دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

خنده دارترین تحقیقات جایزه گرفتند/ راه رفتن روی آب و تأثیر موسیقی بر قلب پیوندی



خنده دارترین تحقیقات,راه رفتن روی آب,تأثیر موسیقی بر قلب پیوندی

خنده دارترین تحقیقات جایزه گرفتند/ راه رفتن روی آب و تأثیر موسیقی بر قلب پیوندی

مسیریابی سوسکهای سرگین خور با کهکشان راه شیری و چگونگی راه رفتن روی آب تنها برخی از مطالعات و پژوهشهایی است که در مراسم اهدای جایزه ایگنوبل که در دانشگاه هارواد برگزار شده بود مورد تقدیر قرار گرفتند.

به گزارش  مهر، جایزه ایگنوبل ‏ تقلیدی تمسخرآمیز از جایزه نوبل است که همه ساله در اوایل اکتبر (تقریبا در زمان اعلام نتایج جایزه نوبل) به 10 موفقیت برتر که "ابتدا باعث خنده و سپس موجب تفکر شده" اعطا می‌ شود. این جایزه توسط  مجله طنز علمی سالنامه تحقیقات غیر محتمل برگزار می شود.

مراسم اهدای جوایز توسط گروهی از برجستگان و شایستگان جایزه نوبل در دانشگاه هاروارد برگزار می ‌شود. این مراسم هر سال با مجموعه‌ ای از سخنرانی ‌های عمومی برندگان جایزه در موسسه تحقیقات ماساچوست خاتمه می ‌یابد.

مسیریابی سوسکهای سرگین خور
جایزه مشترک بخش زیست شناسی و نجوم امسال به مارکوس بیرنه از دانشگاه ویتواترزراند و کلارک شولت از دانشگاه پریتوریا در آفریقای جنوبی همراه ماری دیک ، امیلی ببیرو اریک وارنت از دانشگاه لوند در سوئد برای کشف مسیریابی سوسکهای سرگین خور با راه شیری در شب بود که مقاله آن در شماره 23 مجله " سل " منتشر شده است.

دیک اظهار داشت: به عنوان فردی که هیچ درکی از جهت یابی ندارد از کشف این که این سوسکها چگونه راه خود را به ورودی لانه های خود پیدا می کنند بسیار شگفت زده شده بود. محققان برای مشاهده این که چگونه این سوسکها در شبهای بدون ماه و تاریک دست به چینن اقدامی می زنند تجربه خود را به یک آسمان نما منتقل کردند. آنها به این نتیجه رسیدند که سوسکها حرکت خود را با راه شیری تنظیم می کنند، وقتی در آسمان ماه وجود ندارد راه شیری روشن ترین چیزی است که در آسمان مشاهده می شود.

دویدن روی آب
جایزه بخش فیزیک ایگنوبل به آلبرتو مینتی از دانشگاه میلان ایتالیا و همکارانش یوری ایواننکو و جرمنا کاپلینی ، نادیا دامنیسی و فرانیسکو لاکوانیتی برای نشان دادن راه رفتن انسان روی آب در جاذبه قمری رسید. نتایج این تحقیقات در مجله PLoS One منتشر شده بود.

مینی گفت: مارمولکها و پرندگان کوچک برای مدت کوتاه قادر به دویدن روی سطح آب در زمین هستند و ما این پرسش را مطرح کردیم که آیا مقدار جاذبه ای وجود دارد که انسان نیز بتواند چنین کاری را انجام دهد.

وی به همراه همکارانش یک مدل ریاضیاتی از دویدن مارمولک روی سطح آب را با انسان افزایش مقیاس دادند. این مدل نشان داد که انسانی که روی آب در سطح زمین می دود باید داری قدرت یک ابر انسان باشد و اندازه هرکدام از پاهایش به یک متر مربع برسد. اما در جاذبه ماه که یک ششم زمین است، انسان با داشتن کفش غواصی می تواند روی آب بدود. آنها برای آزمایش فرضیه خود یک جرثقیل روی یک استخر نصب کرده تا قسمت اعظم وزن یک دونده مجهز به کفش غواصی را برعهده بگیرد. چهار نفر از شش داوطلب توانستند به مدت 10 ثانیه در شرایط جاذبه شبیه سازی شده قمری بدوند.

اپرا درمانی
موسیقی می تواند روح را آرام کند اما مناسب ترین نوع موسیقی برای آرام کردن یک قلب پیوندی چیست؟ پاسخ به این پرسش برای یک جمعیت گزینشی، یعنی موشها، جایزه ایگنوبل را در عرصه پزشکی برای ماسرو آچیایما، شیانگیان جین، کی زانگ، توشیهیتو هیرای، آتسوشی آمانو، هیساشی باشودا و ماسانوری نیمی محققان پزشکی توکیو به ارمغان آورد.
این محققان که علاقمند به مطالعه تأثیر موسیقی در کاهش پاسخ ایمنی بدن که عامل وازنی عضو پیوندی می شود اقدام به پیوند قلب موشها کردند.


آنها در مجله جراحی قلب و سینه گزارش دادند که قلب پیوندی موش که به موسیقی اوپرا گوش کرده بود سه روز بیشتر از قلب موشهایی که موسیقی سبک " نیو ایج" گوش کردند دوام آوردند. تأثیر موسیقی هوی متال، تکنو و هیپ هاپ نیز قرار است بررسی شود.
برندگان این جایزه امروز شنبه 23 شهریورماه سخنرانی کوتاهی در موسسه فناوری ماساچوست ایراد می کنند./مهر

 

 


ویدیو مرتبط :
تأثیر شگفت انگیز موسیقی بر روی آب !

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خرم: تهدید به دفن کردن ظریف و صالحی در راکتور آب سنگین، خنده‌دارترین اتفاق سال 94 بود



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,علی خرم

 سفیر پیشین ایران در سازمان ملل می گوید اینکه عده ای دلواپس دکتر ظریف و صالحی را تهدید کردند در راکتور آب سنگین اراک دفنشان می کنند و رویشان سیمان می ریزند مضحک ترین و خنده دارترین اتفاق سال 94 بود.

علی خرم در گفت و گو با خبرآنلاین، توافق هسته ای ایران و گروه 5+1 را بهترین اتفاق در سال 94 دانست و گفت: قطعا توافق هسته ای که در سال 94 به سرانجام رسید یکی از مهمترین و بهترین اتفاقات برای مردم ایران بود. در نتیجه این توافق تحریم‌های سیاسی از سر جمهوری اسلامی برداشته شد و ایران می تواند از این پس مراودات خوبی با جامعه جهانی داشته باشد.

وی تصریح کرد: رفع تحریم های اقتصادی هم بدون شک بر زندگی مردم تاثیرگذار خواهد بود و مسیر اقتصادی کشور راحت تر و بهتر دنبال می شود. در همین راستا هم زمینه ها برای ورود سرمایه و تکنولوژی خارجی به ایران باز شده است. به عقیده من هرکدام از این اتفاقات یک خاطره و واقعه خوب در سال 94 است.

وی در ادامه انتخابات هفتم اسفندماه را اتفاقی مثبت در عرصه سیاست داخلی دانست و اظهار داشت: این انتخابات نشان داد که مردم دلگرم شده اند و نسبت به سال 92 حضور پررنگ تری پای صندوق ها داشتند. می توان امیدوار بود که حتی انتخابات های آتی با حضور پرشورتر مردم برگزار شود. این انتخابات نشان داد که مردم باور کرده اند که می توانند به ابزار دموکراسی و مردمسالاری به نام «انتخابات» خواست و اراده شان را محقق کنند. آن هم در شرایطی که برخی از همین کشورهای همسایه ما هنوز درگیر تنش و تشنج های داخلی هستند.

خرم با بیان اینکه سال 94 با برخی اتفاقات تلخ هم همراه بود، گفت: حادثه منا یکی از تلخ ترین اتفاقات سال 94 بود. از سوی دیگر حوادثی که در سوریه رخ داد خصوصا تصمیم اخیر روسیه برای خروج از این کشور یکی از ابهاماتی است که می توان در عرصه سیاست خارجی به آن اشاره کرد. معتقدم داستان سوریه هنوز تمام نشده است و باید منتظر بود و دید در آینده چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.

سفیر سابق ایران در مقر سازمان ملل در پاسخ به این سوال که کدام اتفاق سیاسی شما را به خنده وا داشت؛ گفت: مسائل برای افراد مختلف معانی متفاوتی دارد اما فشارهای جناحی و سیاسی که به دکتر ظریف و صالحی وارد شد، جالب توجه بود. به عقیده من اینکه عده ای دلواپس به این دو شخصیت گفتند که شما را در راکتور آب سنگین دفن می کنیم و روی تان سیمان می ریزیم اتفاقی مضحک و خنده آور در این سال بود.

 

اخبار سیاسی  -  خبر  انلاین