دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

توصیه‌هایی تغذیه‌ای به چاق‌ها و لاغر‌ها



 

 

توصیه‌هایی تغذیه‌ای به چاق‌ها و لاغر‌ها

 

بدن انسان به دنبال عملكرد سیستم‌های پیچیده، تعادل میان انرژی دریافتی و انرژی مصرفی را حفظ می‌كند. بر هم خوردن این تعادل با بروز پدیده‌های چاقی یا لاغری همراه است. به گفته متخصصان چاقی و لاغری هر دو نوعی بیماری محسوب شده و به عنوان عامل خطر بیماری‌های دیگرنیز محسوب می‌شوند.

 

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، افزایش میزان چربی بدن به صورت موضعی یا عمومی را چاقی می‌گویند.

 

همچنین مصرف بیش از نیاز كالری غذایی به ویژه شیرینی‌ها و چربی‌ها، كمبود تحرك، برخی از اختلالات هورمونی و زمینه‌های ارثی از علل عمده چاقی به شمار می‌روند.

 

بیماری‌های قلبی - عروقی، فشار خون بالا، دیابت، سرطان، سنگ‌های صفراوی، تغییرات نامطلوب چربی خون و پرخوری عصبی نیز از عوارض مهم چاقی محسوب می‌شوند.

 

توصیه‌هایی برای مبتلایان به چاقی

 

بر اساس اعلام انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی كشور، كاهش تدریجی وزن حدود نیم كیلوگرم در هفته و پیروی از یك رژیم غذایی متعادل با توجه به شرایط جسمانی (سن، جنس و فعالیت جسمانی) برای افراد چاق توصیه می‌شود. چاق‌ها بهتر است وعده‌های غذایی خود را به شش وعده كوچك و منظم تقسیم كرده و به صبحانه به عنوان یك وعده غذایی مهم توجه كنند و هنگام شام غذایی سبك مصرف كنند.

 

همچنین مصرفی كافی آب و مایعات به منظور دفع مواد زاید بدن و پرهیز از مصرف نوشابه‌های شیرین و گازدار در مبتلایان به چاقی ضروری است.

 

افراد چاق بهتر است استفاده از سالاد و سبزی‌ها و یا سوپ‌های رقیق قبل از غذا را برای كاهش اشتها در دستور كار داشته باشند. كاهش مصرف نمك، شیرینی و شكلات، غذاهای چرب و سرخ شده در مبتلایان به چاقی تاكید می‌شود. چاق‌ها بهتر است از مواد غذایی به صورت آب پز، بخارپز یا كبابی استفاده كنند.

 

افزایش فعالیت بدنی و ورزش منظم، مصرف غذاهای پروتئینی مانند گوشت كم چرب، ماهی، حبوبات، لبنیات كم چرب در هر وعده غذایی برای كمك به احساس سیری، جایگزین كردن نان‌های سبوس‌دار به جای نان‌های سفید، پرهیز از رژیم‌های خیلی سخت و كم كالری و خودسرانه، استفاده از چاشنی‌هایی مانند آب لیمو و یا آبغوره یا سركه به جای نمك و سس سالاد در مبتلایان به چاقی توصیه می‌شود.

 

لاغری و توصیه‌های تغذیه‌ای برای این افراد

 

در عین حال كمبود وزن نیز مشكلی است كه 8 تا 9 درصد جمعیت كشور به آن مبتلا هستند.

 

عادت‌های غذایی غلط، مصرف ناكافی مواد غذایی و انرژی، فعالیت بدنی بیش از حد، اختلال در جذب مواد مغذی، ابتلا به بیماری‌های تحلیل رونده مانند پركاری تیروئید یا سرطان، عفونت، استرس و ...، فشارهای روحی و روانی و بی‌اشتهایی عصبی از جمله علل مهم لاغری هستند.

 

افزایش تدریجی وزن حدود نیم كیلوگرم در هفته و استفاده ازادویه‌ها و افزودنی‌های محرك اشتها مانند انواع ترشی‌ها در افراد لاغر توصیه می‌شود. همچنین تهیه و سرو غذا به صورت دلپذیر و مصرف گوشت و غلات برای بهبود اشتها می‌تواند كمك موثری به این افراد داشته باشد.

 

مصرف انواع میوه و آب میوه طبیعی و سبزی‌های تازه به عنوان منابع خوب ویتامین‌ها واملاح، مصرف مواد نشاسته‌ای بیشتر مانند نان، برنج، سیب زمینی برای تامین انرژی، مصرف انواع مغزها و خشكبار در فواصل وعده‌های غذایی مانند پسته، فندق، بادام و ... و مشاوره تغذیه جهت تنظیم یك برنامه مناسب برای افراد لاغر توصیه می‌شود./ایسنا


ویدیو مرتبط :
مرد چاق - تماشای این فیلم به افراد چاق توصیه نمیشود

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توصیه های تغذیه ای برای خانم های باردار لاغر



توصیه های تغذیه ای برای خانم های باردار لاغر

 

  خانم های باردار لاغر نیاز به افزایش وزنی بیش از خانم های باردار با وزن طبیعی دارند و لازم است با بكاربردن توصیه های تغذیه ای مناسب میزان كالری دریافتی و وزن آنان را افزایش داد.

 

از سوی دیگر خانم باردار لاغر همزمان با كاهش دریافت انرژی با كاهش دریافت پروتئین نیز مواجه خواهد شد. زیرا پروتئین مصرفی صرف تولید انرژی خواهد شد. بنابراین با مقوی كردن (اضافه كردن مواد انرژی زا از جمله چربی ها، شیرینی ها، نان و غلات) و مغذی كردن غذا (اضافه كردن مواد غذایی حاوی پروتئین مانند گوشت قرمز، مرغ، ماهی و انواع حبوبات، منابع غنی از ویتامینها و املاح مانند انواع میوه، سبزی، لبنیات و .....) می توان به افزایش وزن آنان كمك نمود.

 

راههای افزایش دریافت انرژی (مقوی كردن) عبارتند از:

 

1- افزایش دریافت شیرینی و مواد قندی

 

- استفاده از مربا، عسل، خرما، شیره انگور، شیره خرما همراه با صبحانه

 

- استفاده از حداقل دو میان وعده شامل بیسكویت (ترجیحا" سبوس دار)، كیك، كلوچه، نان و پنیر، نان و سیب زمینی، نان و تخم مرغ، نان و خرما، نان روغنی، نان شیر مال همراه با یك لیوان شیر و انواع میوه در فواصل وعده های اصلی غذایی

 

- مصرف مقدار بیشتر گروه نان و غلات مثل نان، برنج و ماكارونی. خانم های باردار لاغر می توانند روزانه تا 11 سهم از این گروه كه معادل 330 گرم نان یا 770 گرم برنج پخته می باشد مصرف كنند.

 

- استفاده بیشتر از سیب زمینی درانواع غذاها و یا در میان وعده ها

 

- مصرف نان همراه با سایر مواد غذایی مانند برنج در وعده ناهار و شام

 

- استفاده از بستنی و میوه های شیرین (انگور، خربزه، انجیر، توت، خرما)، شیرینی و انواع خشكبار بعنوان میان وعده

 

2- افزایش دریافت چربی

 

- استفاده از لبنیات پرچرب (شیر و ماست پرچرب، پنیر خامه ای و ...)

 

- اضافه نمودن مقداری كره به غذا در هر وعده غذایی و استفاده از كمی كره در كنار بشقاب برنج به افزایش كالری دریافتی كمك می كند (در صورت دسترسی نداشتن به كره، افزودن كمی روغن مایع به برنج توصیه می شود).

 

- استفاده از سیب زمینی سرخ كرده در كنار غذا

 

- استفاده از روغن زیتون داخل سالاد

 

- مصرف سر شیر و یا خامه در وعده صبحانه

 

- استفاده از قلم گوسفند و یا گاو در طبخ غذاها

 

راههای افزایش دریافت پروتئین، ویتامین ها و املاح (مغذی كردن) وعده غذایی عبارتند از:

 

1-افزایش دریافت گروه شیر و لبنیات

 

-استفاده از شیر، ماست، پنیر و بستنی بعنوان میان وعده (بیسكویت و شیر، نان و ماست، نان و پنیر، شیربرنج، فرنی و .....).خانم های باردار لاغر می توانند روزانه تا 4 سهم از مواد این گروه مصرف كنند.

 

- مصرف دوغ كم نمك و غلیظ در وعده های غذایی

 

-استفاده از غذاهایی نظیر آش كشك، آش دوغ، كشك بادمجان در برنامه غذایی روزانه

 

2- افزایش دریافت گروه گوشت، تخم مرغ، حبوبات و مغزها

 

- استفاده بیشتر از غذاهای تهیه شده با انواع گوشتها (كتلت، كباب، انواع خورش و ......)

 

- استفاده از تخم مرغ در صبحانه یا میان وعده (آب پز، نیمرو، املت)

 

- استفاده از تخم مرغ همراه با غذا (عدس پلو یا رشته پلو همراه با خاگینه)

 

- استفاده از غذاهای تهیه شده با تخم مرغ (انواع كوكو، كتلت و .....)

 

- استفاده از غذاهای تهیه شده با انواع حبوبات (برخی از خورش ها، آش ها، خوراك ها، آبگوشت ، عدسی، خوراك لوبیا، .....)

 

- مصرف انواع خشكبار و مغز ها (گردو، پسته، بادام و .....) بعنوان میان وعده

 

1- افزایش دریافت گروه میوه ها و سبزی ها

 

- استفاده از سبزی هایی نظیر گوجه فرنگی، هویج و گل كلم به عنوان میان وعده

 

- استفاده بیشتر از غذاهای تهیه شده با سبزی ها (انواع آش، سوپ، برخی از خورش ها، كوكوها و ...)

 

- استفاده بیشتر از میوه ها به عنوان میان وعده

 

توجه: یكی از بهترین توصیه ها برای مقوی و مغذی كردن غذا، اضافه كردن غلات جوانه زده (جوانه گندم، ماش یا عدس) و یا پودر غلات جوانه زده در برنامه غذایی آنان می باشد. مصرف جوانه غلات انرژی و پروتئین غذا را افزایش می دهد.

 

روش های افزودن انواع جوانه غلات به غذا:

 

- استفاده از جوانه غلات در تهیه انواع سالاد

 

-استفاده از جوانه غلات در تهیه انواع سوپها وآش ها

 

- اضافه نمودن پودر جوانه غلات در انواع سالادها، ماست، ماست خیار و .....

 

راههای افزایش اشتها و كاهش انرژی مصرفی خانم های باردار لاغر عبارتند از:

 

- كشیدن غذا در بشقاب بزرگتر

 

- استفاده از سبزیهای رنگی (هویج، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای و ......) در غذا به منظور زیبا نمودن غذا و در نهایت افزایش اشتها

 

- استراحت كافی در طول روز. خانم های باردار لاغر باید حتما" در طول روز ساعاتی را استراحت نمایند. به ویژه استراحت پس از صرف غذا توصیه می شود.

 

- جلب حمایت همسر و اعضای خانواده برای ایجاد محیطی توام با آرامش و كمك به او در انجام كارهای روزمره به منظوركاهش حجم كارهای خانم باردار در این زمینه مشاوره با همسر و سایر اعضای خانواده باید انجام شود.

 

منبع : بهسایت ایران