دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

دانشمندان اسرار شست‌وشوی مغزی را كشف كردند



دانشمندان اسرار شست‌وشوی مغزی را كشف كردند

محققان یک سیستم تمام لوله‌ای جدید را در اطراف مغز موشها کشف کردند که به نظر به پاكسازی مغز از ضایعات درون آن كمك می‌كند.

منطقه خراسانScience، رازهای زیادی از نحوه کار کردن مغز وجود دارد که هنوز برای ما پوشیده است. این كه جایگاه واقعی حافظه کجاست؟ آیا ما واقعا دارای اراده آزاد هستیم؟ چرا گاهی اوقات نگران گم شدن گوشی تلفن خود هستیم در حالیکه آن در دست ماست؟

در حالی که علوم هنوز جوابی برای هیچ یک از این سوالات ندارد، محققان اسرار کشف نشده علم عصب شناسی را مورد بررسی قرار دادند که چگونه مغز اطلاعات غیرضروری را کنار می گذارد و خود را خالی نگه میدارد.

پاکسازی و دفع در بدن توسط سیستم لنفاوی اداره می‌شود که هیچ نمودی در مغز ندارد. این عمل محققان را به تفکر واداشته است که چگونه مغز مواد مولکولی زائد را بیرون می ریزد. در حال حاضر آنها پاسخ خود را دریافتند: مایع مغزی نخاعی محل جمع‌آوری دورریزهای مغز است که مدتهاست نقطه مورد شك برای دانشمندان بوده است.

مایع مغزی نخاعی مواد غیرضروری مغز را تصفیه كرده و سپس آنها را به سمت لوله‌هایی که شبیه ساختار پوشیده شده اطراف سلول‌های خونی در مغز هستند، تخلیه می کند. این ساختارها با فشار شگفت آوری، بیشتر دورریزها را با سرعت هرچه تمام از مغز تخلیه می‌کنند.

دانشمندان در مرکز پزشکی دانشگاه روچستر، سری جدیدی از سلول‌های مغزی را سیستم گلیمپاتیک نامگذاری کرده‌اند، زیرا عملکرد آن شبیه سیستم لنفاوی تصفیه و بازیافت پلاسمای خون در بدن است که توسط گروهی از سلولهای مغزی بنام سلول‌های گلیال مدیریت می شود.

از شنیدن اینکه چطور یک سیستم کامل لوله مانند در مغز، تا کنون کشف نشده است، تعجب نکنید، چرا که سیستم گلیمپاتیک تنها در مغز زنده و سالم عمل می کند. یافتن این سیستم در تصاویر قدیمی از مغز یا در حین کالبد شکافی کار آسانی نیست. اگرچه محققان با استفاده از تکنولوژی جدید تصویربرداری به نام میکروسکوپی دو فوتون توانسته‌اند برای اولین بار تصاویری از عملکرد جریان مایع مغزی نخاعی در مغز موش مشاهده کنند. تشابه زیاد عملکرد مغز انسان و موش، شرط امنی است که نشان می دهد دفع روزانه در مغز ما و موش‌ها طبق اصول یکسان انجام می‌شود.

این پژوهش می تواند بر بهبود بیماری‌های مغزی مانند آلزایمر که با تقویت پلاک‌های تخریب شده سلول‌های اطراف مغز مرتبط هستند، کمک کند./ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
روش مدرن شست وشوی هواپیمای مسافربری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بچه‌های مردم را شست‌وشوی مغزی می‌دهند



اخبار,اخبار سیاسی, مجید  انصاری

معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری با انتقاد شدید از اقدامات تخریبی برخی رسانه‌ها، گفت: «متأسفانه ده‌ها و صدها رسانه، از جیب مردم و از پول بیت‌المال تأسیس می‌شود که شب و روز علیه مردم کار می‌کنند و برای ریختن حیثیت و حرمت استوانه‌های انقلاب، سرمایه‌های اجتماعی و انسانی کشور مشغول تخریب هستند».

حجت‌الاسلام مجید انصاری در مراسم عزاداری هیأت متوسلین به اهل‌البیت(ع) (جمعیت قمی‌های مقیم تهران) با تقبیح خلاصه‌کردن آموزه‌های دینی در پوسته آن، گفت: «از پیامبر(ص) نقل شده است که اگر کسی دنبال پیداکردن عیبی از برادر یا خواهر مسلمان خود باشد و آن را در جایی ثبت و ضبط کند تا علیه آن فرد استفاده کند، از ولایت خداوند خارج می‌شود». معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری با اشاره به داستان پرستش گوساله سامری در قوم بنی‌اسرائیل، تصریح کرد: «اگر به منشأ نور، اندیشه و روح مکتب در جامعه‌ای توجه نشود، گوساله‌سازان و گوساله‌پرستان خیلی راحت بر جامعه غلبه می‌یابند و همین‌جاست که خداوند عذاب خود را مانند آنچه بر سر قوم بنی‌اسرائیل آمد، نازل می‌کند».


این عضو مجمع روحانیون مبارز با بیان اینکه حکومت‌های طاغوتی معمولا می‌خواهند ابزار آگاهی را از مردم بگیرند، افزود: «به همین دلیل بود که حکومت اموی پس از رحلت پیامبر (ص) جامعه را به سمت بی‌خبری و سطحی‌نگری سوق دادند و زمینه فاجعه کربلا را فراهم کردند. این‌گونه نبود که همه کسانی که در روز عاشورا مقابل امام حسین(ع) قرار گرفتند دنبال قدرت باشند، بلکه جمع کثیری از آنها در جهل و سطحی‌نگری غرق شده بودند و ابزار دست زورپرستان و دنیا‌طلبان بنی‌امیه شدند و دین و دنیا و آخرت خود را یکجا تباه کردند». انصاری گفت: «امام‌حسین(ع) قبل از آنکه کشته تیر و شمشمیر دشمنان شود، کشته جهالت، حماقت و سطحی‌نگری‌ها شد؛ همان‌طور که امیرالمؤمنین(ع) نیز کشته جهل خوارج شدند».

 

  انصاری با تأکید بر اینکه شکاف طبقاتی و ثروت‌های کلان حتی اگر حلال باشد، قابل قبول نیست، گفت: «مسئولان کار خود را انجام می‌دهند، اما وظیفه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر از هیچ‌کس سلب نمی‌شود». او با بیان اینکه من نگران هستم دچار عذاب و نقمت الهی شویم، به انتقاد شدید از اقدامات تخریبی برخی رسانه‌ها پرداخت و گفت: «متأسفانه از پول بیت‌المال و جیب مردم ده‌ها و صدها رسانه تأسیس می‌شود که شب و روز علیه مردم کار می‌کنند و برای ریختن حیثیت و حرمت استوانه‌های انقلاب، سرمایه‌های اجتماعی و انسانی کشور مشغول تخریب هستند.

 

اگر این کار را سازمان منافقین و رسانه‌های وابسته به اسرائیل انجام دهند جای تعجب ندارد، زیرا کار آنها همین است، اما گاهی با ادعای دین، نهادهای انقلابی و انقلابی‌گری بدترین گناهان را مرتکب می‌شوند. در چنین شرایطی نمی‌توانیم توقع نبود مشکل و تداوم رحمت خدا را داشته باشیم. من فکر می‌کنم اگر کماکان مشمول لطف خدا هستیم به دلیل اخلاص امام، خون شهیدان، بزرگواری خانواده‌های شهدا و دعای مؤمنان است وگرنه وجود این گناهان پی‌درپی کار را دشوار می‌کند».


انصاری با انتقاد از بی‌انصافی‌ها، گفت: «فرزندان رشید و خدوم ملت دو سال زحمت کشیدند و خون دل خوردند تا سنگی را از پیش پای جامعه بردارند و توفیقی به نام برجام نصیب ملت شد؛ توفیقی که زیرنظر مقام معظم رهبری و با تلاش دولت تدبیر و امید به‌دست آمد و حمایت قاطع مردم ایران به‌ویژه نخبگان را به همراه داشت و مراجع عظام تقلید از آن تمجید کردند، ولی عده‌ای هنوز رها نمی‌کنند! و با القای شبهه سعی در کوچک‌جلوه‌دادن پیروزی مردم و نظام اسلامی دارند».


 معاون پارلمانی رئیس‌جمهور همچنین در بخش دیگری از سخنان خود هشدار داد: «برخی کانون‌ها در کشور شکل گرفته‌اند که بچه‌های مردم را جمع می‌کنند و به‌گونه‌ای شست‌وشوی مغزی می‌دهند و بذر کینه و نفرت علیه جریان‌های سیاسی درون نظام و شخصیت‌های برجسته دینی و انقلابی می‌پراکنند». انصاری گفت: «خدا نکند چند سال بعد چشم باز کنیم و ببنیم چنین گروه‌هایی در کشور رشد کرده‌اند؛ مگر منافقین در اول انقلاب مانند داعش عمل نمی‌کردند؟ مگر ائمه جمعه ما با عملیات انتحاری شهید نشدند؟ مقابله با این جریان‌ها وظیفه همه افراد جامعه است و ربطی به جناح‌بندی‌ها ندارد، بلکه مسئله نظام است».

 

او با بیان اینکه تاکنون با لطف خداوند و با تدابیر نظام و آگاهی مردم در این منطقه ناامن، ایران کانون امنیت است، تصریح کرد: «اگر به هوش نباشیم، ما هم ممکن است گرفتار چنین جریاناتی شویم». معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری همچنین ضمن گلایه شدید از رفتار دوگانه صداوسیما در گذشته و حال، از مسئولان رسانه ملی خواست در شرایط بسیار دشوار کنونی که دولت و رئیس‌جمهور با همه اخلاص و توان مشغول تلاش و خدمت‌اند و با مشکلات بی‌سابقه و سنگین اقتصادی به‌ارث‌مانده دست‌وپنجه نرم می‌کنند، به دولت کمک کند و از سیاه‌نمایی و القای ناکارآمدی که نتیجه‌ای جز مأیوس‌کردن مردم یا سلب اعتماد از رسانه ملی ندارد، خودداری کند.


 اخبار سیاسی  -  شرق