دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

خرما، خرما، خرما !



خرما,گیاه خرما,نخل خرما

درخت خرما در هر پنج قاره دنیا مورد بهره بردارى قرار می گیرد

 

آشنایی با تاریخچه درخت خرما :

مبدأ اصلى گیاه خرما به درستى مشخص نیست. درخت خرما در هر پنج قاره دنیا و در ٣٤ كشور كشت و مورد بهره بردارى قرار می گیرد. در ایران نخل خرما از دوران باستان و پیش از هخامنشى كشت می شده است.

زادگاه خرما !
مبدأ اصلى گیاه خرما به درستى مشخص نیست. بعضى از دانشمندان مبدأ اصلى گیاه خرما را در آسیا وكرانه هاى خلیج فارس و گروهى دیگر زیست گاه اصلى خرما را شمال آفریقا یا شبه قاره هند مى دانند. در حال حاضر خرما در هر پنج قاره دنیا و در ٣٤ كشور كشت و مورد بهره بردارى قرار می گیرد.

 

سن درخت خرما,مبدأ اصلى گیاه خرما,خرما

 نخل خرما را از ایران به چین برده و در آنجا كشت كرده اند


اشاره به نخل خرما در کتاب بندهشن ساسانی:
در ایران نخل خرما از دوران باستان و پیش از هخامنشى كشت می شده است. در ادبیات ساسانى از جمله در كتاب (بندهشن) از نخل خرما یاد شده است. منابع چینى از ایران به عنوان سرزمین نخل خرما یاد كرده اند. در پایان سده نهم میلادى، نخل خرما را از ایران به چین برده و در آنجا كشت كرده اند.

 

درخت خرما,خرما,اندام هاى رویشى خرما

 نخلستان خرما


اندام هاى رویشى خرما:
ریشه درخت خرما: درخت خرما چون تك لپه اى است ریشه اصلى ندارد. بلافاصله پس از آنكه ریشه اولیه از بذر بیرون آمد ریشه هاى ثانویه ظاهر مى شوند. آنها خوشه متراكمى تشكیل مى دهند و تقریبا در تمام طول قطرشان یكسان است.


تنه درخت خرما: بسته به رقم، سن درخت خرما و شرایط محیطى برگ هاى نخل خرما ٣ تا ٦ متر دارند و در هر سال ١٠ تا ٣٥ برگ جدید ایجاد مى شود كه طول عمرشان ٣ تا ٧ سال است و تعداد برگ هاى هر نخل خرما ٣٠ تا ١٤٠ عددى مى باشد.


لیف: در قاعده برگ غلافى است كه نخل خرما را در بر مى گیرد، این غلاف شامل بافت سفید رابطى است كه بر اثر دسته هاى آوندى منشعب مى شود. با رشد برگ ها به سمت بالا بافت رابط تا حدود زیادى ناپدید مى شود و دسته هاى آوندى خشكیده و قهوه اى رنگ، به صورت نوار لیفى محكم و زبر در مى آید كه به لبه هاى جانبى قسمت زیرین و قاعده رگبرگ اصلى در برگ ها چسبیده و تنه را مى پوشاند.


خار: خارها در حاشیه بیرونى دمبرگ خرما قرار دارد.

 

خرما,نخلستان خرما,برگ درخت خرما

برگ درخت خرما


برگچه درخت خرما: برگچه نیزه اى شكل و از طول تا خورده اند به طور اریب به دمبرگ یا رگبرگ اصلى كه طول و عرض آن در ارقام مختلف متغیراست.


ویدیو مرتبط :
بسته بندی خرما-فرآوری خرما-خط خرما

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خرما میوه بیماران



 

خرما میوه بیماران

 

خرما میوه بومی صحرای آفریقای شمالی و آسیا است. قرن هاست که مردم خاورمیانه خرما را در رژیم غذایی اصلی خود استفاده کرده اند. این میوه علاوه بر غنی بودن با فیبرهایطبیعی، حاوی مواد مغذی متعدد دیگر مانند روغن، کلسیم، آهن، پتاسیم، فسفر، منیزیم، مس، منگنز و گوگرد نیز است.

خواص:


* از آن جایی که خرما به آسانی هضم می شود، برای تامین انرژی فوری به کار برده می شود.

 

* پتاسیم موجود در این میوه برای مهارکردن اسهال موثر است.

 

* خرما برای درمان سرطان معده مفید است.

 

* مصرف خرما، درمان موثری برای ناراحتی های روده ای به حساب می آید.

 

* مصرف منظم خرما، به رشد باکتری مفید در روده ها کمک می کند.

 

*خاصیت رونده آن برای بیماران یبوستی مفید است.

 

* طبق بررسی ها، مصرف خرمای له شده که به مدت ۲۴ ساعت خیس خورده باشد برای قلب موثر است.

 

* این میوه ضمن تاثیر مقوی، ارزش دارویی نیز دارد.

 

* مصرف مرتب خرما ناراحتی های روده ای را رفع می کند، سوزش سردل را از بین می برد. مصرف خرما پس از وعده غذایی مشکل اسیدیته را کنترل می کند.

 

* خرما که میزان قند خون بدن را کنترل می کند، به بیماران دیابتی توصیه می شود.

 

* گنجاندن خرما به رژیم غذایی روزانه، مشکل کاهش وزن را از بین می برد.

 

* این میوه به طور طبیعی سیستم دفاعی بدن را تقویت می کند.