دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

ثبت تصویر دهانه برخوردی جدید مریخ



اخبار ,اخبار علمی ,سیاره مریخ

 

اخبار علمی - ثبت تصویر دهانه برخوردی جدید مریخ

سیاره مریخ سالانه با بیش از 200 سنگ فضایی هدف برخورد قرار می‌گیرد؛اما تعداد کمی از آنها باعث ایجاد دهانه‌ای می‌شوند که فضاپیمای مدارگرد ناسا اخیرا آن را به تصویر کشیده است.

 آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا در گزارشی اعلام کرد، تصویر ثبت شده توسط دوربین تصویربرداری وضوح بالای تجربه علمی(HiRISE) مدارگرد اکتشافی مریخ به نمایش یک دهانه برخوردری با قطر حدود 30 متر در مرکز یک انفجاری شعاعی پرداخته که سطح را با الگویی از رنگهای تیره و روشن نقاشی کرده است.

به گزارش ناسا، برخوردی که چنین دهانه‌ای را بوجود آورده، مواد را تا حدود 15 کیلومتر به اطراف پرتاب کرده است.

شکاف ایجاد شده بر روی سطح سیاره سرخ بین زمان تصویربرداری از این منطقه توسط دوربین زمینه این مدارگرد در ژوئیه 2010 و مجددا در مه 2012 آشکار شده است.

محققان از دوربین HiRISE برای دستیابی به تصویر اخیر در روز 28 آبان استفاده کردند.

پروژه مدارگرد اکتشافی مریخ توسط آزمایشگاه جت پیشرانه برای هیأت مدیره مأموریت علمی ناسا در واشنگتن مدیریت می‌شود. 

اخبار علمی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
ثبت تصویر یک زن در مریخ توسط ناسا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ثبت تصویر دهانه‌ای پر از شکاف در مریخ



مدارگرد اکتشافی مریخ در سپتامبر 2015 تصویری ثبت کرده که شبکه‌ای توری از شکستگی‌های متعدد درون دهانه‌ای در نزدیکی قطب شمال سیاره سرخ به نمایش گذاشته است.

اخبار,اخبار علمی,سیاره سرخ

 

کل دهانه‌ای که دوربین HiRISE مدارگرد اکتشافی مریخ به تصویر کشیده، پنج کیلومتر وسعت داشته و فضای داخلی باستانی آن تحت هزاره‌های بی شماری از چرخه‌های انجماد/گرمایش قرار گرفته که سطح را به اشکال چند ضلعی تجزیه کرده است.


این فرآیند در مریخ رایج بوده و حتی روی زمین نیز دیده می‌شود، اما این تصویر خاص آن را بخوبی نمایش داده است. چند ضلعی‌های سطح شکسته در نزدیکی لبه‌های دهانه بیشتر فشرده هستند.
مدارگرد اکتشافی مریخ در اوت 2005 به فضا پرتاب شد و از مارس 2006 تاکنون به بررسی سطح مریخ از مدار می‌پردازد. دوربین تجربه تصویربرداری علمی وضوح بالای HiRISE که توسط محققان آزمایشگاه سیاره‌ای و ماه دانشگاه آریزونا اجرایی شده، تصاویر بسیار دقیقی از دشتهای متنوع در طول موج‌های مرئی و نزدیک مادون قرمز ارائه می‌کند.
این دوربین می‌تواند ساختار روی سطح مریخ را تا اندازه یک متر از مکان خود در مدار نمایش دهد.

اخبار علمی - ایسنا