دستاورد تازه محققان: درمان آسم با چسب کنه!

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

دستاورد تازه محققان: درمان آسم با چسب کنه!

محققان فرانسوی چسب حاوی پروتئین کنه تولید کرده‌اند که می‌تواند به درمان بیماری آسم کمک کند.

به گزارش (ایسنا) کنه گرد و غبار خانگی (house dust mite)‌ یک حشره نیم میلی متری است که در بالش، تشک، ملحفه ها، لباس یا فرش تجمع می کند.

هنوز ارتباط مستقیم آسم با کنه گرد و غبار خانگی مشخص نشده است، اما به نظر می رسد که پروتئین موجود در مدفوع این موجود باعث بروز حملات آسم می شود؛ این پروتئین موجب تحریک سیستم ایمنی برای تولید آنتی بادی هایی می شود که مقادیر زیادی هیستامین در بدن ترشح می کنند.

ترشح بیش از حد هیستامین باعث تورم و سوزش راه های هوایی، مشکلات تنفسی و حملات آسم می شود.

محققان شرکت DBV Technologies چسبی حاوی نمونه تولید شده پروتئین مدفوع کنه را توسعه داده اند که می تواند بعنوان یک روش موثر برای درمان آسم مورد استفاده قرار بگیرد.

در شیوه درمانی ایمونوتراپی یا حساسیت زدایی، سیستم ایمنی بصورت تدریجی در معرض مقادیر کمی از پروتئین عامل بروز حساسیت قرار گرفته و مجددا تنظیم می شود که در این حالت دیگر پروتئین را بعنوان یک عامل تهدید کننده نمی شناسد.

فرآیند آموزش سیستم دفاعی بدن برای عدم واکنش به مدفوع کنه، چندین ماه بطول می انجامد و پس از این مدت دیگر نیازی به استفاده از چسب بر روی پوست نیست.

کپسول های ریز درون چسب ViaSkin حاوی نمونه پروتئین مدفوع کنه، روی دست یا شکم قرار گرفته و بتدریج مقادیر محدودی از پروتئین را در روی پوست منتشر می کند که باعث تنظیم مجدد سیستم ایمنی بدن می شود.

پس از طی کردن دوره درمان، زمانیکه فرد در معرض مدفوع کنه (بعنوان آغاز کننده حملات آسم) قرار بگیرد، واکنش حساسیت زایی در بدن ایجاد نمی شود.

این چسب علاوه بر درمان مبتلایان به آسم حاد می تواند برای پیشگیری از توسعه مراحل اولیه بیماری در کودکان نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

نخستین آزمایش بالینی چسب ViaSkin بر روی انسان اوایل سال آینده میلادی آغاز می شود؛ محققان این شرکت در حال حاضر از همین فناوری برای تولید چسب ضد حساسیت شیر و بادام زمینی استفاده می کنند./ایسنا

‫آسم چیست؟ نفس تنگی چگونه درمان می شود‬‎

دستاورد جدید محققان در درمان طاسی

محققان انگلیسی و آمریکایی روش جدیدی برای شبیه‌سازی فولیکول‌ها حاوی دستورالعمل رشد جوانه‌های مو یافته‌اند که می‌تواند جایگزین مناسبی برای روش‌های درمانی فعلی طاسی باشد.

دستاورد جدید محققان در درمان طاسی

در حال حاضر پیشگیری از ریزش مو و مقابله با طاسی با کمک دارو و روش‌های کاشت مو امکانپذیر است که داروها اغلب با عوارض جانبی همراه هستند و کاشت مو نیز بسیار هزینه بر است.

محققان دانشگاه دورهام انگلیس و دانشگاه کلمبیا آمریکا در طرحی مشترک برای نخستین بار موفق به شناسایی راه جدیدی برای شبیه‌سازی سلول‌های حاوی دستورالعمل رشد موهای جدید شدند.

سلول های کوچک dermal papillae نام دارند که حاوی دستورالعمل رشد جوانه موی جدید است.

این روش پیش از این نیز توسط تیم های مختلف مورد آزمایش قرار گرفته بود، اما سلول‌های آزمایشگاهی هنگامی که روی پوست قرار می‌گرفتند، قادر به جوانه‌زدن موهای جدید نبودند.

محققان انگلیسی و آمریکایی با وارونه کردن ظرف آزمایشگاهی، شرایط طبیعی برای شبیه سازی سلول ها را فراهم کردند؛ این سلول ها در شرایط آزمایشگاهی کلون و شبیه سازی می شوند تا نسخه‌های متعددی از آنها ایجاد شود.

سپس سلول‌های آزمایشگاهی بر روی تکه یی از پوست انسان که پشت بدن موش پیوند زده شده بود، تزریق شدند.

در نخستین آزمایش در نوع خود، محققان نشان دادند که سلول‌های رشد داده شده در آزمایشگاه که مجددا روی پوست انسان قرار گرفتند، قادر به جوانه زدن موهای تازه هستند.

دکتر «آنگلا کریستیانو» محقق دانشگاه کلمبیا که از بیماری آلوپسی (طاسی منطقه یی) رنج می‌برد، از توانایی بالقوه این روش برای درمان ریزش مو خبر می‌دهد.

این مطالعه در مراحل اولیه قرار دارد، اما محققان تأکید می‌کنند که پس از تکمیل مراحل آزمایش، این روش در مقایسه با روش‌های درمانی فعلی از جمله کاشت مو بسیار ارزان‌تر خواهد بود.

نتایج این دستاورد در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.
منبع:ایسنا