دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

دریاچه ارومیه در آستانه «مرگ»



از احیا خبری نیست

دریاچه ارومیه در آستانه «مرگ»

یک مقام سازمان حفاظت از محیط زیست ایران بار دیگر وضعیت دریاچه اورمیه را «وخیم» خواند و گفت که بر اساس گزارش های ارائه شده، در حال حاضر بیش از ۶۵ درصد عرصه دریاچه خشک شده است.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

یک مقام سازمان حفاظت از محیط زیست ایران بار دیگر وضعیت دریاچه اورمیه را «وخیم» خواند و گفت که بر اساس گزارش های ارائه شده، در حال حاضر بیش از ۶۵ درصد عرصه دریاچه خشک شده است.

به گزارش انتخاب اصغر محمدی فاضل تاکید کرده است که کمتر از ۳۵ درصد از عرصه دریاچه ارومیه آبدار است.

به گفته وی، «بخش هایی از دریاچه به دلیل غلظت و تراکم املاح به رنگ قرمز در آمده است که نشان دهنده وخامت وضعیت دریاچه در آن بخش هاست».

فاضل افزوده است: «همچنین اندازه گیری املاح برخی از نقاط دریاچه نشان می دهد که در این بخش ها املاح به حالت فوق العاده اشباع رسیده یعنی ترکیبات املاح و نمک دریاچه به حدی رسیده که نشان می دهد دریاچه در آن قسمت آماده خشک شدن است».

معاون سازمان حفاظت از محیط زیست ایران در گفت و گو با ایرنا درباره اقدامات اجرایی نهادها و سازمان های دولتی برای جلوگیری از خشک شدن دریاچه ارومیه گفته است: «وزارت نیرو از آغاز فصل آبی سال گذشته- مهرماه تا آخر شهریورماه سال ۹۰- اقدام به رهاسازی حق آبه دریاچه تا سقف یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب کرده است.»

با این حال وی می گوید: «با توجه به شرایطی که مسیرهای رودخانه ها به دلیل عدم لایروبی، برداشت های غیرمجاز در مسیر و انحرافی که در مسیرهای آبی منتهی به دریاچه وجود دارد، این میزان آب به حوضه دریاچه نمی رسد».

فاضل در عین حال وزارت نیرو را متهم کرده که حق آبه سالانه را تامین نکرده است و گفته است که به همین دلیل، «آب دریاچه با تراکم بالا و به میزان زیادی کاهش یافته است و در حال حاضر به حدود ۲۴ میلیارد متر مکعب آب نیاز دارد».

این در حالی است که محمد جواد محمدی زاده، رییس سازمان حفاظت از محیط زیست، با اشاره به اینکه دو سوم دریاچه ارومیه یعنی 73 درصد آن تاکنون خشک شده است، گفته: " وجود سونامی نمک در دریاچه ارومیه را قبول ندارم."

در سه دهه اخیر در حوزه آبی دریاچه ارومیه حدود ۱۷ سد ساخته شده است و یک راه گذر خاکی که شرق و غرب این دریاچه را به هم وصل می کند نیز حوزه آبی یاد شده را عملا به دو بخش تقسیم کرده است.به گفته کارشناسان محیط زیست، این اقدامات، دو دلیل عمده خشک شدن دریاچه ارومیه بوده است.

دریاچه ارومیه که شورترین دریاچه جهان است به دلیل کم آبی در برخی از نقاط حتی تا ۱۰ کیلومتر پس‌روی داشته است.

در صورت ادامه روند فعلی تخمین زده می‌شود که دریاچه ارومیه تا سه سال آینده به طور کامل خشک شود که به گفته محمدباقر صدوق، معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست، «در این صورت ۱۰ میلیارد تن نمک به صورت گرد و غبار و توفان بر سر شش میلیون نفر ساکن مناطق اطراف خواهد ریخت.»/انتخاب


ویدیو مرتبط :
‫در آستانه سفر روحانی به استان آذربایجان غربی، دریاچه ارومیه این روزها در چه حال است؟‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عکس: دریاچه ارومیه در آستانه مرگ کامل


دریاچه ارومیه در معرض خشک شدن کامل قرار دارد. سطح دریاچه طی سیزده سال گذشته ۶ متر کاهش یافته است.

تابناک: دریاچه ارومیه در معرض خشک شدن کامل قرار دارد. سطح دریاچه طی سیزده سال گذشته ۶ متر کاهش یافته است.

مرگ دریاچه مساوی است با تبدیل هوای معتدل منطقه به هوای گرمسیری با بادهای نمکی و شرایط زیست محیط منطقه را به شدت دگرگون خواهد کرد.