپیما است.

از جمله مشخصات Solar Impulse می‌توان به این موارد اشاره کرد:

- حدود 12 هزار سلول خورشیدی بر روی بالها

- چهار موتور الکتریکی ملخ هواپیما با قدرت هر کدام 10 اسب بخار

- پیلهای لیتیومی برای ذخیره انرژی

- طول بال 63 متر (مشابه جامبو جت)

- طول 21.8 متر

- ارتفاع 6.8 متر

- وزن بارگیری شده 1.6 تن

- سرعت برخاست 35 کیلومتر بر ساعت

- سرعت پرواز 69 کیلومتر بر ساعت

- حداکثر سرعت 120 کیلومتر بر ساعت

- ارتفاع پرواز 8503 متر

- حداکثر ارتفاع 11.8 کیلومتر

اگرچه هدف این پرواز، نمایش امکان پروازهای بدون انتشارات گلخانه‌ای بوده، اما به گفته این سازندگان در آینده نزدیک نمی‌توان برای جایگزینی هواپیماهای رایج با سوخت جت با فناوری خورشیدی امید داشت.

در عوض این پروژه برای آزمایش و ارتقای فناوریهای جدید انرژی کارآمد طراحی شده است.

پیکارد و بورشبرگ امیدوارند بتوانند جدیترین طراحی هواپیمای خود را در سال آینده در یک پرواز از کالیفرنیا به ویرجینیا آزمایش کرده و خود را برای پرواز دور جهان در سال 2015 آماده کنند./ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
آغاز پرواز هواپیمای خورشیدی به دور دنیا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اولین پرواز هواپیمای خورشیدی دور دنیا


برتراند پیکارد و آندره بورشبرگ دو خلبان سوئیسی قصد دارند دور دنیا را برای اولین بار باهواپیمای خورشیدی پرواز کنند.

Zoomit.ir - صادق افضل: برتراند پیکارد و آندره بورشبرگ دو خلبان سوئیسی قصد دارند دور دنیا را برای اولین بار باهواپیمای خورشیدی پرواز کنند. آنها سفر تقریبا ۲۲۰۰۰ مایلی خود را از ابوظبی شروع کرده و با گذشتن از شمال آفریقا وجنوب اروپا و ایالات متحده، دوباره به امارات برمی‌گردند.

اولین پرواز هواپیمای خورشیدی به دور دنیا

 برتراند سرنشین اولین بالنی بود که دور دنیا را در سال ۱۹۹۹ بدون توقف دور زد و در سال۲۰۰۳ با همکاری بورشبرگ که مهندس و خلبان جت های جنگی است، تیمی هشتاد نفره متشکل از مهندسان و تکنسین های فنی را تشکیل داد؛ وی بعد از دوازده سال موفق به ساختن به روزترین هواپیمای خورشیدی بانام تجاری solar impulse شد.

اولین پرواز هواپیمای خورشیدی به دور دنیا

 بورشبرگ برای اولین بار در دنیا با Solar Impulse 1 پرواز مداوم ۲۶ ساعته را تجربه کرده است؛ ولی پرواز دور دنیا با Solar Impulse 2 دومین تلاش آنها خواهد بود. انرژی این هواپیما را باتری قدرتمند یونی-لیتیومی با قدرت ۱۴۰۰ پوند پشتیبانی می کند و در کنار آن موتور بهبود یافته‌ی ۱۷٫۵ اسب بخار و چرخش بال با راندمان ۹۴ درصدی، پرنده‌ای قدرتمند از آن ساخته است.

کابین هواپیما به دلیل افت فشار و دمای پایین ایده‌آل و راحت نیست؛ به همین علت بورشبرگ و پیکارد در ارتفاع‌های بالا از کپسول اکسیژن استفاده خواهند کرد و مجبورند نوسانات دمایی بین منفی۴ تا ۸۴درجه‌ی فارنهایت را تحمل کنند؛ البته به جز دست و پا که گر‌مکن‌های مخصوصی برای آنها تعبیه شده است.

این دو خواب درست و حسابی نیز ندارند و به دلیل اینکه هر خلبان در یک کابین کوچک ۱۰۶ فوت مکعبی قرار می‌گیرد، در طول یک شبانه روز تنها می تواند بیست و شش دقیقه چرت کوتاه بزنند که البته برای خواب، هر دو آموزش‌های لازم در مراقبت و خود هیپنوتزمی برای ورود سریع به خواب عمیق و بیدار شدن آنی با یک هشدار را دیده‌اند.

اولین پرواز هواپیمای خورشیدی به دور دنیا

طبق محاسبات بیشترین مسافت پروازی از بالای اقیانوس آرام به مدت یک هفته خواهد بود و منصفانه نیست که به خاطر استراحت وحمام، پرنده متوقف شود؛ البته صندلی خلبان برای چرت کوتاه و برخی ورزش‌های فیزیکی خم می‌شود و با کنار زدن قسمت بالشتی به عنوان توالت عمل می‌کند.

در طول روز هواپیما با شارژکامل باتری تا ارتفاع ۲۸۰۰۰ پا پرواز می کند و چون دراین ارتفاع بالا چگالی هوا و نیروی دراگ پایین‌تر است، بنابراین به راحتی سرعت خود را افزایش می دهد و به سرعت حداکثری هشتاد و شش مایل در ساعت می‌رساند. طراحی هواپیما به گونه‌ای است که بتواند در شب با استفاده از گرانش و با حالت بی موتوری به تدریج به ارتفاع پایین ۵۰۰۰ پا رسیده و با استفاده از انرژی خورشیدی ذخیره شده در روز، به مسیر خود ادامه دهد.

پروازهواپیما در شرایط آب هوایی نامناسب و متلاطم غیر ممکن است؛ به این جهت دو خلبان آموزش‌ها و تمرینات لازم برای پریدن با چتر نجات روی زمین و دریا را انجام داده‌اند. البته به نظر خلبان بورشبرگ، علاوه بر شرایط آب و هوایی، در صورت کمبود اکسیژن، نبود انرژی کافی برای پرواز در شب و کار نکردن کنترل اتوماتیک خلبان، مجبورند به وسط اقیانوس بپرند.

با این همه، به عقیده پیکارت پرواز هواپیماهای خورشیدی برای تجارت در آینده‌ی نزدیک بعید به نظر می رسد؛ ولی وی به این باور است که جایگزینی تکنولوژی فعلی با سیستم‌های قدیمی می‌تواند نیمی از مصرف انرژی جهان را کاهش دهد.

بورشبرگ و پیکارد امیدوارند با این پرواز کسب وکار های بیشتری را به استفاده از انرژی‌های پاک ترغیب کنند و در این راستا برخی از شرکت‌های فعال برای جایگزینی هواپیماهای ارزان بدون سرنشین به جای ماهواره به منظور ارسال خدمات مخابراتی به کشورهای در حال توسعه ابراز تمایل کرده‌اند.