دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

جایزه جهانی انجمن مهندسان برق به سه دانشمند ایرانی رسید



اخبار ,اخبار علمی ,انجمن مهندسان برق

 

اخبار علمی - جایزه جهانی انجمن مهندسان برق به سه دانشمند ایرانی رسید

جایزه «اریک سامر» انجمن مهندسان برق و الکترونیک (IEEE) در سال 2013 به سه دانشمند ایرانی رسید.

دستاورد مشترک دکتر سیاوش الموتی، دکتر حمید جعفرخانی و دکتر وحید تارخ در حوزه ارتباطات بی سیم، جایزه Eric E. Sumner انجمن مهندسان برق و الکترونیک را برای آنها به ارمغان آورد.

تلاش‌های این دانشمندان با بهبود کیفیت خدمات و افزایش ظرفیت شبکه به ارتقای صنعت ارتباطات بی سیم کمک کرده و یک عامل کلیدی قدرتمند در شکل‌دهی نسل چهارم سیستم‌های OFDM/MIMO به شمار می‌رود.

کدهای بلوک فضا - زمان، سیستم های ارتباطات بی سیم چند ورودی چند خروجی را قادر می‌کند بدون نیاز به آنتن گیرنده اضافی بر چالش های محو سیگنال غلبه کنند. تحقیقات این سه نفر استانداردسازی، تجاری سازی و پیشرفت این کدها را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

الموتی، نخستین کد بلوک فضا - زمان را برای دو آنتن فرستنده در سال 1997 ایجاد کرده است. در ادامه دکتر تارخ به همراه دکتر جعفرخانی و کالدربانک این کد موسوم به کد الموتی را عمومی سازی کرده و دو مقاله مشترک در سال 1999 به منظور ترغیب تلاش های اصلی پژوهش منتشر کردند. دکتر جعفرخانی، عملکرد کدهای فضا - زمان را با افزایش کد بلوک فضا زمان کد شبه متعامد در سال 2001 گسترش داده است.

 الموتی، مدیر تحقیق و توسعه گروه در وودافون انگلستان، دکتر جعفرخانی، استاد دانشگاه کالیفرنیا در ایروین و دکتر تارخ، استاد دانشکده مهندسی و علوم کاربردی دانشگاه هاروارد است.

اخبار علمی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
قطع دسترسی ایرانی ها به انجمن جهانی موبایل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دانشمند ایرانی، برنده جایزه سه میلیون دلاری فیزیك بنیادی شد



پربهاترین جایزه‌ علمی جهان در دست فیزیكدان جوان ایرانی

دانشمند ایرانی، برنده جایزه سه میلیون دلاری فیزیك بنیادی شد

استاد «نیما اركانی حامد»، دانشمند ایرانی دانشگاه پرینستون در كنار هشت محقق برجسته فیزیك از سراسر جهان، جایزه 27 میلیون دلاری «فیزیك بنیادی» را از آن خود كرد.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

«یوری میلنر» سرمایه گذار حوزه فناوریهای پیشرفته، بزرگترین جایزه جهانی تاریخ علوم را بنیان گذاشته است. این جایزه 27 میلیون دلاری هر ساله به تحقیقات برجسته دانشمندان جوان در حوزه فیزیك بنیادی اعطا می‌شود.

«میلنر» كه دارای مدرك دكتری فیزیك است، تأكید می كند: قرار نیست این جایزه با جایزه نوبل رقابت كند و استفاده از عنوان نوبل2.0 در خصوص آن درست نیست.

دكتر نیما اركانی حامد

نیما اركانی حامد، اد ویتین، آلن گوت، ژان مالدسنا، ناتان سایبرگ، ماكسیم كانتسویچ، آشوك سن، الكسنادر كیتیف و آندره لینده 9 فیزیكدان برجسته سال 2012 هستند كه هر كدام مبلغ سه میلیون دلار دریافت كرده اند.

«اركانی حامد» در خصوص این جایزه گفت: جوایز به تنهایی نمی تواند باعث ایجاد انگیزه در افراد برای انجام تحقیقات در حوزه فیزیك شود، اما می تواند شرایط مناسبی برای تكمیل تحقیقات در اختیار محققان قرار دهد.

دكتر نیما اركانی حامد

بر خلاف جایزه نوبل كه اواخر هر سال میلادی اعطا می شود، این جایزه در سه ماه نخست سال به برندگان اعطا می شود و نفرات برگزیده امسال با تشكیل كمیته ویژه، برندگان دوره بعد را انتخاب خواهند كرد./ایسنا