دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

تولید قرص ضدسرطان از شیر برای نخستین بار توسط محققان ایرانی



سرطان,قرص ضدسرطان,داروهای ضد سرطان,تولید قرص ضدسرطان از شیر

تولید قرص ضدسرطان از شیر برای نخستین بار توسط محققان ایرانی
محققان کشورمان، موفق به تولید داروی بیوتکنولوژی حاصل از شیر به صورت قرص حاوی ترکیبات ضدسرطان شدند.
دکتر اکبر تقی‌زاده، دانشیار تغذیه دام دانشگاه تبریز اظهار کرد: از سال ۸۹ به عنوان موسس شرکت دانش بنیان در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه علوم پزشکی تبریز، مشغول انجام تحقیقات بنیادی برای استخراج قرص ضد سرطان از شیر شدم که برای رسیدن به فناوری مذکور ۱۰ طرح پژوهشی اجرا شده است.
وی با بیان این که این محصول کاملا طبیعی بوده و برای اولین بار در دنیا تولید شده است، اضافه کرد: این طرح شامل سه بخش تولید شیر غنی سازی شده با ترکیبات ضد سرطان در مرحله تولید، غنی سازی شیر با ترکیبات ضد سرطان بعد از تولید شیر و استخراج قرص ضد سرطان حاوی اسید لینولئیک کونژوگه با استفاده از اکسیپانت‌ها و فیلر و آنتی اکسیدانهای مناسب است که محصول مرحله سوم در دهمین جشنواره ملی ایده‌های بر‌تر موفق به کسب رتبه اول بر‌تر جشنواره شد.
تقی‌زاده در ادامه پیشگیری از سرطان و کمک به درمان سرطان همراه با مصرف داروهای ضد سرطان را از مهم‌ترین کاربردهای این محصول برشمرد.
وی خاطرنشان کرد: طی مطالعات فراوانی که در کشورهای توسعه یافته صورت گرفته، مشخص شده است که CLA شیر دارای بارز‌ترین ترکیبات در حفظ سلامتی انسان بوده و دو ایزومر آن دارای فعالیت بیولوژیکی بالا و عبارت ازTrans-۱۱، Cis-۹ و Trans-۱۰، Cis-۱۲ هستند.
وی گفت: در طرح توسعه‌ای این بررسی، پیش بینی ۷۰ درصد خلوص این ترکیب برای افزایش راندمان اثر قرص دور از انتظار نیست، که امیدواریم با نیل به این مهم قدم موثر در امر پیشگیری و درمان سرطان به ویژه سرطان کولون و سینه برداشته شود.
این محقق خاطرنشان کرد: امروزه در کشورمان این نوع بیماری‌ها در بین مردم شیوع زیادی دارند و به نظر می‌رسد غنی‌سازی شیر با این ماده که در سبد غذایی مردم نیز بیشتر مصرف می‌شود، می‌تواند در کنترل این نوع بیماری‌ها نقش بسیار مهمی داشته باشد.
وی همچنین گفت: پیشرفت‌های به دست آمده در زمینه تغذیه، علوم دامی، صنایع غذایی، زیست فناوری و داروسازی طی دهه‌های اخیر این امکان را برای ما فراهم آورد موادی تولید کنیم که تمام اقشار مصرف کنندگان بدون هیچ دغدغه‌ای قادر به مصرف آن‌ها باشند.
تقی‌زاده با اشاره به روند انجام این بررسی به «وبدا» گفت: بخش مزرعه‌ای این طرح در گاوداری دشت آذر نگین وابسته به بنیاد جانبازان انجام شد و بخش استاندارد سازی فرمولا دارویی در دانشکده داروسازی و مرکز رشد فراورده‌های دارویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و مشتق سازی و تعیین پروفیل اسیدهای چرب کونژوگه در دانشگاه تبریز انجام شد.
دهمین جشنواره ملی ایده‌های بر‌تر، ۲۳ آذرماه به میزبانی پارک علم و فناوری یزد با حمایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت توسعه منابع انسانی ریاست جمهوری و کمیسیون ملی یونسکو برگزار شد. 

منبع:isna.ir


ویدیو مرتبط :
تولید قرص ضد سرطان از شیر در ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تولید قرص روانگردان با مارك ایرانی!



اخبار,اخبار اجتماعی, قرص روانگردان

 

زنگ خطر اعتیاد از مدت‌ها پیش در ایران به صدا درآمده است. این معضل به ویژه با تغییر الگوهای كه داشته است تا حد زیادی خطرناك‌تر از قبل تلقی می‌شود.

 

واقعیت این است كه از طرفی مواد مخدر صنعتی جایگزین مواد مخدر سنتی شده است و از طرف دیگر، در سال‌های اخیر با كاهش سن اعتیاد، افزایش اعتیاد زنان و... روبه‌رو بوده‌ایم.

 

اعتیاد دانشجویان نیز از جمله مسائل هشدار‌دهنده در سال های اخیر بوده است، به گونه‌ای كه اكنون مسئولان عنوان می‌كنند لازم است دو واحد درس پیشگیری از اعتیاد در دانشگاه‌ها تدریس شود.
 
روزانه در جامعه با تعدد و تنوع مواد مخدر صنعتی روبه‌رو هستیم. این امر در حالی است كه در سال‌های اخیر افزایش آمار زنان مبتلا به اعتیاد و توزیع ماده مخدر شیشه در قالب داروهای چاقی و لاغری در اماكن زنانه همچون آرایشگاه‌ها و باشگاه‌های ورزشی زنگ خطر را به صدا درآورده است و لزوم توجه بیشتر به این مساله به خوبی احساس می‌شود. هم‌اكنون در كشور حدود ۴۵ درصد مصرف‌كنندگان زیر ۲۹ سال و حدود۳۰ درصد بین۳۰ تا ۳۹ سال سن دارند.

 

طی سال‌های اخیر شاهد افزایش آمار اعتیاد در كشور و به‌ویژه در میان جوانان بوده‌ایم و دردناك‌تر این است كه بگوییم در 10 سال گذشته شمار زنان آلوده به اعتیاد به‌طور میانگین چهار برابر افزایش یافته است.

 قرص‌های روانگردان با مارك ایرانی
 روز گذشته قائم مقام دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در حال حاضر قرص‌های روانگردان درخارج از كشور با مارك ایرانی تولید و در داخل توزیع می‌شوند كه هدف آن، گرایش جوانان كشور به سمت این مواد است.

 

علیرضا جزینی با بیان آنكه مهارت‌ها به سه دسته فنی، ادراكی و انسانی تقسیم می‌شوند، عنوان كرد: مهارت فنی در حوزه مدیریت باید 20 درصد و در سایر حوزه‌ها 80 درصد نقش داشته باشد؛ به همین ترتیب باید مهارت‌های فنی را به عنوان موضوع غالب در سیستم آموزشی كشور وارد كرده و به آن توجه داشته باشیم، زیرا در حال حاضر دنیا نیز به این مهارت‌ها توجه ویژه داشته اما در ایران این‌طور نیست.

 

او در ادامه ضمن اشاره به آنكه مهارت‌های اجتماعی نیز باید در كشور ارتقا یابند، اظهار كرد: در حال حاضر نبود آموزش مهارت‌های زندگی و فرزندپروری از نقایص سیستم آموزشی كشور هستند به این ترتیب باید به مهارت‌های اجتماعی كه اساسا نماد آن در حوزه مشاركت‌های اجتماعی بوده و یكی از مولفه‌های مهم آن اعتماد اجتماعی است توجه ویژه شود كه در حال حاضر این مساله توسط ستاد مبارزه با موادمخدردر حال پیگیری است.

 

قائم مقام دبیركل ستاد مبارزه با موادمخدر ضمن تاكید بر آنكه موادمخدر موضوع حساسی است و در حال حاضر دشمن به وسیله آن جوانان كشور را نشانه گرفته است، گفت: به دلایل مختلف در شیوع‌شناسی‌ها و نظرسنجی‌های دانشگاه‌های مختلف كشور نشان داده می‌شود كه تلاش دشمن، گرایش جوانان ایرانی به سمت موادمخدر است.

 

جزینی عنوان كرد: هفته گذشته جلسه‌ای را با آموزش و پرورش برگزار كردیم تا بتوانیم موضوع پیشگیری اولیه اعتیاد را در حوزه دانش‌آموزی نیز گسترش دهیم.

 

او تصریح كرد: در حال حاضر 67 درصد دانشجویان مصرف‌كننده موادمخدر و محرك نخستین تجربه‌شان مربوط به دوران دانش‌آموزی بوده است كه چنانچه از این مساله غفلت كنیم و پیشگیری از آن را در دستور كار خود قرار ندهیم حتی كارآفرینی نیز در كشور نتیجه‌بخش نخواهند بود.

 3 درصد دانشجویان مواد مخدر مصرف می‌کنند
جزینی همچنین عنوان كرد: در حال حاضر حدود سه درصد دانشجویان (به‌طور دقیق 6/2 درصد) مصرف‌كننده مواد هستند كه این مساله حتی در دانشجویان پزشكی نیز صدق می‌كند.

 

او در ادامه با تاكید بر آنكه در ستاد مبارزه با موادمخدر معتقدیم مبارزات باید پشتوانه علمی‌داشته باشد، افزود: تشكل‌های دانشجویی در مبارزه علمی ‌با موادمخدر می‌توانند ما را همراهی كنند.

 

برای مثال زمانی كه در دانشگاهی مانند علم و فرهنگ حدود هفت هزار دانشجو در حال تدریس هستند جامعه هدف ما تنها این تعداد نبوده بلكه حدود 4 برابر آن است زیرا چنانچه موفق عمل كنیم حداقل چهار نفر از اطرافیان دانشجو نیز از مصرف و گرایش به اعتیاد مصون خواهند ماند.

 

جزینی درباره اختصاص دو واحد درسی برای پیشگیری از اعتیاد در دانشگاه‌ها، اظهار كرد: در حال حاضر رشته پیشگیری از اعتیاد را به تصویب رسانده و وزارت علوم نیز آن را ابلاغ كرده است به‌طوری كه اكنون برخی از دانشگاه‌های كشور در حال تدریس این رشته هستند اما حتی اگر نتوانیم این رشته را در سراسر كشور گسترش دهیم نیاز است كه دو واحد درسی ویژه پیشگیری از اعتیاد در دانشگاه‌ها گنجانده شود.

 

او در ادامه به مفاد این تفاهمنامه كه لزوم تشكیل بانك اطلاعاتی در عرصه پیشگیری است اشاره كرد و گفت: مساله بانك اطلاعاتی با همكاری قابل اجراست و ما در تلاش هستیم كه خود دانشجویان در این حوزه وارد و به پیشگیری از مواد ترغیب شوند.

 

به گزارش ایسنا، جزینی ضمن ابراز امیدواری از آنكه در سال گذشته تاكنون موجی از عناوین پیشنهادی دانشجویان در حوزه پیشگیری از موادمخدر برای پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها به راه افتاده است، ادامه داد: در حال حاضر 6700 موضوع مختلف كه دانشمندان و كارشناسان بر روی آنها كار كرده‌اند و همچنین طرح‌های تحقیقاتی از گذشته تاكنون به عنوان منابع تحقیقاتی برای دانشجویان علاقه‌مند به ارائه تحقیق و پژوهش در این حوزه روی سایت مبارزه با موادمخدر قرار گرفته و علاوه بر آن شایان ذكر است كه اكنون سه فصلنامه علمی‌ و پژوهشی، علمی‌ترویجی و علمی‌تخصصی در ستاد مبارزه با موادمخدر منتشر می‌شود كه دانشجویان می‌توانند از آنها نیز استفاده كنند.

مهارت‌های اجتماعی در سرفصل‌های آموزشی
رئیس انجمن مددكاری ایران درباره نحوه آگاه‌سازی دانش‌آموزان و دانشجویان نسبت به اعتیاد به «آرمان» می‌گوید: مواد مخدر تهدیدی برای جامعه به حساب می‌آید چرا كه روی دیگر نارسایی های اجتماعی نیز تاثیرگذار است.

 

حسن موسوی‌چلك می‌افزاید: اگر هر اقدامی‌در راستای افزایش آگاهی مردم در زمینه كاهش مواد مخدر انجام شود باید آن را به عنوان یك گام مثبت تلقی كرد، اما طبیعتا یكی از گروه‌های هدف در پیشگیری از اعتیاد دانش‌آموزان و محیط مدرسه است، آن هم به این دلیل كه دانش‌آموزان به مدت 12سال در این مكان حضور دارند و به نسبت خانواده ها نیز به شكل غیر مستقیم تحت تاثیر این آموزش‌ها قرار می‌گیرند.

 

به گفته او مقابله با آسیب‌های اجتماعی باید با رویكرد ارتقای فرهنگ روانی و اجتماعی در جامعه نهادینه شود. رئیس انجمن مددكاری ایران تاكید می‌كند: هر روز شاهد ورود مواد مخدر با نوع و الگوی جدید در كشور هستیم كه به نسبت باید كسب اطلاعات در این زمینه به روز و جدید باشد.

 

به گفته او فقط با گذراندن چند جلسه آموزشی نمی‌توان دانش‌آموزان را نسبت به مواد مخدر و اعتیاد واكسینه كرد، آن هم به این دلیل كه موضوع آسیب‌های اجتماعی یك چرخه است و تك بعدی نباید به آن توجه كرد.

 

موسوی‌چلك تصریح می‌كند: نسل جوان باید تحت آموزش مهارت های اجتماعی قرار گیرند تا بتوانند در هر شرایطی خود را از گرفتاری نجات ‌دهند. به گفته او سر فصل در تدریس این درس باید منعطف و مطابق با شرایط روز ارائه شود تا بتوان به تاثیرات آن امیدوار بود.

اخبار اجتماعی - آرمان