دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

خاک شفاف را در گلدان ببینید



مطالعه ریشه گیاه

خاک شفاف را در گلدان ببینید

دانشمندان اسکاتلندی خاک شفافی ساخته اند که می تواند برای نخستین بار به دانشمندان در مطالعه ریشه گیاهان با جزئیات فراوان کمک کند.

 



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

دنیای زیر زمین ریشه های گیاهان ریزوسفر خوانده می شود و دانشمندان دانشگاه آبرتی دوندی و موسسه جیمز هوتون خاک شفافی تولید کرده اند که در زمینه های مختلف تحقیقاتی کاربردهای بسیار زیادی دارد.

نتایج این تحقیقات درنشریه پلاس وان منتشر شده است.این خاک مصنوعی که در صورت اشباع با یک محلول خاص مبتنی بر آب، نیمه شفاف می شود از نظر متغیرهای فیزیکی و زیست شناختی بسیار مشابه خاک واقعی است./مهر


ویدیو مرتبط :
ساخت گلدان با خاک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

لامپ گیاهی؛ تامین روشنایی در نقاط دور‌ افتاده از خاک گلدان



اخبار,اخبار علمی,لامپ‌های گیاهی

دسترسی به شبکه برق دربرخی از مناطق جهان، مانند مناطقی با بافت گیاهی متراکم به صورت مداوم امکان‌پذیر نیست و یافتن برق برای فعالیت‌های حیاتی مانند تامین روشنایی در تاریکی شب‌ها، کار دشواری خواهد بود.

گروهی از دانشمندان دانشگاه پرو برای رفع این مشكل ابزاری به نام لامپ‌های گیاهی را در روستایی به نام نوو ساپوزا در پرو به آزمایش گذاشته‌اند. این لامپ‌ها دو ساعت در روز روشنایی دارند و می‌توانند روشنایی LED را با كمترین میزان مصرف انرژی در اختیار ساكنان روستا قرار دهند. منبع انرژی این لامپ‌ها مواد معدنی درون گیاه و خاكی است كه گیاه درون آن رشد می‌كند.

 

اخبار,اخبار علمی,لامپ‌های گیاهی

 

در این تكنیك گیاه و خاك درون گلدان‌هایی چوبی كه از سیستم آبرسانی حفاظت‌شده‌ای برخوردارند، قرار می‌گیرند. سپس درون گلدان سیستم مولد برقی قرار می‌گیرد كه می‌تواند مواد مغذی درون خاك و گیاه را از طریق جذب الكترون‌های ریزارگانیزم‌های آزاد شده توسط گیاهان در حین رشد، به برق تبدیل كرده و چراغی كه درون گلدان‌ها كارگذاشته شده را روشن سازد.

 

دانشمندان 10 گلدان مولد برق را به روستاییان نوو ساپوزا اهدا كردند، روستایی كه در جنگل‌های باران‌زای اوكایالی واقع شده‌است،‌ منطقه‌ای كه دسترسی بسیار كمی به برق دارد. اگرچه بافت گیاهی متراكم این منطقه خود به عاملی تبدیل شده تا این روستا از شبكه برق كشور محروم بماند، اما خاك غنی كه در روستا وجود دارد، به منبعی مناسب برای تولید تعداد بیشتری از لامپ‌های گیاهی تبدیل شده‌است.
اخبار علمی - همشهری آنلاین