دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

دستاورد دانشمند ایرانی برای تشخیص آلودگی هوا با گوشی‌ هوشمند



اخبار,اخبار علمی,آلودگی هوا

محققان استرالیایی به رهبری پروفسور «کوروش کلانترزاده» از موسسه فناوری سلطنتی ملبورن (RMIT)‌ و دانش‌آموخته دانشگاه‌های تهران و صنعتی شریف، به طراحی و توسعه یک حسگر پرداختند که مولکول‌های دی‌اکسید نیتروژن موجود در هوا را بر روی تکه‌های فوق‌العاده نازک دی‌سولفید قلع جذب می‌کند.

حسگر پروفسور کوروش کلانترزاده و تیمش با تجزیه و تحلیل میزان مولکول‌های دی‌اکسید نیتروژن موجود بر روی این تکه می‌تواند غلظت گاز موجود در جو اطراف را تعیین کند.

با توجه به گزارش سازمان جهانی بهداشت ، آلودگی هوا مبتنی بر دی‌اکسید نیتروژن باعث مرگ بیش از هفت میلیون نفر در سال می‌شود و کودکان و سالمندان به طور خاص در معرض این خطر هستند.

 

با حسگر جدید بزودی می‌توان هشدارهای اولیه از سطوح دی‌اکسید نیتروژن خطرناک موجود در هوای اطراف را از طریق یک حسگر در گوشی‌های‌ هوشمند دریافت کرد.

دی‌سولفید قلع همچنین به عنوان رنگدانه‌ای در پوشش‌ها استفاده شده و بطور خاص دارای یک میل طبیعی برای مولکول دی‌اکسید نیتروژن است، بدین معنی که به آن‌ها چسبیده و سایر انواع مولکول‌های گاز را نادیده می‌گیرد که این امر سبب دقت بسیار بالای حسگر می‌شود.

کلانترزاده اظهار کرد: عدم دسترسی عمومی به ابزارهای نظارت موثر، یکی از موانع اصلی برای کاهش اثرات مضر این گاز است اما سیستم‌های سنجش فعلی یا خیلی گران‌قیمت بوده و یا به سختی قادر به تشخیص این گاز از گازهای دیگر هستند.

 

روش ما نه تنها مقرون بصرفه‌تر از روش‌های دیگر است، بلکه بهتر از حسگر‌هایی که در حال حاضر برای شناسایی این گاز خطرناک مورد استفاده قرار می‌گیرند، عمل می‌کند.

دانشگاه RMIT در این پژوهش با آکادمی علوم چین همکاری می‌کند. دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در سن‌دیگو نیز در حال توسعه یک حسگر فشرده هستند که قادر به تشخیص دی‌اکسید نیتروژن هستند که معمولا از سوزاندن سوخت‌های فسیلی منتشر می‌شود.

اخبار علمی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
با این گجت آلودگی هوا را تشخیص دهید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درمان کور رنگی با عینک ابداعی دستاورد دانشمند ایرانی



کور رنگی,درمان کور رنگی,بیماری کوررنگی,عینک برای درمان کوررنگی

درمان کور رنگی با عینک ابداعی دستاورد دانشمند ایرانی
دانشمند ایرانی موفق به تولید یک عینک جدید با عدسی‌های بنفش شده که رنگ قرمز و سبز را ارتقا بخشیده و به افراد مبتلا به کوررنگی در مشاهده کامل آنها کمک می‌کند.
 پروفسور چنگیزی، عصب‌شناس ایرانی شرکت 2AI Labs این عینک‌های 190 پوندی را در اصل برای استفاده پزشکی ساخته است.این عدسی‌ها نوارهای نوری را که با توانایی تشخیص سایه‌های مختلف قرمز و سبز تداخل دارند، فیلتر می‌کنند.
پروفسور چنگیزی گفت: این عینک به افراد کوررنگ کمک می‌کند تا تفاوت‌های سبز و قرمز را که پیش از این برای آنها قابل تشخیص نبوده، مشاهده کنند.
البته عینک «Oxy-Iso» تنها برای کور رنگی قرمز و سبز کاربرد داشته که رایج‌ترین شکل آن بوده و البته در زنان نادر است. این درحالیست که حدود هشت درصد مردان به این حالت دچار هستند.
پروفسور چنگیزی بیان کرد: اگرچه ما این فناوری را با هدف ابتدایی فقر رنگ طراحی نکرده‌ایم اما همچنین تعجیب نکردیم که Oxy-Iso ممکن است بتواند به بیماران کوررنگ نیز کمک کند.
وی افزود: من در پژوهش خود و کتاب «انقلاب بینایی» گفته‌ام که بینایی رنگی انسانی ما که بالاتر از قابلیت پستانداران دیگر بوده، در جهت احساس تغییرات اکسیژن تکامل یافته که به ما برای حس علائم رنگی پوست مانند قرمز شدن چهره کمک می‌کند.
دکتر چنگیزی که مدیریت شناخت انسانی شرکت 2AI Labs را برعهده دارد، در ادامه گفت: از این رو فیلتر Oxy-Iso به تمرکز ارتقای رنگی خود در جایی می‌پردازد که افراد کوررنگ در برابر رنگهای قرمز و سبز به مشکل برمی‌خورند.
این عینک‌ها در حال حاضر در بازار موجود بوده، اما با این مشکل روبرو است که با افزایش قابلیت مشاهده رنگهای سبز و قرمز، قابلیت تشخیص زرد و آبی را کمرنگ می‌کند.
چنگیزی، تحصیلات کارشناسی خود را در رشته ریاضیات و فیزیک در دانشگاه ویرجینیا و دکتری خود را در ریاضیات در دانشگاه مریلند به پایان برده است. او از سال 2007 دانشیار دپارتمان علوم شناختی در انستیتو پلی‌تکنیک رنیلر است. تخصص اصلی وی، حوزه‌هایی همچون عصب‌شناسی نظری، دید، علوم‌شناختی و زبان‌شناسی را در بر گرفته و یکی از کسانی است که سعی می‌کند عملکردهای مغز را رازگشایی کند.
چنگیزی در عین حال یکی از چهره‌های برجسته علمی برای رسانه‌های جهان به شمار می‌رود.

کور رنگی,درمان کور رنگی,بیماری کوررنگی,عینک برای درمان کوررنگی


درمان کوررنگی با فیلتر Oxy-Iso

منبع:isna.ir