دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

ثبت‌نام در كنكور به‌كمك فتوشاپ



 

 

كم‌كم با مسلط شدن به ابزارهای فتوشاپ، بهتر است با كار عملی آنها نیز آشنا شویم و از آنها استفاده كنیم. حتما تا به حال خود شما یا یكی از آشنایانتان درگیر ثبت‌نام اینترنتی برای كنكور، استخدام و... بوده‌اید. یكی از مهم‌ترین قسمت‌های این نوع ثبت‌نام‌ها تهیه عكس پرسنلی برای ارسال است كه حتما طبق شرایط خاص آن مركز باید تنظیم و ارسال شود. این هفته در نظر داریم با هم مراحل تنظیم یك عكس با شرایط خاص برای ثبت‌نام‌های اینترنتی را بررسی كنیم.

اولین كاری كه در این زمینه باید انجام دهیم تهیه عكس است كه می‌توانیم آن را از طریق اسكن كردن عكس پرسنلی یا انداختن عكس دیجیتال به دست آوریم. دقت كنید برای این‌گونه ثبت‌نام‌ها نیازی به داشتن یك اسكنر پیشرفته جهت اسكن تصویر خودمان نداریم. می‌توانید عكس را روی یك سطح صاف قرار دهید و تا حد امكان گوشی را به عكس نزدیك كنید و با تنظیم نور محیط، با تلفن همراه خود از آن عكس بگیرید و آن را به رایانه منتقل كنید.

فقط باید دقت داشته باشید از آنجا كه در این حالت باید گوشی تلفن همراه را خیلی به تصویر نزدیك كنیم حتما حالت عكاسی موبایل را در نمای نزدیك قرار دهید تا تصویر واضحی به دست آورید. حتی بهتر است چند عكس در فواصل مختلف تهیه كنید تا در صورت واضح نبودن یكی، از تصاویر دیگر استفاده كنید. در صورتی كه عكسی پرسنلی از خودتان ندارید می‌توانید با كمك یك چراغ مطالعه یا قرار گرفتن در مقابل پنجره یك آتلیه خانگی درست كنید و یك عكس فوری از خودتان بگیرید. برای راحتی كار دقت كنید كه تا حد امكان زمینه پشت سرتان یكدست باشد تا در فتوشاپ براحتی بتوانید آن را جدا كنید. پس از تهیه عكس و انتقال آن به رایانه نوبت به استفاده از فتوشاپ برای ویرایش و تنظیم تصویر جهت ارسال به سایت مورد نظر می‌رسد.

برای این منظور ابتدا گزینه Open را از قسمت File انتخاب كنید و از مسیر مورد نظر تصویر خود را انتخاب كنید تا در محیط فتوشاپ باز شود. اولین كاری كه باید انجام دهید تنظیم ابعاد تصویر است. برای این كار ابزار Crop را با فشار دكمه C از صفحه كلید انتخاب كنید و كادر دلخواهی را با درگ ماوس در اطراف عكس بكشید. پس از تنظیم دقیق كادر با دو بار كلیك یا فشار Enter كادر انتخابی را تایید و قسمت‌های اضافی عكس را حذف كنید. در اكثر ثبت‌نام‌های اینترنتی طول و عرض و رزولوشن مشخصی برای تصاویر در نظر گرفته می‌شود و در صورتی كه این ابعاد رعایت نشود، به صورت خودكار عكس از جانب سایت پذیرفته نخواهد شد. در ابزار Crop‌ می‌توان طول، عرض و رزولوشن مورد نظر را در قسمت نوار تنظیمات این ابزار وارد كرده سپس به كشیدن كادر خود اقدام كنید تا كادر با ابعاد خواسته شده در سایت تنظیم شود. توجه كنید كه مقدار رزولوشن در این قسمت بیانگر كیفیت تصویر بوده و در صورتی كه خیلی كم در نظر گرفته شود (كمتر از 100) تصویر افت كیفیت فراوانی خواهد داشت. در مرحله وارد كردن طول و عرض تصویر می‌توان واحد سنجش آن را نیز بر مبنای خواسته سایت به صورت پیكسل(px) یا سانتی متر(cm) تعریف كنید.

 

آموزش تصویری فتوشاپ

 

با خارج كردن ماوس از داخل كادر كشیده شده و با ظاهر شدن علامت فلش دوسر می‌توانید كادر كشیده شده را دوران داده و كجی احتمالی تصویر را نیز از بین ببرید. پس از تنظیم نهایی كادر با دو بار كلیك داخل كادر یا زدن Enter‌ سمت راست صفحه كلید كادر تایید و قسمت‌های اضافی تصویر حذف می‌شود. برای حذف سایه‌های احتمالی نیز می‌توانید آنها را با ابزارهای انتخابی برگزیده و رنگ سفیدی روی آنها اعمال كنید.

برای تنظیم رنگ و نور تصویر نیز می‌توان به ترتیب فرامین Auto Tone ، Auto Contrast و Auto Color را از قسمت Image اجرا كرد تا نور و كنتراست و رنگ تصویر به صورت خودكار تنظیم شود. در صورتی كه با اعمال یكی از آنها تصویر در حالت مطلوبی قرار نگرفت با فشار همزمان دكمه‌های Alt+Ctrl+Z می‌توانید به عقب بازگشته و فرمان اجرا شده را بی‌اثر كنید.

آخرین مرحله مربوط به ذخیره‌سازی فایل تصویر جهت استفاده در سایت مورد نظر است. برای این منظور گزینه Save As را از منوی فایل انتخاب می‌كنیم تا پنجره Save As ظاهر شود. در این پنجره علاوه بر مشخص كردن محل ذخیره‌سازی فایل می‌توانیم فرمت ذخیره‌سازی آن را نیز مشخص كنیم. اگر از ابتدای آموزش فتوشاپ با ما در این صفحه همراه بوده باشید حتما می‌دانید كه منظور از فرمت ذخیره‌سازی، در واقع قالبی است كه تصویر با آن ذخیره و مشخص می‌شود پس از ذخیره‌سازی با چه برنامه‌ای اجرا شده و نمایش داده شود.

به صورت پیشفرض فایل‌های فتوشاپ با پسوند PSD ذخیره می‌شوند؛ اما ما می‌توانیم بنا به درخواست سایت مورد نظر آن را با پسوندهای JPEGوGIF یا هر پسوند استاندارد دیگر عكس ذخیره كنیم. در بیشتر موارد فرمت استانداردی كه برای این نوع تصاویر درخواست می‌شود، JPEG است كه به علت كم حجم‌ بودن بیشتر مورد توجه سایت‌های ثبت‌نامی است. هنگامی كه این فرمت را انتخاب كردید و دكمه Save را فشار دادید، پنجرهJPEG Option ظاهر می‌شود و به كمك این پنجره است كه شما می‌توانید حجم عكس خود را تا حجمی كه در سایت مورد نظر خواسته شده كاهش دهید.

 

آموزش تصویری فتوشاپ

 

برای این منظور كافی است كیفیت تصویر خود را به كمك نوار كشویی موجود به سمت راست حركت دهید تا حجم كاهش یابد(حجم نهایی تصویر در مقابل نوار كشویی دیده می‌شود) فقط دقت كنید كه با این كار كیفیت تصویر نیز به صورت محسوسی افت پیدا خواهد كرد؛ بنابراین با دقت بیشتری از این قسمت استفاده كنید و كیفیت را زیاد كاهش ندهید. در صورتی كه در كیفیت‌های بالاتر از 6 حجم مورد نظر تامین نشد، پنجره را بسته و با كم كردن مقدار رزولوشن، مراحل ذخیره‌سازی را دوباره تكرار كنید.

به طور خلاصه برای تنظیم تصویر جهت ثبت‌نام‌های اینترنتی مراحل زیر طی می‌شود:

1ـ دوربری عكس و تنظیم رزولوشن با استفاده از ابزار Crop

2ـ تنظیم نور و رنگ عكس با استفاده از Auto Tone ، Auto Contrast و Auto Color

3ـ ذخیره‌سازی تصویر در فرمت JPEG و تنظیم حجم آن به كمك گزینه Quality Option

منبع:jamejamonline.ir


ویدیو مرتبط :
كنكور آسان است و مشاوربرتر كنكور مهندس حسین بنایی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آغاز ثبت‌نام كنكور از هفته آخر بهمن



 

 

آغاز ثبت‌نام كنكور از هفته آخر بهمن

 

 

ثبت‌نام كنكور دانشگاه آزاد اسلامی در حالی از هفته آخر بهمن آغاز می‌شود كه از امسال در پذیرش این دانشگاه نیز همچون كنكور سراسری دانشگاه‌های دولتی، معدل تا ۱۵ درصد اعمال می‌شود.

 


دكتر عبدالله سجادی جاغرق رییس مركز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با اشاره به زمان ثبت‌نام و برگزاری كنكور دانشگاه آزاد، گفت: ثبت‌نام آزمون كارشناسی از هفته آخر بهمن ماه آغاز می‌شود و آزمون آن اواسط تیرماه ۸۹ خواهد شد.

 


وی همچنین در خصوص نحوه تاثیر سوابق تحصیلی داوطلبان كنكور در نحوه پذیرش، گفت: با تصویب كارگروه كنكور برای اولین بار سوابق تحصیلی داوطلبان تا ۱۵ درصد در كنكور۸۹ دانشگاه آزاد نیز اعمال خواهد شد.

 


سجادی با بیان اینكه در سال گذشته معدل و سوابق تحصیلی در آزمون‌های دانشگاه آزاد تاثیر نداشت، تصریح كرد: چرا كه ممكن بود معدل‌های خوداظهاری حق داوطلبان را تضییع كند.

 


رییس مركز آزمون دانشگاه آزاد با اشاره به افزایش ظرفیت آزمون سراسری دانشگاه آزاد، خاطر نشان كرد: متناسب با ایجاد رشته‌های جدید افزایش ظرفیت نیز خواهیم داشت.

 

 


رقابت میلیونی كنكوری‌ها در تیر ماه

 


دكتر حسین توكلی معاون سازمان سنجش، با اشاره به ثبت‌نام یك میلیون و ۲۸۷ هزار و ۳۹۰ نفر در آزمون سراسری سال۸۹ دانشگاهها، گفت: تعداد ثبت‌نام كنندگان كنكور امسال بیش ۳۵ هزار نفر نسبت به كنكور۸۸ افزایش داشته‌ است.

 


وی با اشاره به برگزاری به برگزاری كنكور۸۹ از۱۰ تا ۱۲ تیر ماه، اظهار كرد: اطلاعات سوابق تحصیلی داوطلبان اواخر فروردین ۸۹ بر روی سایت سازمان منتشر می‌شود.

 


وی با اشاره به زمان توزیع كارت ورود به جلسه كنكور، تصریح كرد: كارت آزمون از ۵ تا ۹ تیر ماه به صورت اینترنتی توزیع می‌شود.

 


وی با اشاره به زمان اعلام نتایج كنكور، خاطرنشان كرد: نتایج اولیه به صورت كارنامه و مهلت انتخاب رشته اینترنتی داوطلبان مرداد ۸۹ تعیین شده است و نتایج نهایی كنكور نیمه دوم شهریور اعلام می‌شود. همچنین كارنامه نهایی كنكور مهر ماه ۸۹ منتشر می‌شود.

 


معاون سازمان سنجش در خاتمه با اشاره به جزییات تاثیر سوابق تحصیلی در كنكور، به ایسنا گفت: بر اساس مصوبات پنجاه و چهارمین جلسه كمیته مطالعه و برنامه ریزی كنكور و نهمین جلسه كارگروه ماده چهار قانون پذیرش دانشجو و در راستای اجرای طرح جدید نحوه پذیرش و گزینش دانشجو مصوب مجلس، سوابق تحصیلی تا ۱۵ درصد برای دیپلمه‌های نظام جدید آموزش متوسطه سالهای ۱۳۸۴تا ۱۳۸۸ که امتحانات آنها به صورت نهایی و كشوری برگزار شده است، اعمال خواهد شد.