دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

توانایی میمونها در تشخیص کلمات



,اخبار,اخبار علمی آموزشی,نژاد میمون ها,هوش میمون ها

 

توانایی میمونها در تشخیص کلمات

براساس نتایج تحقیقات جدید میمونهای نژاد بابون می‌توانند کلمات مکتوب کوچک را تشخیص داده و میان آنها با واژگان بی‌معنی تمایز قائل شوند، تحقیقاتی که می‌تواند به پرسشهایی درباره نحوه یادگیری کودکان پاسخ دهد.

 

به گزارش گروه خواندنی های مشرق، تحقیقات صورت گرفته روی نژاد بابون از میمونها با هدف تمرکز روی  نقصان توجه بصری به جای مشکلات مغزی در صحبت کردن یا شنیدن صورت گرفته تا بتواند توضیحی را برای کودکان مبتلا به خوانش پریشی " dyslexia " ارائه کند.

تحقیقات انجام شده روی بابونها نشان می دهد که کودکان صدای الفبا را پیش از یادگیری و توانایی خواندن می آموزند، اما تشخیص شکل کلمات نقش قوی تر از آنچه که پیشتر تصور می شد در سوادآموزی برعهده دارد.

 

جاناتان گرینر از مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه به عنوان رئیس این گروه تحقیقاتی اظهار داشت: کاری که بابونها انجام می دهند، خواندن نیست ، آنها معنای هیچ کدام از کلمات را در نمی یابند بلکه تنها شکلهای آنها را تشیخص می دهند.

 

به گزارش مهر، رئیس این گروه تحقیقاتی که نتایج آن در مجله ساینس منتشر شده گفت: مسئله اصلی اینجاست که بابونها می توانند کلمات صحیح و کلمات نزدیک به کلمات صحیح را تشخیص دهند، بدون آنکه معنای این واژگان را دریابند.

 

براساس گزارش سای تک تودی، این آزمایش ها نشان می دهد که شش بابون توانستند برای تشخیص کلمات معدودی که از چهار حرف تشکیل شده بود درمیان 7800 واژه بی معنای دیگر آموزش ببینند. یکی از این شش بابون 308 کلمه یادگرفت و حتی وقتی کلمه ای را برای اولین بار مشاهده می کردند تشخیص می دادند که این یک کلمه حقیقی و یا یک کلمه بی معنا است.

 

اما در این میان محققان دریافتند که بابونها واژگانی که از نظر بصری به واژگان حقیقی شباهت دارد را اشتباه می گیرند درست براساس همان الگویی که انسانها خواندن را یاد می گیرند.

چارلز کونور از موسسه ذهن و مغز در دانشگاه جان هاپکینز در بالتیمور اظهار داشت: نتایج جالب توجه درباره توانایی تشخیص در بابونها از نظر آماری تنها کلمات از غیر کلمات نیست./مشرق نیوز


ویدیو مرتبط :
توانایی تشخیص «خود» نزد میمونها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توانایی شگفت انگیز مورچه ها در تشخیص بو


یک مطالعه جدید نشان می دهد مورچه ها در تشخیص بوی بدن انسان خبره هستند.

خبرگزاری مهر: یک مطالعه جدید نشان می دهد مورچه ها در تشخیص بوی بدن انسان خبره هستند.

این حشرات «توانایی بالایی» در تشخیص هر نوع تغییر شیمیایی جزئی در فرومون هایی که مورچه های دیگر منتشر می کنند، دارند.

دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در ریورساید، نحوه ارتباط شامه ای مورچه ها در کلونی های متفاوت را براساس تغییرات جزئی شیمیایی نامحسوس مورد بررسی و مطالعه قرار دادند.

پژوهش فوق که در مجله Cell Reports منتشر شده، نشان داد که قدرت شامه ای مورچه ها چقدر دست کم گرفته شده است.

حشرات اجتماعی، مانند مورچه ها، بوی یکدیگر را با استفاده از سنسورهای موجود در شاخک های خود تشخیص می دهند. ابتدا تصور بر این بود که مورچه ها با استفاده از این بو دوستان و دشمنان خود را تشخیص می دهند، اما مطالعه جدید نشان می دهد که توانایی حشرات خیلی بیشتر از این هاست.

در این مطالعه، محققان با چسباندن الکترودهای شیشه ای کوچک به موهای حسی موجود در شاخک این حشره، نحوه واکنش مورچه ها به بوهای مختلف را مورد آزمایش و بررسی قرار دادند.

الکترودها مانند سنسور عمل کرده و نحوه واکنش هر شاخک را در صورت تشخیص بو توسط حشره نشان دادند.

محققان کشف کردند که مورچه ها به تغییرات شیمیایی بسیار حساس هستند و نورون های حسی آن ها قادر به پاسخگویی به انواع بوهای مختلف هست.