دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

تولید کوچک ترین نانو بلور دنیا



اخبار , اخبار علمی,تولید کوچک ترین نانوبلور,نانوبلور دنیا

 

دانشمندان مرکز فناوری‌های علوم زیستی RIKEN و دانشگاه یوکوهامای ژاپن از نوعی پروتئین مصنوعی برای ساخت کوچک‌ترین نانوبلور جهان استفاده کردند.

نانوبلور کادمیم کلرید متشکل از 19 اتم است و بین دو نسخه از این پروتئین فشرده‌ شده است.

دانشمندان حاضر در این تحقیق سال 2014 پروتئینی مصنوعی موسوم به Pizza6 را تولید کردند که مانند پیتزایی به نظر می‌رسید که به شش بخش مساوی برش داده شده است.

پروتئین‌هایی مانند Pizza6 دارای تقارن بالایی هستند و در طبیعت یافت نمی‌شوند اما چون می‌توان آن‌ها را به طور مصنوعی تولید کرد، این مولفه‌ها داربست‌های جذابی برای خلق مواد زیستی هیبریدی جدید هستند.

این مواد در حوزه‌های مختلف از جمله بسته‌بندی دارویی و تحویل‌دادن دارو به سلول‌ها یا حتی زیست‌پالایی فلزهای خطرناک در محیط به کار می‌روند.

دانشمندان در تحقیق جدید پروتئین پیتزا را طوری اصلاح کردند که دارای نقطه‌ای برای اتصال فلز باشد و سپس نسخه‌هایی از آن را در محلولی از کادمیم کلرید قرار دادند.

تیم علمی با استفاده از تجهیزات سنکروترون SPring-8 متعلق به RIKEN دریافت اتم‌های کادمیم و کلرید شبکه ریزی (یک سازه بلور) را تشکیل داده بودند که بین دو پروتئین پیتزا فشرده شده بود.

این موفقیت دیدگاه‌های مهمی را به دانشمندان درباره فرآیند کانی‌سازی زیستی می‌دهد. از طریق این فرآیند، طبیعت عناصر فلزی را وارد بافت‌ها می‌کند تا سازه‌هایی مانند پوسته‌های دریایی، دندان‌ها و استخوان‌ها را تشکیل دهد.

محققان با استفاده از این دیدگاه می‌توانند نانوابزارهای متنوعی مانند داروهای زیستی، حسگرهای زیستی و سوئیچ‌های مبتنی بر نور را خلق کنند.

 

اخبار علمی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
تولید نانو ساختار های کربنی با روش CVD | فناوری نانو |

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تولید اولین نانو داروی ضد سالک دنیا در ایران



اخبار ,اخبار علمی ,اولین نانو داروی ضد سالک دنیا در ایران

 

اخبار علمی - تولید اولین نانو داروی ضد سالک دنیا در ایران

محققان کشور موفق به تولید اولین نانو داروی ضد سالک و برای اولین بار در دنیا شدند.

دکتر مهدی رضایت، رییس کمیته نانو فناوری سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران از اعطای مجوز تولید یک دارو برای درمان اسکارهای سالک خبر داد و گفت: برای پماد نانویی به نام "نانو آمفوتریپسین" مجوز اولیه آن صادر شده است که نام صنعتی آن "آمفولیش" است.

وی با بیان اینکه این پماد تا 95 درصد در درمان سالک پوستی موثر است، افزود: این محصول تا اواخر سال وارد بازار خواهد شد.

رضایت تصریح کرد: در حال حاضر برای درمان سالک، آمپول تزریقی بسیار گران استفاده می‌شود که اثر بخشی آن زیاد نیست.

وی خاطرنشان کرد: این پماد اولین "پماد ضد سالک نانویی" در دنیاست که تولید آن یک افتخار برای ایران است.
اخبار علمی - باشگاه خبرنگاران