دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

تولید یونیفورم‌های آتش‌نشانی سبک



 

تولید یونیفورم‌های آتش‌نشانی سبك با استفاده از فناوری نانو

 

 

 

تولید یونیفورم‌های آتش‌نشانی سبك

 

 

با استفاده از فناوری نانو می‌توان پوشاكی تولید كرد كه در مقابل اشعه رادیواكتیو مقاوم هستند و همچنین این فناوری به تولید یونیفورم‌های آتش‌نشانی سبك نیز كمك شایانی می‌كند.

 


وزن لباس‌های كنونی كه از الیاف آرمیدی ضد حریق و الیاف دیگر ساخته شده است به ۵ كیلوگرم می‌رسد، قابلیت تنفس كمی دارد و به دلیل خطرات گرما زدگی، آتش نشانی‌ها نمی‌توانند با آن بیش از حدود نیم ساعت در محل شعله بمانند. لذا به عنوان نمونه تنها در ژاپن سالانه ۱۰ آتش نشان پس از قرار گرفتن در معرض شعله و حرارت بیش از ۱۰۰۰ سانتیگراد می‌میرند.

 


با استفاده از فناوری نانو، لباسی برای آتش نشانی می‌توان ساخت كه ضمن داشتن قابلیت تنفس بیشتر، ۲۰ تا ۳۰ درصد سبك‌تر از لباس‌های موجود است.

 


وزارت صنایع اقتصاد و تجارت ژاپن MEIZ به همراهی سازمان آتش نشان و خدمات ایمنی آن كشور، این لباس‌ها را تولید كرده‌اند.

 


تولید منسوجات نوین و رسانا

 


افزایش و توسعه تجهیزات الكترونیكی و سیستم‌های بی‌سیم در جنگ دهه اخیر، پتانسیل آسیب‌پذیری را به واسطه تداخل امواج الكترونیكی مغناطیسی ایجاد كرده است.

 


استفاده از ابزارهای الكترونیكی در زمینه ارتباطات، محاسبه و اتوماسیون نیز با توجه به قابلیت‌های آن در حال افزایش است و به همین دلیل فركانس عملیاتی و تجمع امواج نیز صدمات جبران ناپذیری در زندگی ما انسان‌ها به همراه خواهد داشت. امواج ماوراء بنفش و امواج با فركانس‌های بالاتری مانند اشعه ایكس یا گامایونیزه نیز این قاعده مستثنی نیستند.

 


همچنین تشعشع امواج تلفن همراه و مشكلات زیستی ناشی از آن به دلیل افزایش استفاده از تلفن‌های همراه در سراسر جهان با رشد چشمگیری مواجه بوده است كه این موضوع نیز سبب افزایش نگرانی‌ها نسبت به اثرات سیستم‌های بی‌سیم مانند شبكه های ارتباطی تلفن همراه بر روی سلامتی افراد شده است. لذا این ویژگی‌ كه می‌تواند خطرات بسیار زیادی را به همراه داشته باشد را باید كنترل كرد.

 


پارچه‌های خاص با پوشش نانو كاربردهای زیادی مانند حفاظت در برابر تابش‌های رادیویی مخرب و مضر دارد.

 


همچنین با استفاده از آن می‌توان پارچه‌هایی رسانای ضخیم و سبك‌تری برای كارگران نیروگاه‌ها ساخت كه بدون تحت تأثیر قرار دادن عملكرد تأثیر ناشی از خطوط انتقال برق را كاهش بدهند.

 


از مزایای دیگر این پارچه‌های الكترونیكی جدید، كاهش زیاد وزن آن، هزینه پایین تولید (البته با محصولات جانبی)، قابلیت كشیدن این ماده بدون جدا شدن نانو ذرات فلزی و پلیمری آن را از یكدیگر، دوام خوب و قابلیت شستشوی متعدد است.

 


شركت آمریكایی Nanosonic منسوجات نوین و رسان ساخته است. تاكنون این شركت پارچه‌های انعطاف‌پذیر گوناگون فوم‌ها و الیاف مختلفی دارد را با استفاده از خواص MetaLRuLbber تولید كرده است.

 


نانو سونیك این ماده را با استفاده از فرآیند ثبت اختراع شده خود آرایی كه از ویژگی‌های فناوری نانو به شمار می‌آید، تولید كرده است. MetaLRuLbber نام تجاری محصولات شركت نانوسونیك است.

 


تولید لباس‌های محافظ در برابر تشعشع رادیو اكتیو

 


همچنان كه پیشرفت علم در شكاف اتم و استفاده از انرژی هسته‌ای زیاد می‌‌شود، اثرات نامطلوب این فناوری و همچنین و كابردهای مخرب آن نیز افزایش می‌یابد.

 


لذا پیش‌بینی روش‌هایی برای مقابله انسان با این شرایط آلوده حین كار و همچنین مواقع ضروری مثل استفاده دشمن از بمب هسته‌ای یا انفجارهای ناخواسته اتمی، رویكردی است كه از همان ابتدای برای پژوهشگران این حوزه در پیش گرفته شده است.

 


از طرفی توسعه فضانوردی و سفر به فضا كه باعث می‌شود یك فضانورد به محض خروج از میدان مغناطیسی و اتمسفر محافظ زمین، در معرض تابش‌های یونیزه كننده به صورت ذرات اتمی باردار قرار بگیرد، نیاز به پوشش‌های تدافعی در این شرایط را زیاد می‌كند.

 


با ایجاد روكش‌های خاص می‌توان پارچه ضد تشعشعی با استفاده از فناوری نانو به منظور تهیه لباس‌های مقاوم در برابر تشعشع تولید نمود. این ماده سبك، غیر رسمی و بدون سرب است.

 


این ماده كه بین دو لایه پارچه تعبیه می‌شود را می‌توان در هر لباسی با هر الگویی از جمله لباس‌های سرتاسری كه از شخص در برابر پرتوهای یونیزه كننده حفاظت می‌كنند، به كار برد. این جلیقه‌ها از اندام‌های حیاتی شخص در برابر تأثیرات زیانبار تشعشع محافظت كرده و امكان حضور فرد در ناحیه آلوده را در قالب نیروهای امداد و نجات فراهم می‌كند.

 


لایه‌های محافظ برای پوشاندن بمب‌های آلوده عمل نكرده یا ابزارهایی كه تشعشعات مضر از خود ساطع می‌كنند به كار می‌رود. این پوشش بسیار قوی و بادوام است و طوری طراحی شده كه موجب كاهش گسیل چشمه‌های پر انرژی گاما مانند سنریوم ۱۳۷ نیز می‌شود.

 


این لباس سرتاسری برای محافظت هنگام فرار از بمب كثیف هم مفید است. از طرفی از این لباس‌ها می‌توان در مورد پوشش فضانوردی و محافظت آنها در برابر تشعشعات كیهانی استفاده كرد.

 


شركت‌ آمریكایی Radiation Shield Technologies خط تولید انحصاری برای ساخت ماده‌ای با نام تجاری Demorn دارد كه این ماده مخصوصا محافظت در برابر بمب‌های آلوده است. از این ماده در ساخت جلیقه‌های جنگی محافظت در برابر اشعه، لایه‌های بازدارنده و لباس‌های سرتا سری استفاده می‌شود.

 


یك نانومتر یعنی یك میلیاردم یك متر و در واقع نانو ‌معادل قطر چند اتم‌ است. در فناوری نانو باید خواص مواد را در مقیاس نانو بشناسیم و بدانیم كه هر ماده‌ای در هر اندازه‌ای چه خواصی دارد.

 


همچنین بتوانیم مواد را در آن مقیاس تولید كنیم و آن خواص را در كنترل خود داشته باشیم و بتوانیم از آن‌ها استفاده كنیم و موادی با كاركرد جدید بسازیم كه به مجموعه این فعالیت‌ها فناوری نانو می‌گوییم.

 


در بحث نانو به طور روزانه ما شاهد خبرهای مختلف در حوزه‌های مختلف از جمله پزشكی، هوافضا و صنایع دیگر هستیم و از آن ‌جا كه در همه این بحث‌ها از مواد استفاده می‌شود، بحث نانو نیز در آن‌ها جایگاه دارد.

 


نانو در تمامی صنایع تأثیرگذار است و اهمیت دارد، همه صنایع در مسیر رشد و توسعه خود مجبورند از فناوری نانو استفاده كنند. تاكنون فناوری‌هایی كه بشر در اختیار داشته، در حد میكرو بوده و با جلو رفتن و پیشرفت‌های مختلف به فناوری نانو خواهیم رسید و صنایع نیز برای رسیدن به این پیشرفت باید در این حوزه فعال شوند.

 


ویدیو مرتبط :
تولید کننده ماشین آتش نشانی پیشرو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پاداش آتش نشانی برای رانندگان



 

رانندگان در صورت خاموش كردن حریق خودروها، ۵۰ هزار تومان از آتش نشانی پاداش می گیرند.محمدرضا حاجی بیگی – مدیرعامل سازمان آتش نشانی تهران –ا اعلام این خبر گفت: رانندگان خودروهای مجهز به خاموش كننده های دستی در صورت خاموش كردن آتش خودروهای حادثه دیده ۵۰ هزارتومان پاداش می گیرند.

 

ضمن اینکه خاموش كننده آنها نیز به رایگان شارژ می شود.

 

وی در ادامه با بیان این كه به دلیل اطلاع رسانی های صورت گرفته، میزان حوادث در پایتخت نسبت به گذشته كاهش یافته است، افزود: زمان رسیدن آتش نشانان به محل حادثه از میانگین ۷ دقیقه و ۳۰ ثانیه به ۵ دقیقه و ۳۰ ثانیه كاهش یافته است.

 

حال آن كه اگر تعداد ایستگاه های آتش نشانی تا پایان سال جاری به ۱۲۰ برسد، زمان رسیدن آتش نشانان به محل حادثه نیز به ۴ دقیقه – زمان استاندارد جهانی – خواهد رسید..../ روزنامه ایران