دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

تولید انرژی از تبخیر/ تحولی عظیم در تامین انرژی



اخبار,اخبار علمی ,تامین انرژی

تولید انرژی از تبخیر همواره یکی از آرزوهای دیرینه محققان بوده است اما اکنون محققان کلمبیایی موفق به تولید انرژی از این طریق شده اند.

به گزارش مهر، چندین سال است که محققان به دنبال تامین انرژی از راه های مختلف هستند. یکی از این راه حل ها را می توان در تامین انرژی از طریق تبخیر دانست. محققان دانشگاه کلمبیا موفق به کشف منبعی از انرژی تجدیدپذیر شده اند که می تواند همانند چرخه طبیعی تبخیر آب عمل کند.

در سال گذشته میلادی، «ازگور ساهین»، استادیار علوم زیست شناسی و فیزیک دانشگاه کلمبیا در تحقیقات خود دریافت، زمانی که هاگ های میکروبی در نتیجه تغییرات منقبض یا منبسط می شوند، این تغییرات رطوبتی می تواند برای جابه جایی یا حرکت دادن اجسام قابل استفاده باشد.

این تحقیقات نشان داد، هاگ ها از انرژی مضاعفی برای تکان دادن اجسام برخوردارند. سپس ساهین و تیم تحقیقاتی اش به این نتیجه رسیدند که تبخیر می تواند از سایر نیروها مانند باد یا موج نیز قوی تر باشد.

در مرحله بعدی، محققان از نیروی انبساط هاگ ها برای تامین نیروی مورد نیاز ماشین های کوچک استفاده کردند. برای دست یافتن به انرژی مضاعف از این طریق، محققان دستگاهی را ساختند که آن را «محرک تبخیری» نامیدند و با اتصال به یک ژنراتور توانست نیروی لازم برای روشن شدن یک چراغ را تامین کند.

همانطور که گفته شد، این دستگاه عبارت است از یک پیستون شناور که قادر به تامین انرژی یک چراغ کوچک است و موتور تبخیری دوم نیز «آسیاب رطوبتی» نام دارد که توانایی لازم برای حرکت و چرخیدن یک خودروی کوچک را برخوردار است. نیرویی که این دو موتور را حرکت می دهد از تبخیر هاگ های باکتریایی تامین می شود.

از این فناوری برای ساخت یک موتور توربین چرخ مانند نیز استفاده شد که انرژی مکانیکی ذخیره شده را برای به حرکت درآوردن یک خودروی کوچک به کار گرفت. محققان معتقدند این فناوری در آینده می تواند به تامین انرژی دستگاه های بزرگتر نیز بپردازد.

 

اخبار علمی - مهر

 


ویدیو مرتبط :
تامین انرژی منازل با استفاده از انرژی جزر و مد اقیانوس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

باطری كه هنگام حرکت انرژی تولید میکند+عكس



باطری كه هنگام حرکت انرژی تولید میکند +عكس


محققین ژاپنی یک باطری کوچک ساخته اند که انرژی خودش را از طریق انرژی جنبشی تامین می کند. این باطری نسبت به تمام مدل های مشابه بهتر بوده و قادر است ۲۲ میلی وات انرژی تولید کند که نسبت به مدل های مشابه ۲۰ برابر بهتر عمل می کند. ‏

‏شاید ۲۲ میلی وات بسیار کم به نظر بیاید و نتواند از پس تلفن همراه شما بر بیاید، اما به اندازهای هست که بتواند جایگزین باطری های کوچک ساعت بشود. و همانطور که می دانید وقتی از انرژی جنبشی استفاده می کنید یعنی کافی است باطری تکان بخورد تا انرژی تولید کند. بنابراین تعبیه این باطری در گجت هایی که مصرف برق کمی دارند بسیار مطلوب خواهد بود. چون که کافی است در جیب شما باشند تا شارژ شوند. ‏

 

باطری كه هنگام حرکت انرژی تولید میکند +عكس



راز بازدهی بیشتر این باطری جدید در استفاده از آلیاژی به نام Galfenol بوده که از آهن و گالیوم تشکیل شده است. این آلیاژ مخصوص در میدان های مغناطیسی تغییر شکل میدهد و در سال ۱۹۹۸ توسط آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی دریایی آمریکا ایجاد شده است. ‏

طراح این باطری قصد دارد در مرحله اول آنها را در سیستم های پایش باد لاستیک اتومبیل ها استفاده کند و بعدا استفاده از آنها را توسعه دهد. اما اگر کمی به کاربردهای این باطری کوچک فکر کنید متوجه استفاده وسیع اش در صنایع مختلف خواهید شد.

منبع: نارنجی