دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

تولید همه چیز در سه سوت+تصاویر



سال گذشته در موزه علوم لندن، نمایشگاهی با عنوان «سه‌بعدی، چاپ آینده و آینده چاپ» برگزار شد و در آن ۶۰۰ قطعه چاپ شده به‌وسیله چاپگرهای سه‌بعدی ، به نمایش درآمد..

فناوری را می‌توان هم ردیف یک زلزله مهیب قرار داد! همان‌قدر که زلزله غیرقابل پیش‌بینی است و در زمان وقوعش همه را شوکه می‌کند، تولد یک فناوری بزرگ نیز باعث حیرت و تعجب جهان می‌شود.
 
نمونه وقوع یک اتفاق غیرمنتظره در جهان فناوری، تولد چاپ سه‌بعدی بود! کسی به درستی نمی‌داند ایده فناوری‌های سه‌بعدی نخستین‌بار به ذهن چه کسی رسید اما واقعیت این است که هیچ کس انتظار ظهور چنین پدیده‌ای را نداشت! پدیده‌ای به نام علم چاپ هر چیزی، در کوتاه‌ترین زمان ممکن و دقیقا شبیه نسخه اصلی!

 

اخبار,اخبار اجتماعی,تولید همه چیز

 

امروز فناوری چاپ سه‌بعدی جای خود را در تمام کشورهای جهان باز کرده و به‌زودی باید شاهد تولید انواع لوازم و قطعات و دستگاه‌های مورد نیازمان با برچسب چاپ سه‌بعدی باشیم. البته نمایشگاه‌های ویژه فناوری نوین چاپ نیز در سراسر جهان برگزار می‌شود. نمایشگاه‌هایی که برپایی آنها یک نتیجه مشترک دارد؛ چشم‌های از تعجب گرد شده مخاطبان! اجازه دهید صحبت درباره جذابیت‌های این رویدادها را به ادامه متن و همزمان با معرفی رویدادهای مختلف آن موکول کنیم:
 
پرینت شو! در سراسر جهان
از سال ۲۰۱۲میلادی نمایشگاهی با عنوان «پرینت‌شو» در کشورهای مختلف دنیا برگزار می‌شود و بازیگران کلیدی این صنعت، از مهندسان گرفته تا طراحان، نشان(برند)ها و شرکت‌ها را گردهم می‌آورد. در این سلسله نمایشگاه‌ها نحوه استفاده از فناوری پرینت سه‌بعدی به نمایش گذاشته شده و از مشتریان آینده و بالقوه این فناوری برای آشنایی با دستاوردهای جدید دعوت به عمل می‌آید.

این ایده که اکنون ۴ ساله شده، در ابتدا فقط در آلمان برگزار می‌شد اما خیلی زود نمونه‌های دیگری از آن در ۷ کشور دیگر کلید خورد. مادرید، لندن، نیویورک، شانگهای، کالیفرنیا، پاریس و دوبی اکنون به عنوان شعبه‌های دیگر این نمایشگاه فعال هستند و سعی دارند رشد قابل‌توجه صنعت چاپ سه‌بعدی را در کشور خود به نمایش بگذارند. مسئولان برگزاری از تلاش برای افزایش شعبه‌های این نمایشگاه خبر دادند و سعی دارند تا سال ۲۰۱۷م به رکورد ۳۰ کشور برسند.
 
دنیای سه‌بعدی در موزه لندن
سال گذشته در موزه علوم لندن، نمایشگاهی با عنوان «سه‌بعدی، چاپ آینده و آینده چاپ» برگزار شد و در آن ۶۰۰ قطعه چاپ شده به‌وسیله چاپگرهای سه‌بعدی ، به نمایش درآمد. این ۶۰۰ اثر قطعات مختلف از اشکال متنوع انسان و اجزای بدن و نیز آثار هنری را در برمی‌گرفت که با کمک چاپگرهای سه‌بعدی که آینده صنعت چاپ را رقم می‌زنند، تولید شده بودند.

بسیاری از فناوریست‌ها می‌گویند دنیای چاپ سه‌بعدی، آینده را در این حوزه تغییر خواهد داد و صنعتگران با ساخت قطعات جدید از روی الگوهای تعریف شده رایانه‌ای می‌توانند آینده صنعت را نیز مطابق با ایده‌های ذهنی خود، دگرگون کرده و اشیای دلخواه خود را بسازند.
 
در آینده هر کاربری در خانه خود می‌تواند از روی الگوی پیش‌ساخته رایانه‌ای شی مورد نظر خود را ساخته و به کارخانه مربوط مراجعه نکند. سپتامبر امسال شرکت یاهو در ژاپن پرینتری را ساخت که با صوت و صدای کاربر کار کرده و با دریافت دستورات صوتی، شی موردنظر را به صورت سه‌بعدی خلق می‌کند.

مصرف‌کم انرژی و سوخت، آسیب کمتر به محیط‌زیست و هزینه کمتر برای ساخت اشیا ازجمله مزایای دنیای چاپ و چاپگرهای سه‌بعدی است. البته عیبی که کارشناسان مطرح می‌کنند درباره مالکیت‌های معنوی بوده زیرا احتمال گسترش سرقت‌هایی از این دست با کپی غیرقانونی و ساخت آن در بیرون از کارخانه بالا می‌رود که به گفته کارشناسان هر سال ضرری چند ۱۰۰ میلیارد دلاری را به صاحبان صنایع وارد می‌کند.
 
نمایشگاه لباس‌های تولید شده با چاپگر سه‌بعدی
در شهر سوئیس برای نخستین‌بار بزرگترین طراحان مد و لباس اجازه دادند آخرین طرح‌های مربوط به کفش‌ها، عینک‌ها و جواهرات به وسیله چاپگرهای سه‌بعدی ساخته شوند. این نمایشگاه در «دانشکده مد» برگزار شد و در آن طراحان بزرگ و نام‌آشنای جهان محصولات جدید خود را که فقط به وسیله چاپگرهای سه‌بعدی تولید شده‌اند، به نمایش گذاشتند.

این نمایشگاه با نام «لایه‌به‌لایه» برگزار شده و مسئول برگزارکننده آن توضیح داده است که چاپگرهای سه‌بعدی ارتباط نزدیکی با مد و طراحی دارند و از این دستگاه می‌توان در طراحی‌ها با دقت و کیفیت بیشتری استفاده کرد.

گفتنی است که «دیتا فون تیس» (‌Dita vonTeese) از طراحان سرشناس مد در دنیا ماه گذشته نخستین لباس تولید شده با چاپگر سه‌بعدی را به نمایش گذاشت که این لباس در مرکز طراحی‌هایFrancisBitonti به چاپ رسید.

تمام لباس‌ها و زیورآلات به نمایش درآمده در این نمایشگاه به وسیله چاپگر سه‌بعدی MakerBot Replicator ۲ ساخته شده‌اند.
 
موتور با چاپ سه‌بعدی هم به بازار می‌آید!
به امریکا می‌رسیم. جایی که اتفاقات بزرگی در عرصه سه‌بعدی و در قالب یک نمایشگاه مستقل رخ داد! در نمایشگاه «رپید۲۰۱۵» که در لاندن بیچ کالیفرنیا برگزار شد. شرکتی به نام TE Connectivity تصمیم گرفت دستاوردهایش در حوزه پرینت سه‌بعدی را در معرض دید عموم قرار دهد و در همین زمینه، اقدام به طراحی یک موتورسیکلت با استفاده از رایانه کرد و سپس از آن به‌صورت پلاستیکی پرینت گرفت.

در این نمایشگاه ۴ روزه انواع محصولات تولید شده از طریق فناوری‌های سه‌بعدی در معرض دید مخاطبان قرار می‌گیرد. رپید سابقه‌ای ۴ ساله دارد و فضای نمایشگاهی آن به شکل سرسام آوری در هر سال رشد می‌کند.
 
عجیب‌ترین پرینترهای سه‌بعدی در نمایشگاه «سی‌ای‌اس»
«سی‌ای‌اس» نیازی به معرفی ندارد، یکی از ۳ نمایشگاه بزرگ جهان در حوزه فناوری که هر سال مخاطبان گسترده‌ای را از سراسر جهان به امریکا می‌کشاند. این نمایشگاه که دوره جدید آن در جولای ۲۰۱۵ کلید خواهد خورد، همواره جریان‌سازی ویژه خود را در فضای فناوری‌های نوین دارد.

اگرچه تمام بخش‌های این رویداد مربوط به فناوری‌های سه‌بعدی نیست اما چیزی که به طور مشخص نمایشگاه سال ۲۰۱۴م را تحت‌تاثیر خود قرار داد، ورود پرینترهای سه‌بعدی بود که با وجود غیرقابل تصور بودن آن، به‌طور جدی وارد بازار فروش محصولات دیجیتال دنیا شده و با توجه به احساس نیاز جدی آن در بازار، هر روز بر تنوع، کارآیی و کیفیت آنها افزوده می‌شود.

چندین نوع پرینتر منحصربه‌فرد در این نمایشگاه معرفی شد که قابلیت‌های ویژه آنها برای مردم و بازدیدکنندگان جالب توجه بود. این پرینترها همزمان می‌توانند روی چند کار تمرکز کنند و در یک لحظه قادر هستند دو یا چند قطعه را تولید کنند. در این شرایط صرفه جویی در هزینه‌ها و زمان بیش از پیش مدیریت و کنترل می‌شود.

 واقعیت این است که ورود پرینترهای سه‌بعدی در همه ابعاد و فضاها تحولات بسیاری ایجاد کرده و خواهد کرد.

خودروی مبتنی بر چاپ سه‌بعدی در نمایشگاه دیتروید
شرکت «لوکال موتورز» به طراحی‌های بی‌نظیر در صنعت خودرو شهرت دارد. این شرکت چندی قبل خودرویی با فناوری چاپ سه‌بعدی تولید کرده و در نمایشگاه بزرگ سالانه خودروسازان در دیتروید واقع در شمال امریکا به معرض نمایش گذاشت. بنا به گفته تولیدکننده، مدل ساخته شده یک نسخه مفهومی از خودرو با نام استارتی است و طرح آن از سوی «میشل آنو» ارائه شده است.

این شرکت در ظاهر آماده است تا محصول خود را که به نوعی نخستین خودرو ساخته شده با چاپ سه‌بعدی است که به تولید انبوه می‌رسد، تا انتهای سال ۲۰۱۵م به مشتریان ارائه کند. جالب است بدانید بعد از معرفی این خودرو، مسئولان برگزاری نمایشگاه دیتروید تصمیم گرفتند یک بخش مستقل را برای خودروهای ساخته شده با فناوری سه‌بعدی در نظر بگیرند. هنوز مشخص نیست که این بخش از چه دوره‌ای به نمایشگاه اضافه خواهد شد اما با توجه به رواج روزافزون فناوری‌های اینچنینی، به‌طور قطع چنین طرحی برای آنها سودآور خواهد بود.
 
نمایشگاه چاپگرهای سه‌بعدی در چین
از چند سال پیش که پروژه چاپگرهای سه‌بعدی در جهان به پیشرفت‌های قابل‌توجهی دست یافت، چینی‌ها هم دست به کار شدند و شانس خود را در این زمینه امتحان کردند. سال ۲۰۱۳م نمایشگاه چاپگرهای سه‌بعدی در منطقه چینگ دو در چین برپا شد و سروصدای بسیاری نیز به پا کرد. هدف از برپایی این رویداد جذاب، ارائه جدیدترین فناوری طراحی در حوزه چاپگرهای سه‌بعدی بود. پژوهشگران چینی چاپگرهای سه‌بعدی متعددی ساختند که می‌توان با آنها انواع اشکال و موجودات را به صورت حجمی تولید کرد.

در نمایشگاه چین تازه‌های این صنعت به نمایش گذاشته شد و با توجه به استقبال گسترده‌ای که از آن شد. کارشناسان امیدوارند پیشرفت‌های آینده در این عرصه بتواند به رشد هرچه بیشتر این عرصه و نقش‌آفرینی در زمینه‌های مختلف صنعتی کمک کند.

اخبار علمی - روزنامه گسترش صمت

 


ویدیو مرتبط :
آموزش سوت زدن تو سه سوت!!! (((حتما یاد میگیری)))

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اولین اکشن سه بُعدی تاریخ سینمای ایران در مسیر تولید+تصاویر



به کارگردانی منصور سهراب زاده بنیانگذار ووشوی ایران؛

اولین اکشن سه بُعدی تاریخ سینمای ایران در مسیر تولید+عکس

اولین فیلم سه بُعدی اکشن-رزمی سینمای ایران توسط بنیانگذار ووشوی ایران منصور سهراب زاده تولید می شود.

منصور سهراب زاده قهرمان ووشوکار ایرانی که بنیانگذار این رشته رزمی در ایران هم محسوب می شود این روزها درگیر ساخت اولین فیلم سه بعدی ایرانی در ژانر اکشن-رزمی است. این فیلم «دزدان صحرایی» نام دارد که این روزها در لوکیشنهایی واقع در آران و بیدگل در حال فیلمبرداری است.

 



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

نویسنده و کارگردان «دزدان صحرایی» خودِ سهراب زاده است و فیلمبرداری فیلم هم به صورت دوبعدی و هم به صورت سه بعدی صورت می گیرد. برای آن که فیلمبرداری سه یعدی کار به بهترین شکل انجام گیرد سهراب زاده یک فیلمبردار متخصص سه بعدی به نام فرامرز قهرمانی را نیز در گروه تولید خود به همکاری دعوت کرده است.

 



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

«دزدان صحرایی» اولین فیلم رزمی ایرانی است که به روش استریوسکوپیک  یعنی به صورت سه بعدی ساخته می شود.

 



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

علیرضا سهراب زاده ، ستاره سهراب زاده، سعید پیرو، علیرضا جلالی، حمید قلی زاده و  سید احمد قیومی بازیگران فیلم بوده و تهیه کار هم برعهده خودِ سهراب زاده بوده است. سایر عوامل این پروژه عبارتند از: مشاور کارگردان: محسن بخارایی/  بازیگردان: سید احمد قیومی / برنامه ریز: علی ناصری/  منشی و مدیر صحنه: ایمان منوچهریان/ مدیر فیلمبرداری: علی شاهیده

کارگردان و فیلمبردار سه بعدی: فرامرز قهرمانی فر /صدابردار: مصطفی بهمنی /گریم: مجتبی نبوی /طراح صحنه و لباس: داوود باقری /مدیر تولید: محسن غفارزاده /مجری طرح: موسسه  تولید فیلم رویای قدیمی/شبکه ایران

 



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب